A digitális vállalkozásoké a jövő -TV Ajka videójával

Folyamatos online jelenlét és kommunikáció, szenvedély, illetve hitelesség kell ahhoz, hogy egy vállalkozás sikeres lehessen napjainkban – derült ki a Modern Vállalkozások Programja – Vállalkozz digitálisan! – Információs Nap Ajkán című programból, amit a VMK mozi termében tartottak a közelmúltban. Jó tanácsok nagyágyúktól.

informatikai-informacios-nap
A cégek képviselői útmutatást kérhettek szakértőktől

A hazai mikro- és kisvállalkozásokról rövid szemlélődés után is könnyű levonni a következtetéseket. Természetesen ez részben általánosítás, mégis elmondható, hogy a többségük nem, vagy csak kis mértékben használja az informatika vívmányait a boldogulás érdekében, pedig manapság digitálisan felkészült vállalkozásokra lenne szükség.

– Az internet és az okostelefonok térnyerésével a fizikai korlátok lényegében eltűntek, ám paradox módon itthon a piaci szereplők nincsenek igazán tisztában az online tevékenység fontosságával. Nem ismerik a korszerű eszközöket és programokat, sőt sok kisvállalkozásnak még honlapja sincsen. Mindez pedig versenyhátrányt jelent másokhoz képest – fogalmazta meg bevezetőjében Szalai Péter, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara IKT tanácsadója.

Előadásában rámutatott, hogy szemléletformálásra van szükség Magyarországon, hiszen a digitális kompetenciák nemcsak, hogy elsajátíthatók, hanem könnyen be is építhetők a vállalkozások, sőt a magánszemélyek életébe is. Ehhez nyújt segítséget a Vállalkozz digitálisan projekt, ahol nemcsak naprakész tudást, hanem versenyképességet elősegítő pályázatokat is kínálnak a kisvállalkozásoknak. A cél az, hogy a programban résztvevők megszabaduljanak az informatikai eszközökkel szembeni fenntartásaiktól és meggyőződjenek a korszerű technikák nélkülözhetetlenségéről, amelyek kiválthatják a korábbi papíralapú feladatvégzést és újszerű marketinggel érjék el a potenciális közönséget.

informatikai-informacios-nap

Mivel a hazai kisvállalkozások jelentősen le vannak maradva az európai mércéhez képest, ezért az alapvető fejlesztéseken és kompetencia elsajátításokon túl a kezdetleges eszközökkel felszerelt gépeik is védelemre szorulnak. Gilincsek Szabolcs sales képviselő szerint „a vírusirtó csak az első lépés”, ennél sokkal többet kell tennie a vállalkozásoknak az illetéktelen adatfelhasználás és -halászat ellen, hiszen napjainkban ez igenis valós veszély. A szakember tapasztalatai alapján az adatvédelmet a felhasználók többsége nem veszi komolyan. A felhasználók 59 százaléka például ugyanazt a jelszót használja több helyen is, akár éveken át. Ez könnyű célpont a hackereknek, hiszen egy belépési kód megszerzésével más fiókokhoz is hozzáférnek.

A sales képviselő szerint a felhőszolgáltatás biztonságosabb, de hangsúlyozta, hogy lehetőleg senki ne használjon nyilvános platformokat bizalmas információk kezelésénél, mert ami egyszer az internetre kikerül, az mindig ott marad. Tehát nem érdemes például a pláza ingyen wifijén árajánlatokat küldeni, mert könnyedén harmadik fél is hozzáférhet. Prezentációjában felhívta a figyelmet a rendszeres biztonsági mentések fontosságára is, mivel bármikor közbeszólhat egy vírus, egy hardver esetleg szoftverhiba ne adj isten, emberi mulasztás vagy természeti katasztrófa a mindennapi idillbe. Javasolta még a cégeknél az IT házirend kialakítását és a jelszók gyakori lecserélését is. Véleménye szerint a kockázatok minimalizálására kell törekedni, bár teljes védelem sosem lehetséges, mert a hackerek mindig egy lépéssel előrébb járnak.

Sok más mellett a marketing a hálón témáról is szó esett a délelőtti programon a moziban. Pék Zsolt marketingvezető Mézes Manna sikerével (az ajkai mézeskalács készítő Czinkné Poór Judit, akiről korábban már írtunk) vezette be előadását. Kiemelte, hogy Judit az online térnek köszönheti sikerét, hiszen az interneten gyors és radikális fejlődés/ismertség érhető el rövid idő alatt.

– Mindennek marketing üzenete van, mi magunk is marketing célzatú üzeneteket hordozunk. Ha valaki ránk néz, egyből valamilyen benyomása lesz rólunk a ruházatunk, viselkedésünk vagy éppen a beszédünk alapján. Ez az interneten, a www-k világában hatványozottan érvényes. A korlátok megszűntek, így akár egyből visszacsatolásokat kaphatunk a cégünkkel kapcsolatban a világ másik feléről is – fejtette ki a marketing szakember, aki szerint a social media használata és a folyamatos kommunikáció nélkülözhetetlen, illetve kikerülhetetlen ma a vállalkozások életében. Igaz először fel kell hívni az emberek figyelmét a cégre, de mivel az internetezők szeretnek közösségekben létezni, témák köré csoportosulni, utána egyszerre akár több ezer potenciális vásárló is elérhetővé válik. A keresőrendszerek és a véleménymegosztó portálok ugrásszerűen növelhetik a vállalkozás sikerét, hiszen a vevők élményt akarnak, vagy megoldást a problémáikra, ha pedig sokan ajánlanak egy adott vállalkozást, valószínűbb, hogy amellett döntenek.

Kiemelte, hogy a social media használata ugyan kreativitást igényel, de itt mutatható meg leginkább a vállalkozások ars poeticája, szenvedélye és hitelessége, hiszen a folyamatos kommunikáció (nemcsak a pozitív, hanem a negatív kommentek kulturált lereagálása) bizalmat kelt és közelebb hozza egymáshoz a feleket, mert a vevők azt érzik, hogy emberszámba veszik őket a cégek.

Manapság amúgy már elég egy okostelefon, egy állvány és egy videó rögzítő program a megvalósításhoz. Az élő stream pedig valójában már az online marketing jelenleg ismert csúcsa, hiszen egyből véleményt formálhatnak és választ kaphatnak a vásárlók a vállalkozásról és a termékről egyaránt.

A program fórumbeszélgetéssel ért véget a meghívott előadókkal és a cégek képviselőivel.

 

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply