A Csodabogár Tehetségpontba vendég érkezett

Az Ajka Városi Óvoda „Csodabogár” Akkreditált Kiváló Tehetségpont tavaszi programjában Nagy Szilvia koordinátor szervezésében ismét ellátogatott meghívásunkra az ismert neveléskutató- pedagógiai szakértő: Uzsalyné dr Pécsi Rita. Az elmúlt évben már hallhattunk tőle a személyiség hatékony neveléséről, az érzelmi intelligencia alakításáról. Akkor is hasznos ismeretekkel és tanácsokkal látta el hallgatóságát.

Mostani előadása: A zene és a drámajáték az érzelmi intelligencia alakulásában címhez kötődött. Néhány számomra – és vélhetően az olvasó számára is értékes gondolat a hangulatos, lehengerlő előadásból: Megtudhattuk, hogy az IQ (intelligencia, értelmi képesség) magyarázattal, míg az EQ (érzelmi intelligencia) élménnyel, tapasztalattal, azonosulással fejleszthető. A tanulás útja: Élmények, Érzelmek, Minta, Tapasztalás – ennek eszközei: Művészet, Mese, Játék, Együttlét, Légkör, Alkotó tevékenység.

Minél több minőségi, vidám időt töltünk a gyermekünkkel, minél többet játszunk, annál sikeresebben fejlődik, tapasztal meg olyan lehetőségeket, melyek később a tanulásban és az élet egyéb területein hasznosulnak. A játék közben felfedezett új dolgok új idegrendszeri formálódást kezdeményeznek, melyek fejlesztik az agyi működésüket, ez előkészíti az agyat a tanulásra. A hosszú távú memóriába csak az az információ jut be, amelyik élményhez kapcsolódik. Minél többször ismételnek bizonyos helyzeteket (játék, mese által), annál jobban beépülnek ezek a tudatalattijukba. A játék alapszükséglet, örömteli tevékenység, amiből idővel alkotás válik.

„A játék megolajozza a testet és a lelket.” (Benjamin Franklin). A spontán tevékenységben a gyermek agyi funkciói fejlődnek, hiszen: tervez, kapcsolódik másokhoz, együttműködik, a kereső-felfedező rendszert aktivizálja az agyban – ami a későbbi szocializációjához, munkavégzéséhez elengedhetetlen. Megtapasztal általa lehetőségeket, viselkedési formákat, melyek a fegyelmezettség alapjául szolgálnak. A feszültség levezetésére is alkalmas.

„A mese élni segít.” (Boldizsár Ildikó) Fontos, hogy sok mesét halljon a gyermek, ha lehet, még a hangszínnel, gesztikulációval is tegyük érzékletessé a mesélést!

A szorongásoldás és a belső kép készítésének leghatékonyabb módja. Magatartásmintákat és problémamegoldásokat nyújt. Megtapasztalhatjuk, hogy nincs minden rendben a mesei világban, de minden rendbe hozható. Bátorságot ad a kezdő lépések elindításához. Világosan elkülöníti a jót a rossztól. Még azt is megtapasztaltatja, hogy rossz döntések által a problémák nem rendeződnek.

A drámajátékban az érzelmi azonosulást sajátítja el a gyermek. Fontos, hogy tudja kifejezni az adott szituációban az Őt ért érzéseket; kipróbálja a „mintha” szituációkban az egyes megoldási lehetőségek hatékonyságát, figyelme, koncentrációja, reakcióideje fejlődjön a játékok során. Sok nem racionális megoldást mutat, ami gondolkodásra ösztönöz, döntéshelyzetet teremt, nem direkt nevelési szabályokat közöl.

A zene a legmélyebbre hat (szó nélkül) a gyermek tudatában. Kifejez mindent, amire nincs szó. A megszerzett tudást, mint a verbális emlékezet, mozgási intelligencia, lényegfelismerés, rugalmas gondolkodás, kreativitás, emlékezés, koncentráció, együttműködés – más helyzetben való alkalmazására is sarkall.

Végül Uzsalyné dr. Pécsi Rita előadásának zárásaként elmondta, hogy: A tanulási nehézségek többnyire döntési képességek hiányából fakadnak. A zenében az erőteljes basszus-szint agresszív magatartáshoz vezethet, mivel a gátlásszint csökkenhet vagy eltűnhet a hallgatónál (koncertek). Éneklés és zenehallgatás közben nem érzünk szorongást, félelmet. Tanulás közben, ha elmerengünk, akkor érdemes kicsit másfajta tevékenységbe kezdeni, mert amit felfogott az agyunk, azt más tevékenységbe kezdéssel erősíthetjük meg.

Spinoza gondolatával köszönt el a hallgatóságától: „A művészet hajlamos ugyanolyan cselekvésre késztetni, aminőket kifejez”

Felejthetetlen élmény volt hallgatni az előadást. A szülők és a kollégák még hosszasan beszélgettek az elhangzottakról, elmondták saját élményeiket, tapasztalataikat, voltak, akik ráébredtek gyermekkori emlékeikre az előadás hatására.

Már most jelezték, hogy ha ismét meghívjuk Uzsalyné dr Pécsi Ritát, mindenképpen időt szakítanak a meghallgatására.

Mindenkinek csak ajánlani tudom az előadót, megjelenése, elragadó stílusa, pergő előadásmódja folyamatosan fenntartotta a hallgatósága figyelmét. Olyan értékes tudással rendelkezik, ami a kezdő szülőknek, tapasztalt pedagógusoknak egyaránt hasznos, érthetően, átélt tapasztalati példáival színesítette számunkra a mondanivalóját.

Németh Zoltánné

drámapedagógus

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply