Éden az óvodában és az iskolában

Az idei tanévtől terápiás kutya közreműködésével készségfejlesztő program indult a rendeki óvodában és általános iskolában.

A Regenbogen Német Nemzetiségi Óvodában a fejlesztő foglalkozás az Éden az oviban elnevezést kapta a munkát segítő terápiás kutya neve után. Éden, a vizsgázott labrador, felvezetőjével hetente ellátogat az óvoda nagycsoportjába, hogy közös játékokkal készüljenek az iskolai kihívásokra. A kutyás foglalkozások legnagyobb ereje abban rejlik, hogy a gyerekek önfeledt játék közben, számukra észrevétlenül fejlődnek, és a kutya puszta jelenléte is motiválja őket a feladatok elvégzésére. A program folyamata a pszichés, fizikai és szociális képességek fejlesztését tűzte ki célul, külön kiemelve a szóbeli kifejezés és az érzelmi nevelés területét. A kutyás órákon előtérbe kerülnek az együttműködést, fonom- és nagymozgásokat, igénylő valamint a szándékos figyelmet és emlékezetet kialakító játékok, amiben a kutya is aktív szerepet kap. Az óvoda nemzetiségi jellegéhez igazodva megjelennek a német nyelvi feladatok is, amiket a kutyához kapcsolódóan, vagy a kutya közreműködésével oldhatnak meg a gyerekek. Az Éden az oviban fejlesztőprogram egyben illeszkedik a környezeti nevelés alapelveihez, hiszen a kutyán keresztül bővülnek a gyerekek felelős állattartásról, szűkebb természeti környezetükről szerzett ismeretei.

Az Éden projekt ettől a tanévtől a rendeki Laschober Mária Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskolában is folytatódik Éden a suliban címmel. Éden itt is heti rendszerességgel látogatja a tanulócsoportokat. A kutya egyrészt aktívan segíti a pedagógus munkáját heti egy nyolcadikos nyelvtan órán, valamint kompetenciafejlesztő foglalkozásokon találkozik ötödik és hetedik osztályos csoportokkal. A kutya tanórai jelenléte jelentősen javítja a diákok magatartását és a tananyaghoz fűződő motivációját. Ezeken az órákon a terápiás kutyával való foglalkozás jutalom a jól végzett munka után, de olykor Éden aktívan közreműködik a feladatok kiosztásában, vagy teljesítésében. A délutáni foglalkozás elsősorban azokat a kompetenciákat fejleszti, amelyek kísérik, kiegészítik az elméleti ismereteket nagyon sok játékba „csomagolva”. Ilyenkor előtérbe kerülnek szövegértést, szóbeli kifejezést, kreativitást, koncentrációt, figyelemmegosztást fejlesztő, valamint tantervi ismereteket gyakoroltató játékok. A kutyás foglalkozás ezen kívül észrevétlenül is javítja az osztályközösséget, kialakíthatók konfliktuskezelési stratégiák, visszaszorítható az agresszió pusztán a kutyával kialakult kötődésnek köszönhetően. Számos más kedvező hatás, és spontán lehetőség mellett fontos eszköze a környezeti nevelésnek, az iskolához, pedagógushoz, tanuláshoz való pozitív viszony kialakításának.

raw

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply