Mindennapi melegünk

Holczinger József az ajkai távhőrendszer sémája előtt (Fotó: Györkös)

Messziről jött ember nem nagyon érti, hogy hogyan “lett” a Primer Kft. és talán a közelről jöttek sem. Koronként változhat ugyanis a városüzemeltetés politikája (mely üzletágak párosíthatók, energiatermelés, közlekedés, hulladékkezelés, parkfenntartás működtethető-e egy vállalkozásban, vagy egy “holdingban”, vagy némelyiket összepárosítva hozzunk-e létre cégeket…?) elég bonyolult dolog ez. Tény, hogy Ajkán méreteit tekintve akár egy megye székhelyt is kiszolgáló önálló szolgáltató vállalkozás, a Primer Kft. lát el 7000 lakást, hozzá 3000 lakással egyenértékű intézményt fűtőenergiával. Talán olvasóink is kíváncsiak rá, mindezt milyen körülmények között teszi?

Holczinger József ügyvezető igazgató mosolyogva fogad. Mint a következő egy órában meggyőződhettem róla, a derű mögött biztos tudás és előrelátás rejtőzik, a Primer szakembereit nem érheti meglepetés. Legalábbis ritkán lehet zavarba hozni őket. Nem sikerült ez akkor sem, amikor három hónapot kaptak számlázó rendszerük átalakítására (gondoljunk csak bele, hogy a nemzeti kukaholdingnak ez évek alatt sem sikerült). Ugyancsak egészséges cégfilozófiájuknak köszönhető, hogy mindig sikerül elkerülniük a nagyobb üzemzavarokat, a váratlan, nagy kárt okozó csőtöréseket. Felújítási programjukban ugyanis nem csak a vezetékek korát és állapotát veszik figyelembe, de azt is beszámítják, hol és milyen következményekkel járna egy meghibásodás. Ennek köszönhető, hogy “főszezonban” azaz a fűtési idényben sohasem kellett még nagyobb leállást okozó, sok ember életét megkeserítő helyzettel szembenézniük.

Pedig őket is kizsákmányolják, legalábbis “sarcolják” a támogatási rendszeren keresztül – mivel a távhő-szolgáltatás államilag támogatott tevékenység. Ami nem mindegy, hogy az általuk felhasznált elektromos energiát például mennyiért tudják megvásárolni, illetve milyen késleltetéssel megy át a rendszeren támogatási igényük. A sokak által propagandaeszközként használt, de jobbára a közüzemi szolgáltatókat sújtó rezsicsökkentésre fordított összeg is évek óta csökken. Mivel ezzel párhuzamosan a távhő ára nem növekszik, ki lehet találni, hogy csakis a cégek eredményéből, fejlesztésre szánt pénzéből lehet a hiányt eltüntetni. Ha sikerül.

Ajkán eddig – és erről az ügyvezető igazgató szavai is meggyőztek – sikerült.

Ilyen körülmények között kész csoda, hogy – noha vannak nehézségeik – eddig sikerült megtartaniuk a jól képzett munkaerőt és a rendszer működtetéséhez használt számítástechnikai háttér is rendelkezésükre áll. Ez utóbbi – sok más, a multik “hálójába került” céggel ellentétben, kifejezetten magyar fejlesztésű és működtetése, továbbfejlesztése is kíméli a vállalti büdzsét. Biztonságosabb lett a rendszer azzal, hogy több, független “alállomásra” bontották, ahol egyedileg be lehet avatkozni. Így lett a 86 hőközpontból mintegy kétszáz kisebb. Így az egész rendszer rugalmasabban vezérelhető, szakaszolható, illetve ha ki kell zárni valamelyik részét meghibásodás miatt, az kevesebb lakást érint. Az internet alapú működés lehetővé teszi, hogy az ügyeletes akár otthonról is beavatkozzon és elhárítsa az apróbb rendellenességeket. A szoftveres rendszerfigyelés azt is lehetővé teszi, hogy meghatározzák a vízkőlerakódások helyét – és döntsenek az átmérő csökkenés megszüntetéséről -, mielőtt az valóban érzékelhető változást okozhatna.

Miközben Holczinger Józsefet hallgatom – aki már kis híján négy évtizede szolgálja a céget – egy mondás jut az eszembe: “Teher alatt nő a pálma”. Ez a Primer Kft-re minden kétséget kizáróan igaz is.

Lékó Sándor

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply