POSTALÁDÁNKBÓL – Matula bácsi nyomában

A Fekete István-Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Gimnázium 3. b osztálya ez év januárjában kapta a megtisztelő felkérést Angermayer Judit muzeológustól és Makkosné Benke Judit könyvtárostól, hogy csatlakozzon a Múzeumpedagógiai foglakozások az ajkai Helytörténeti Kiállításban elnevezésű TÁMOP-3.2.8. B-12/1-2012-0043 azonosító számú projekthez.

Nagy élmény volt, hogy még a télen két teljes délelőttöt tölthettünk a városi múzeumban Fekete István életével és műveivel ismerkedve, de az igazi meglepetés még váratott magára. Áprilist írtunk, amikor megtudtuk, hogy projektzárásként kirándulni mehetünk. Judit néniék mindent gondosan megszerveztek, így május 14-én autóbusszal elindultunk hazánk egyik legvadregényesebb természeti értéke, a Kis-Balaton felé.

Tutajos kalandjainak a helyszíne 14 700 hektárnyi területet ölel fel, amiből 7 000 hektár fokozottan védett és csak szakvezetővel látogatható. Hálásan köszönjük, hogy eljuthattunk a fenékpusztai Diás-szigetre, ami hajdan halászparadicsom volt. A halfogás mesterei tavasztól őszig olyan nádkunyhókban laktak, mint a Tüskevár című filmből jól ismert és a szigeten ma is álló Matula-kunyhó. Itt élt 1952. május 28-tól július 1-jéig Fekete István író, miközben tudományos kutatómunkát végzett. Egy barátjához írott leveléből tudjuk, hogy nagyon sokat horgászott és annyira lenyűgözte a Kis-Balaton élővilágának a sokszínűsége, hogy 1961-ig a vidék rendszeresen visszatérő vendége volt. A 2010-ben kialakított Kócsag-tanösvényt végigjárva mi is megcsodálhattuk ezt a páratlan vízi élőhelyet a fehér tavirózsákkal, a sárga vízitökkel, vízigesztenyével, vízidarával, lápi csalánnal, az összefüggő nádasokkal, erdőkkel és ligetekkel. Láttunk a tájra jellemző szitakötőket, vízisiklót, pettyes gőtét, nagy kócsagot, cigányrécét. Hallhattuk a sárgarigók énekét, a békák kuruttyolását és a nád susogását. Átsétáltunk a Fekete István Emlékházhoz, ahol az író személyes tárgyait vettük szemügyre és közös fotóval köszöntünk el a szigettől.

Délután a keszthelyi Balaton Múzeumban múzeumpedagógiai foglakozás keretében diorámák, akváriumok és preparátumok segítségével ismerkedtünk a Balaton hal- és madárvilágával, majd megtekintettük a tó és környezetének történetét bemutató, 11 teremből álló kiállítást. A legnagyobb tetszést a balatoni fürdőélet alakulását, valamint a balatoni hajózás múltját és jelenét bemutató tárlat aratta. De kedvelt volt a forgatható kormánykerékkel, kivetítővel összekapcsolt fedélzet-szimulátor is.

A kora esti órákban énekszóval, jókedvvel és életre szóló élményekkel tértünk haza. Köszönjük szépen, kedves projekt-szervezők!