Kerékpárosokra is vonatkozik a KRESZ

Biztos vagyok benne, hogy a legtöbb kerékpáros ismeri a KRESZ-t, hiszen csaknem minden felnőtt embernek van jogosítványa. Ám amikor biciklire ülnek, mintha meg se fordulna a fejükben, hogy az ilyenkor is kötelezi őket.

Személyes tapasztalatom szerint a két leggyakoribb szabálysértés, amit elkövetnek, hogy megállás nélkül áttekernek a zebrán, az egyirányú utcákba pedig teljes természetességgel hajtanak be szemből.

Örömmel láttam, hogy utóbbira felfigyeltek a rendőrök is. A Móricz Zsigmond utca középső szakasza nemrég lett egyirányúsítva. Azóta rutinból vezető autós is jött már szembe velem rajta, biciklist pedig számolatlanul láttam a tilos oldal felől kerekezni. A minap leparkolt a sarkon egy rendőrautó, ám egy kerékpáros ennek ellenére teljes lelki nyugalommal tekert szembe a forgalommal – és velük.

Kíváncsian vártam, mi történik. Nos, a rendőrök leállították a szabálytalankodót, nem bírságolták meg, de figyelmeztették őt. Remélhetőleg ez is elég lesz ahhoz, hogy legközelebb más útvonalat válasszon!

A gyalogátkelőhelyen átbiciklizők egy része ugyancsak nincs tisztában vele, hogy szabálytalanul közlekedik, de annyi rendőr nemhogy Ajkán, de talán az egész megyében sincs, hogy minden zebrát őrizzenek. A tévében láttam egy jó kezdeményezést: Dombóváron minden gyalogátkelőhely elé felfestettek egy piktogramos figyelmeztetést, hogy „Tolva szabályos!” Érdemes lenne Ajkán is megpróbálkozni vele. Nem gondolom, hogy ettől minden biciklista leszáll majd a drótszamárról, de ha legalább tudja, hogy szabálytalankodik, talán körültekintőbben halad át a zebrán…tolva_szabalyos_2

Comments

comments

5 Comments

  1. ” Amúgy szívesen látnám itt linkelve a KRESZ azon paragrafusát ami megtiltja a gyalogátkelőn való áthaladást kerékpárral.”
    ” gyalogátkelőn ” Ugye a nevében is benne van ?
    “A hivatalos szakértői válasz a KRESZ 54. paragrafusból kiragadott részlet volt: ”

    “A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia.”

  2. Nem véletlenül nem értelmezzük a jogot a paragrafusokból kiragadatott részletek alapján, hanem csak a teljes paragrafust egyben. Az 54. paragrafus nem erről szól.
    A 4. bekezdés b) pontja az említett hivatkozási alap, aminek semmi köze a gyalogátkelőn átkelő kerékpároshoz, a kanyarodásra vonatkozik.

    “b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad.
    A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia.”

    A szomorú az, hogy “szakértők” harsogják bele a médiába ezt a baromságot. Ha már a közlekedők biztonságát féltik – ami nem igaz, csak még véletlenül sem akarnak a gyalogátkelőhely előtt lassítani, ami amúgy kötelező lenne -, akkor arra kellene felhívniuk a figyelmet, hogy gyalogátkelőhelyen, átkelésnél, csak gyalogosan közlekedve van elsőbbségük. Ne hajtsanak át, mert ha elcsapják őket, akkor jó eséllyel nem (csak) a gépjárművezető lesz a hibás. Csak ők ennyire hülyének néznek és nem feltételezik, hogy az emberek ezt is megértenék. Az más kérdés, hogy gyalogátkelőhöz nem nagyon lehet kerékpárral szabályosan érkezni. Ezért is lettem volna kíváncsi, hogy a cikk írója melyik átkelőkre gondol. Sok esetben ugyanis úgy gondolják egyesek, hogy gyalogátkelő melletti kerékpáros átvezetésen nincs elsőbbsége a kerékpárosnak – pedig de – és szerintük az azon áttekerőnek le kellene szállnia, mert a “zebrán tilos keresztülbicajozni”. Ha már felfestés a gyalogátkelőknél, akkor az úttesten is lehetne előttük egy “Itt állj meg!” felirat, mert rengetegen ráállnák a gyalogátkelőhelyre az alsóbbrendű útról érkezve, mit sem törődve azzal, hogy gyalogosok is átkelnének. Nem, nem olyan helyen, ahol nem lehet belátni az utat. Például minden körforgalomnál és a főútról a lámpáknál jobbra lekanyarodók, Kossuth utca mindkét vége és még sorolhatnám.
    A cikkhez még annyit, hogy a Móricz Zsigmond utcai egyirányúsítás egy elmebeteg ötlet volt, akárkitől is származott. Ha már egyirányúsítás, akkor nem ártana egy alternatív útvonal, mert jelenleg a Kaszinó felől érkezve gyanútlanul behajt az ember, majd a Bisztrónál a képébe kapja a behajtani tilost. Na és akkor most merre? Tolassak vissza? Kicsit sem balesetveszélyes. A bringás meg nem fog kerüldözni mindenfelé a városban, ő emberi erővel hajtja a járművét, nagyon nem mindegy, hogy mennyit teker. Áthajt, vagy járdázik inkább. Igaz ettől még szabálytalan, ha behajt.
    Amúgy miért pont őket kell akadályozni, akiket inkább előnyben kellene részesíteni, hisz nem zajosak, nem szennyeznek? Tőlünk fejlettebb társadalmakban pont fordított a gondolkodás. Nálunk, főleg Ajkán, még az a tévképzet él az emberekben, hogy ha nincs autód senki vagy, de ha van, akkor valaki. Pedig az előbbieknek sokszor nem kevesebb pénzük, csak több eszük van.

  3. A cikk írója a “zebrára” gondolt. Biztos vagyok benne, hogy tisztában van azzal, hogy a kerékpárút sok helyen fel van festve a gyalogátkelő mellé. Ellenben azt is tudjuk, hogy ott sincs mindig elsőbbsége a kerékpárosnak. Ugyanis egy módosítás szerint az újabban átadott kerékpárutaknál nincs a kerékpárosnak elsőbbsége. Ilyen pld a Petőfi utcai szakasz a Sport utca kereszteződésétől Tósok felé. Abban is biztos vagyok, hogy a cikk nem rosszándékból született, pusztán csak arra szerette volna ráirányítani a figyelmet, hogy figyeljünk oda amikor közlekedünk.

Leave a Reply