Egyedi problémák és összetett megoldások – a kineziológiában nincsenek sablonok

Talán nem túlzás azt mondani, hogy az iskolarendszerben gyakran leterheltek a gyerekek, a pedagógusok és ezáltal a szülők is. Önbizalom erősítésre, készség- és képességfejlesztő technikák elsajátítására lehet szükség ahhoz, hogy öröm legyen a tanulás. Kaufmanné Géczi Beáta kineziológussal különböző módszerekről beszélgettünk a közeljövőben induló, gyerekeknek segítséget jelentő tanfolyam kapcsán.

Mi a kineziológia és mivel foglalkozik?

-A kineziológia egy természetgyógyászati ág. Egészségügy és természetgyógyász ismeretek tanfolyamot végeztem egy veszprémi képzőhelyen. Ezután tanultam kineziológiát, amire később a gyermektanfolyam épült. A kineziológia a szervezet energiáinak kiegyensúlyozásával, blokkok oldásával foglalkozik.

Gyakran használt kifejezés a kineziológiában a „blokk”, de ez mit jelent valójában, hogyan tudná definiálni?

-Mindenki megtapasztalhatta már, hogy amikor megbántódik és rosszul érzi magát, vagy olyan esemény történik, ami számára stresszt jelent, feszültté, görcsössé válik. Ekkor az energia nem tud szabadon áramolni a szervezetében, mert a stressz hatására elakad és feszülések, úgynevezett blokkok alakulnak ki. A kineziológus ezeket oldja fel.

Mi történik, ha nem oldja fel a blokkokat?

Apránként továbbiak rakódnak rá és bizonyos idő elteltével komoly problémákat okozhatnak akár fizikai, akár lelki szinten.

Súlyos traumák, tragédiák átélése okozhatja ezeket az elakadásokat?

-Mindenkinél más okozza, ez leginkább személyiségfüggő. Szeretteink elvesztése, vagy a szülési, születési traumák éppúgy okozhatják, mint az, hogy valaki ingerülten szólt hozzánk, vagy szemrehányóan nézett ránk. Ez attól függ, ki hogyan éli meg, dolgozza fel az őt ért nehézségeket, félelmeket. Bármilyen külső inger hatására létrejöhetnek blokkok.

A nagyobb traumákat nehezebb feloldani, komplexebb terápia szükséges hozzá?

-Ez mindig attól függ, ki hogyan kezeli. Lehet, hogy valakinek meghal egy hozzátartozója, aki érzelmileg közel állt hozzá, de ki tudja beszélni a fájdalmát, ismeri a technikáját, hogyan tudja feldolgozni a veszteségét. Az ember életébe folyamatosan jönnek a feladatok, nehézségek, amiket a saját tudásával, eszközeivel általában meg is tud oldani. Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy bármelyikünk életébe előfordulhatnak olyan történések, amiket nem tudunk feldolgozni. Egész nap rágódunk rajta, nem tudunk miatta aludni, tönkreteszi a mindennapjainkat, a párkapcsolatunkat, nem tudjuk ellátni a munkánkat. Gyerekek esetében a dadogás, a tanulási problémák jelentkeznek gyakran. Ilyenkor célszerű segítséget kérni. Nem mindenkinek ugyanarra a segítőre van szüksége, de a kineziológia is egy lehetőség arra, hogy boldogabban és kiegyensúlyozottabban élhessünk.

A tanulási problémák hátterében családi okok állhatnak?

-Nem csak a szülői háttér okozhatja a problémát. Az is gyakori, hogy az agyféltekék nem működnek együtt, vagy történtek olyan dolgok, amik leblokkolták. Egy kifejezetten „hisztis” kisgyermeknél például az izomteszteléses terápia során kiderült, hogy még nem akart megszületni. Nem értette, miért kell jönnie, a pocakban érezte magát biztonságban és félt az újtól. A nem tervezett gyerekekben is lehet egy erős megfelelési kényszer, mert úgy gondolják – persze tudattalanul -, hogy csak így fogják őket szeretni.

Kisgyermekkorunkról elég hiányosak lehetnek az emlékeink, meddig lehet visszamenni?

-Előre nem tudja senki, hogy mi fog a felszínre kerülni a tudattalanjából. A tájékozott szülők tudják, hogy már magzati korunkban hatással vannak ránk az édesanyánk érzései. Ezek az érzések a tudattalanunkba bekerülnek. Ha visszamegyünk a múltba, lehetséges, hogy nem emlékezünk arra, ami történt, de a tudattalanunk megőrzi. Feloldjuk azt a blokkot és innentől kezdve oldódik a jelenbeli probléma.

Mennyi idő szükséges ahhoz, hogy „felszabadítsuk” magunkat a stressz okozta blokkok alól?

-Ahhoz, hogy feloldjuk az összes blokkot, öt alkalomnál több nem szükséges. Ismerek egy óvodás kisfiút, aki nem szólalt meg a közösségben, ha mégis, akkor csak suttogva. Senkivel nem állt szóba, a gyerekekkel sem. A szülőkkel, a családtagokkal viszont beszélt. Néhány alkalom után megkérdezte az óvónő, hogy mi történt, mert a gyerek odament hozzá és beszélt vele. Kiderült, hogy születése során az édesanyjának súlyos egészségügyi problémája alakult ki, ami miatt a kicsi önmagát hibáztatta.

Milyen tüneteket tapasztal leggyakrabban a gyerekeknél?

-A kényszeres viselkedés sajnos már a gyerekeknél, különösen a kamaszoknál jellemző. Azt gondolják, ha nem tesznek meg valamit (például nem mosnak kezet közvetlenül egymás után legalább tízszer), akkor valami rossz dolog fog velük történni. Ettől annyira szoronganak, hogy ez szívdobogást, fejfájást, halálfélelmet válthat ki.

A fiatalok milyen problémákkal küzdhetnek még?

-A 18-20 éves korosztályban a kényszeresség mellett jellemző a kilátástalanság, a céltalanság. Nem tudják, hogy mit kezdjenek magukkal, merre induljanak el. Azt nem akarják csinálni, amit a szüleik, tanulni nem szeretnének. Nincs sikerélményük sehol. A szülők nem tudnak irányt mutatni, mert hiszen ők sem tudják feltétlenül, hogy merre érdemes elindulni. Az egyensúlyi állapotot kell megtalálni, ami nagyon nehéz. Nagyon sokszor nem tudjuk, hogyan döntsünk és elérjük a nyugalmi állapotot.

Hat év alatt már szerezhetett hosszú távú tapasztalatokat. Mi változott az eltelt időszakban?

-Eleinte felnőttek jöttek inkább. Mostanában pedig több gyereket hoznak szorongásos problémákkal, félelmekkel, bizonytalansággal és tanulási gondokkal.

Jobban beépülhetett az emberek tudatába a kineziológia, mint lehetőség, vagy több a nehézség a gyerekeknél?

-Mindkettő igaz lehet. Véleményem szerint korábban is voltak szorongó gyerekek, illetve volt diszlexia, diszgráfia csak nem foglalkoztak vele, de talán elintézték azzal, hogy ennek a gyereknek ez nem megy. Most viszont megkapják a segítséget.

Milyen tanulási problémákkal fordulnak Önhöz?

-Matematika és olvasás. Ekkor jellemzően az agyféltekék összehangolása a feladat. Akadozva olvasnak, kihagynak szavakat, felcserélnek betűket vagy betűt tévesztenek – ez mind az agyféltekék nem összehangolt működésére utal. Erre van többféle korrekciós gyakorlat, amiket a gyerekeknek meg lehet tanítani és gyors eredményeket hoznak.

Hogyan lehet működésbe hozni az energiákat?

-A testünkön vannak úgynevezett agyindító gombok. Bármikor, amikor például fáradtnak érezzük magunkat és lendületbe akarunk jönni, vagy elfárad a szemünk, esetleg nehezünkre esik valamit meghallgatni, bizonyos pontok (főképpen a fejünkön, arcunkon) nyomkodásával, masszírozásával segíthetünk magunknak. A karunk, lábunk keresztbe lendítésével pedig könnyebben tudunk gondolkodni.

Hány éves kortól lehet alkalmazni a gyakorlatokat?

-Hat éves kor körül végezhető, mert ekkor az izomtónusok már kialakultak olyan szinten, hogy vannak izomvisszajelzések. A kisiskolásokat, vagy a nagycsoportos óvodásokat fel lehet készíteni ezekkel a gyakorlatokkal, technikákkal, hogy könnyebben menjen a tanulás, ne legyen szorongó, ne aggódjon.

Az oldásokat hat éves kor előtt is lehet alkalmazni, az anyán keresztül. Előfordul, hogy az édesanyában van elakadás, ami a gyereknél okoz tünetet. Összetettek a problémák és a megoldások is.

A tanulás hatékonyságát milyen módszerrel lehet még erősíteni?

-Az úgynevezett „tanulás hegye”, ami a hatékony tanulás alapja. Sikerek és kudarcok kísérnek, de az a cél, hogy eljussunk a csúcsra. Pontosan meg kell határoznunk, hogy mi a célunk, mit szeretnénk elérni. A hegyre vezető út közben elcsúszhatunk a kavicsokon, át kell ugranunk a folyón, de a nehézségek mellett ott vannak a természet szépségei: a vízesés, a madarak. A tanulásnál ugyanígy vannak hátráltató tényezők, hiszen nem mindig van hozzá kedvünk, szívesebben játszanánk inkább, de ott van segítségnek a szorgalmunk, vagy egy felnőtt, aki segít. Az a lényeg, hogy a tanulásban is elérjük a csúcsot.

A kineziológia mellett Bach virágesszenciákat is alkalmaz a segítő munka során.

-Míg a kineziológia elsősorban a múltban gyökerező, a virágterápia a jelenbeli problémákon segít azzal, hogy a cseppek elfogyasztása rezgésszintünket emeli, ezért jól kiegészítik egymást. Összesen 38 féle esszencia létezik, de legfeljebb hetet lehet összekeverni. Gyakori, hogy valaki nem tud aludni, vagy fáradt egy vizsgaidőszakban, ezért nehezebben koncentrál, ilyenkor segíthetnek a cseppek. A problémák összetettek, ezért beszélgetés után egy keveréket állítok össze, amik kiegészítik, erősítik egymás hatását.

Melyek a leggyakoribb problémák, amik miatt felkeresik?

-Jellemzően nehezen kérünk segítséget és nem tudunk nemet mondani – ilyenkor a Kisezerjófüvet ajánlom. Az Apróbojtorjánt az „álarc virágának” is nevezzük, mivel rendszerint álarcot hordunk: azt mutatjuk a külvilágnak, hogy minden szép, otthon pedig bezárkózva összeesünk. Nem beszélünk a problémáinkról, nem mutatjuk ki az érzéseinket. És persze türelmünk sincs se önmagunk, se a környezetünk irányába, konkrét félelmeink vannak (így koronavírus idején). Nagyon sok a pszichésen, mentálisan segítségre szoruló ember.

Gyerektanfolyamot szervez, hogyan tervezi a lebonyolítását?

-A vírushelyzetet megelőzően már tartottunk egy hasonló tanfolyamot az egyik kollégámmal, az két délelőtt volt. Ezen az alaptanfolyamon nyolc gyerek vett részt, 6 és 13 év közöttiek, korrekciós technikákat, egyszerű gyakorlatokat sajátítottak el, melyek rendszeres alkalmazásával a tanulást, a koncentrációt segítik, erősítik az önbizalmat. Jól érezték magukat a gyerekek, nagyon meg is kedveltük egymást a végére. A tapasztalataim alapján a tanfolyamot legközelebb több alkalommal, de rövidebb ideig tartjuk. Ezt azért gondolom így, mert akkor otthon már nem kell gyakorolni, ugyanis a szülők és a gyerekek is elfáradnak a hétköznapokban.

A kineziológia figyelembe veszi, hogy mindenki más, ezért nincsenek sablonok. Az okokat keresik a blokkok oldásával, az agyféltekék kiegyensúlyozásával, illetve a Bach virágesszenciák alkalmazásával. A szakember nem állítja, hogy a kineziológia mindenkinek megoldást jelent. Lehet, hogy valakinek más módszer lesz a megoldás, ezért érdemes a megérzéseinkre hallgatni. Akiben nagy az ellenállás a módszer iránt, az megakadályozza, hogy közel engedje magához a segítőt. Aki azonban nyitott rá, annál működhet.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply