POSTALÁDÁNKBÓL – A magyar történelem nyomában a Felvidéken

Az Ajkai Borsos Miklós Általános Iskola 7. évfolyamának 55 tanulója a „Határtalanul!” program keretében Szlovákiában tölthetett négy felejthetetlen napot. Kirándulásunk április 27-től 30-ig tartott.

Reggel fél hétkor indultunk az iskola elől. Először a füleki magyar nyelvű iskolába mentünk, ahol átadtuk a magunk készítette ajándékokat és süteményeket az ottani diákoknak. Mese-, ifjúsági és tankönyveket is vittünk az iskolai könyvtár számára, hogy a betűk segítsenek életben tartani a magyar szót, a tartalom pedig a magyar szívet. Délután a vendéglátókkal futballmérkőzésen mértük össze ügyességünket. Utána felmentünk a füleki várba, ahol megnéztük a vár történetéről szóló kiállítást. Ezek után az első napra már csak a szállás elfoglalása maradt. Szállásunk Várhosszúréten volt, egy dús lombú erdőkkel övezett hegy aljában.

A második nap reggelét íjászkodással kezdtük, majd megnéztük Andrássy Franciska és Dénes mauzóleumát. Következő programként felkapaszkodtunk Krasznahorka várához, amelyen az emlékezetes tűzvész után még most is folynak a helyreállítási munkálatok. Délután Kassán megtekintettük a dómot, amelynek altemplomában II. Rákóczi Ferenc, Zrínyi Ilona és gróf Bercsényi Miklós generális szarkofágja mellett állva tapintható közelségbe került a magyar történelem egy fontos időszaka. A Kassán megépített rodostói házban megkoszorúztuk a nagyságos fejedelem szobrát.

Harmadik nap délelőtt a Szilicei-fennsíkon jártunk; megnéztük az ottani jégbarlangot, amely onnan kapta a nevét, hogy benne egész évben van jég. Utána felmásztunk az 1000 m magas Murányi-hegyre. Itt nagyon elfáradtunk, de megérte, mert a tetőről gyönyörű volt a kilátás. Este Csetneken jártunk az evangélikus templomban, ahol megcsodálhattuk a gótikus templomfreskókat, és az 1492-ben készült orgonát.

Az utolsó napon Rozsnyóra mentünk, ahol a város reneszánsz főterében gyönyörködtünk. Később az Andrássyak vadászkastélyában jártunk, amelynek berendezései és használati tárgyai gazdagságról, pompáról és kifinomult ízlésről tanúskodtak. A kirándulás utolsó programja Szklabonyára vitt bennünket, Mikszáth Kálmán szülőházába. Jóleső érzéssel hallgattuk a ház gondnokát, aki órákon keresztül tudott volna mesélni az íróról. De nekünk sajnos – miután megkoszorúztuk a magyar irodalom jeles alakjának szobrát – indulnunk kellett hazafelé.

A nap végén már csak a végtelennek tűnő út maradt Ajka felé. Nagyon örülünk, hogy megnyertük a pályázatot, mert az út során sokat tanulhattunk, és rengeteg élményben volt részünk. Érdekes és titokzatos helyeken jártunk, bennünket oda már emlékek kötnek, amelyek örökre velünk maradnak. A kirándulás az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő támogatásával, valamint az Ajkai Tankerület segítő koordinációjával valósult meg.