Együttműködésre nevelnek

Második alkalommal mutatta be a pedagógusoknak a komplex instrukciós programot a somlóvásárhelyi Széchenyi általános iskola október 21-én. A bemutatóra majd az előadásra Fejér, Vas és Zala megyéből érkezett hetven pedagógus.

Martonné Vathy Hedvíg igazgatótól megtudtuk, az iskola február óta alkalmazza a diákok együttműködésén alapuló módszert. Az első bemutatót az elmúlt tanév végén tartották. Az igazgatótól megtudtuk, a somlóvásárhelyi pedagógusok örömmel tanulták meg és alkalmazzák az új módszert. Az elmúlt hónapokban a tanárok tapasztalata szerint javult az osztályok diákjai között a kapcsolat, a korábban perifériára szorult diákokat elkezdték társaik befogadni. A tanártól a komplex instrukciós módszerrel tartott órákra több felkészülést kíván, de az eredmény érdekében vállalják ezt.

Az érdeklődő pedagógusok minden évfolyamon megtekinthettek egy órát, majd megbeszélték tapasztalataikat. A módszer magyarországi bevezetője, B. Nagy Éva pedagógus előadásában elmondta, hogy Amerikában alakult ki az oktatási forma két évtizede, amelyben az osztály diákjai kis csoportokra osztva dolgoznak. Minden csoportba kerül jó, közepes és rossz képességű, peremhelyzetű, beilleszkedési és tanulási problémával küzdő gyerek.  A csoportban mindig más tagok vannak, a gyerekek időről időre más feladatot kapnak, van például kistanár, időfelelős, előadó, író. Igy mindenki mindenkivel megtanul együtt dolgozni, a másikat meghallgatni. Elindul a gyerekek között a kommunikáció. A tanár szerepe is módosul, tanítóból tanulásszervező lesz, aki felügyeli a gyerekek munkáját, csak ha kell, akkor avatkozik közbe. A kötelező  feladatokat lehet játékosabban, élvezetesebben, színesebben megoldani. Egyik osztályban a diákok körözést írtak ki arra, hogyan fogjak el Döbrögit. Az anyagot meg azok a diákok is megjegyezték, akik gyengébben teljesítenek az irodalom órán. A programmal a kötelező tananyagot alakítják at nyitott végű feladattá. A tanár nem egy megoldást vár, hanem a lehetőségeken belül több jó is lehet. A téma lezárásakor, az összefoglaló feladatnál a legjobb, mert akkor nagyobb anyagot tudnak áttekinteni, rendszerezni.

Az előadó kérdésre válaszolva elmondta, a módszer egyes elemeit az integrált oktatásban részt vevő, enyhe értelmi sérült vagy autista diákokkal is lehet alkalmazni. Lényeg az, hogy minden diák bevonható legyen, a képességeinek megfelelő nehézségű feladatot kapjon. A dislexiás diáknak nem kell írodeáknak lennie, viszont kiváló időfelelős vagy előadó lehet.

20151021_111701

Fotó Tisler Anna

B. Nagy Éva, a módszer hazai megvalósítója és Martonné Vathy Hedvig igazgató

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply