Együttműködés a családok érdekében

Szakmaközi megbeszélésre hívták a jelzőrendszeri tagokat április 30-án az Ajkai Család- és Gyermekjóléti Központba, ahol ismertették az idei intézkedési tervet, tapasztalatot cseréltek az óvodai és az iskolai szociális munkára vonatkozóan, bemutatták a szociális diagnózist, végül tájékoztatást kaptak a Te Számítasz Egyesületről is.

Baranyai Zsuzsanna települési jelzőrendszeri felelős (Ajka, Halimba és Öcs tartozik hozzá) a tagoknak kiküldött 1/2019 évi intézkedési tervet ismertette, megnevezve a felelősöket. Az évente visszatérő feladatok mellett új ötletek is felmerültek, mint például szülőtréning, személyiségfejlesztő tréning szervezése. Sajnálatos, hogy az igazolatlan iskolai hiányzások magas száma nagy problémát jelent továbbra is. A szolgálat kérése, hogy bántalmazás, illetve bántalmazás gyanújának felmerülése esetén írásban jelezzék a tagok a problémát, méghozzá az előírt jelzőlapon, elérhetőségek megadásával, így lehet hatékony az együttműködés – fűzte hozzá a családsegítő, aki arról is beszélt, hogy iskolapszichológus, ifjúságvédelmi felelős alkalmazásának szükségességéről szintén érkeztek igények az iskolákból. A szakember szerint ezt az iskolák felettes szervei felé kellene jelezni, mivel a szolgálatnak erre nincs lehetősége, kapacitása, bár afelől semmi kétség, hogy valóban fontos lenne. Hasonlóképpen hiányolják a tájékoztatást a háziorvosok gyermekvédelmi munkájáról, amivel kapcsolatban elhangzott az a tény, hogy bár szívesen látnák a doktorokat is a szakmaközi megbeszéléseken, ám a meghívások ellenére még egyetlen alkalommal sem jelentek meg.

Léránt Norbert vezető családsegítő gondolatébresztőjében az esetmegbeszélők fontosságát hangsúlyozta, amelyre a jövőben nagyobb figyelmet szeretnének fordítani.

Benke Ágnes Mária igazgatóhelyettes bemutatta a központ új szolgáltatásait, elsőként az óvodai és az iskolai szociális munkát. Ezzel a gyermekek, a szülők, illetve a pedagógusok részére nyújtanak adekvát szakmai segítséget, hogy azok képesek legyenek felismerni és jelezni a gyermekeknél észlelt változások alapján a háttérben rejlő problémákat. Emellett fontosnak tartják az elsődleges prevenciós programokat, az észlelő- és jelzőrendszer hatékony működésének elősegítését is, valamint a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzésében és megszüntetésében való segítségnyújtást. A szociális segítők (Horváth Eszter, Fekete Marcella és Keller László), akik óvodai, iskolai és kollégiumi színtéren vannak jelen, összegezték a tanulságokat, tapasztalatokat. (Ezer gyermek tartozik egy-egy szakemberhez. A következő tanévtől még két kollégára lesz szükség, hogy minden intézményt lefedjenek.) Pozitívumként említették, hogy a pedagógusok és a gyermekek hozzáállása kedvező. A gyermekek elfogadók, sokaknak nagy a szeretetigénye. A szociális segítő egy „külsős felnőtt”, valószínűleg ennek is köszönhető, hogy jobban megnyílnak előtte, a szülőkkel viszont nehéz kapcsolatot teremteni.

A szociális diagnózis fogalma nem újdonság a szakemberek számára, ami Péntek Mariann, szociális diagnózis-készítő esetmenedzser feladata. Ez tulajdonképpen egy irányított személyes interjú, aminek segítségével az igénylő problémáját megismerik, definiálják és ennek alapján állapítják meg a szükségleteit, jogosultságát. Hosszútávú célja, hogy felmérjék mindenkinek az egyedi szükségleteit. A későbbiekben ez lesz a bemeneti szűrő a szolgáltatások igénybevételéhez, ugyanakkor a szolgáltatások kapacitás hiányai is láthatóbbá válnak.

Végül bemutatkozott egy civil szervezet, a Te Számítasz Egyesület. Földingné Osváth Gyöngyi elnök röviden beszélt munkájukról, aki elmondta, hogy egyik vezető sem szociális szakember, sem pedagógus, egyszerűen lelkesek, de a tagok között vannak szakemberek is. A fiatal egyesület úgy fogalmazta meg célját, hogy az ajkai 6-14 év közötti hátrányos helyzetű gyermekek értelmi és érzelmi fejlődését szeretnék támogatni, közreműködni felzárkóztatásukban, elfogadtatásuk erősítésében, életmódjuk javításában, illetve esélyegyenlőségük növelésében. Az idén már lezárult egy versíró pályázatuk felsősöknek, részt vesznek majd az Ajkai Család- és Gyermekjóléti Központ által meghirdetett gyereknapon, illetve átadtak nekik 80 darab könyvet is, amit majd a gyerekeknek osztanak szét. Nyáron sem tétlenkednek: július első hetében lesz egy öt napos, ingyenes nyári táboruk alsó tagozatosok részére, ahova 15 gyereket várnak, augusztusban pedig festő tanfolyamot szerveznek. Az év folyamán még több közösségépítő projektet szeretnének, hasonlót, mint a Szabó Ágnes (White Dog) nevéhez is fűződő, sikerrel megszervezett „kocsmaturi”. A jövőbeli tervek mellett beszélt még az iskolákkal való kapcsolatfelvétel sikereiről és kudarcairól.

This slideshow requires JavaScript.

 

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply