Balesetek és ami mögöttük van – a megrázó igazság

Fotó: Futó

Néma csend és hullaszag, röviden így lehetne jellemezni azt a rendhagyó balesetmegelőzési előadást, amelyet Pintér József címzetes rendőr főtörzszászlós, a Veszprémi Rendőrkapitányság balesethelyszínelője a közelmúltban Ajkán tartott a Szent-Györgyi Albert Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium diákjainak. Pintér József az általa készített kisfilmek segítségével mutatta be, hogy milyen következményekkel járhat egyetlen meggondolatlan mozdulat is gépkocsivezetés közben.

Mielőtt azonban belekezdett volna az előadásába, feltette az ilyenkor szokásos kérdést, van-e valaki a sorok között, akiknek rokona ismerőse, barátja szerepelhet a vetített képeken. Szerencsére nem volt. Így egy rövid feszültségoldást, ismerkedést követően kezdődhetett a nem mindennapi tájékoztató, aminek témája mindenkit érint, hiszen mindenki közlekedik. Az előadás ezekre a potenciális veszély forrásokra próbálja felhívni a figyelmet. Lényegében a közlekedési balesetek sajtón túli világát mutatta be a balesethelyszínelő, ami az átlag ember számára idegen dimenzió, hiszen a médiában általában addig hír, a hír “amíg megtörténik”, viszont a miértekről, már kevésbé esik szó.

Az előadás elengedhetetlen kelléke egy rendszámtáblához hasonlító BALESET feliratú tábla volt. A balesethelyszínelő ennek segítségével hívta fel a résztvevők figyelmét a legjellemzőbb baleseti okokra, beszámolóját igazán megrázó történetekkel fűszerezve. BALESET, mint Biztonsági öv hiánya, Alkohol, Linkség, Előzés, Sebesség, Elalvás, Telefon.

A felsoroltak közül az egyik legjellemzőbb balesetei ok a linkség, hangsúlyozta az előadó. Ez hatványozottan is jelen van a baleseteknél, amelyre több példát is hozott a rendőr. Volt olyan eset, amikor négyféle gumiabroncs volt az autón, nem használták a biztonsági övet és a megengedettnél több személyt szállítottak. Az öv és a biztonsági gyermekülés használata kapcsán két csaknem azonos baleset is szóba került. Az egyiknél az autó éppen csak sérült, itt az anyuka úgy döntött, hogy nem kell a biztonsági gyermekülés, megágyazott a hátsó ülésen, ekkor még nem sejtette, hogy ez az utolsó alkalom, hogy megágyaz  a 4 éves gyermekének. Balesetet szenvedtek, mint már említettük az autó alig sérült meg, de a gyermek kirepült a kocsiból, az életét már nem tudták megmenteni. A másik esetnél az autó feltekeredett egy fára, csúnyán összeroncsolódott, de a gyermek esélyt kapott a földi élet folytatására.

Az előadás kitért a vezetéstechnikai hibák miatt bekövetkezett balesetekre is. A diákok több olyan képet is láthattak, ami az útpadkáról való letérés következtében történt. Pintér József hangsúlyozta, hogy ha gépjárművünkkel letérünk az útról, akkor inkább vigyük ki a táblákat, az útszél jelző oszlopokat, de semmiképp ne próbáljuk meg visszakormányozni a gépjárművet az útra, ugyanis az ilyen esetben könnyen megpördülhet az autó, amivel akár tömegbalesetet is generálhatunk.

Nincs balesetmegelőzés motoros tanácsok nélkül, József nekik is készült képkockákkal. Kiemelte a sebesség betartását és fokozottan felhívta a figyelmet a fékek helyes használatára. Utóbbit egy korábbi kimondottan motorosoknak szánt előadáson Takács Sándor rendőr százados (Veszprém MRFK Közlekedésrendészeti Osztály) is hangsúlyozta, elmondta, hogy a motorosok hajlamosak csak az első féket használni, pedig kiemelten fontos a hátsó fékek használata is. Ő akkor úgy köszönt el, hogy “Hátsófék, guminyomás”.

A délelőtt talán leghátborzongatóbb története a gyalogosoknak szólt. A főtörzszászlós úgy vezette fel, hogy arra kér mindenkit, ha lekési az utolsó buszt, akkor se induljon gyalog haza. majd felhívta a figyelmet arra, hogy munkájuk során nekik a halottszemlét is el kell végezni, ahol bizony levetkőztetik az áldozatot. Erre az alábbi megtörtént esetet hozta példaként: Téli este volt, senki nem járt az úton, csak a hótoló, ugyanis havazott, a lány viszont egyedül indult haza, mígnem elment mellette a munkagép. A gép kezelője valamit furcsa hangot hallott, ezért visszament megnézni, hogy mi lehetett az. Észrevette a lányt az út mellett fekve. A helyszínelés során kiderült, hogy a hótolóról kiálló alkatrész vágta el a nyakát. Ezt az áldozat kabátjából kiszakadt cérna szál bizonyította.  Ha nem áll meg a hótoló, talán még ma is azt találgatják, hogy mi okozta a lány halálát.

Az előadás második felében megtörtént, megrázó eseteket vetített le, amelyek közlekedési balesetek helyszínén készült kép- és videofelvételekből lettek összeállítva.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply