Rendhagyó tanórák és szalmabáb égetés a Bródyban

Friedrich Rezső tavaly izgalmas kísérleteket mutatott be az érdeklődőknek (Archív Fotó: Györkös)

Második alkalommal szervezték meg a nagy múltú ajkai gimnáziumban a tantermi sétát a pályaválasztás előtt álló diákok részére, ahova a szülőket is szívesen fogadták. Az iskola arra törekedett, hogy a fiatal korosztály igényeihez közelítsen: a tudást, az ismeretek átadását új köntösbe öltöztetve tárták eléjük, a bemutató tanórák közös jellemzője a kreativitás, sőt a szórakoztatás volt.

A középiskolába érkező szemfülesek szalmabábukra lehettek figyelmesek, ugyanis ezzel a különleges dekorációval díszítették az aulát és az emeleteket a bródysok. Egy angol hagyományt követve – amit Guy Fawkes Day néven ünnepelnek egy meghiúsult merényletkísérlet kapcsán – a dekorációt később felgyújtották az iskola udvarán.

Mecsekiné Bors Beáta igazgató-helyettes elmondta, hogy az érdeklődők menetlevet és térképet kaptak, amelyek segítségével összesen kilenc állomást lehetett végigjárni a földszinttől az emeletig. A termekben az intézmény pedagógusai és bródys tanulók fogadtak mindenkit. A szervezők a tantárgyakat humoros elnevezésekkel illették. Egyes „megállókban” átlagosan tizenöt percet töltöttek a csapatok, majd egy-egy kedves, színes matricával, nyomdával tarkított igazolással vándoroltak tovább a következő helyszínre.

A tornateremben „sport másképpen” elnevezéssel a labdajátékok álltak a gyakorlati és – bármilyen furcsa – az elméleti sportolás középpontjában. A gyerekek kipróbálhatták milyen érzés két méter magas atlétaként kosárra dobni – ebben egy zsámoly is a segítségükre volt -, de lehetett pingpongozni, kézilabdázni, focizni, vagy akár tollaslabdázni is. A megszokott szabályok helyett most az ügyesség számított, majd kvíz kérdésekre is válaszolniuk kellett: vajon tudják-e, hogy a kézilabda kezdetben a nők sportja volt, vagy azt, hogy a tollaslabda közel 500 km/h-val is repülhet?

A meglepetések a „biokalandon” tovább folytatódtak, ahol beszélgettek természeti kincsünkről, az értékes édesvízről, a takarékosság fontosságáról, a növények és állatok vízszükségletének mennyiségéről.

A matematika lényeges tárgy, a szerencsésebbek számára akár gyerekjáték is lehet egy-egy szöveges feladat megoldása. A „játék a matekkal” még szerethető is lehet, ha vidáman énekelve hangzanak el a kérdések, vagy a népszerű „Legyen Ön is milliomos” mintájára állítják össze a csalafinta feladványokat.

„Színek, szagok, egyebek” keveregtek a levegőben a kémiai kísérletek során, de ezt szó szerint felülmúlták a repkedő parazsas teafilterek és az égő teafüves kockacukrok. Ráadásként a boszorkánykonyha végére a meggyújtott denaturált szesznek, a teafüves cukornak és a szódabikarbónának köszönhetően „kifejlődtek” a roppant érdekes formájú cukor-hamus kígyók.

Látványosra sikerült a fizika óra

Ám a feszültség még ezután ért a tetőfokára, legalábbis fizika órán, ahol feszültséget létrehozó berendezések segítségével tartottak látványos bemutatót „még a hajad is égnek áll” címmel.

Játssz és nyerj! Azaz „Play and Win!” – így hangzott a felszólítás az angol nyelvi laborban, ahova társasjátékozni hívták az idegen nyelv kedvelőit. De a német nyelv iránt érdeklődőknek sem kellett csalódniuk. Részükre a kérdéseket „változnak az évszakok” mottónak megfelelően állították össze.

„Arany-élet a Bródyban” fantázianévre hallgatott az irodalmi prezentáció, természetesen az Arany János emlékévhez kapcsolódóan: az író, költő életrajzával ismertették meg a diákokat. A puzzle játék „résztvevői” a reformkor jeles szereplői voltak. Kreatív feladványnak bizonyult a zanzásítás is, ahol egyetlen mondatból kellett felismerni a különböző regényeket.

„Ahol a tudás elkezdődik” mi is lehetne más, mint a könyvtár. Itt a keresztrejtvény megfejtéséhez a lexikonokra is szükség volt.

Az intézmény tanulóknak létrehozott úgynevezett közösségi termébe érkeztek végül a túra teljesítői, ahol apró ajándékokkal lepték meg őket.

A délutáni program pályaválasztási tájékoztatóval folytatódott, ahol kiderült, hogy hangsúlyos szerepet szánnak az idegen nyelvek oktatásának. A 2018/2019-es tanévben három gimnáziumi osztály indítását tervezik. A 8. osztályt elvégző tanulók számára: speciális angol nyelvi haladó, illetve kezdő képzést, speciális német nyelvi képzést, valamint általános tantervű négy évfolyamos gimnáziumi képzést kínálnak. A 6. osztályt elvégző tanulók hatosztályos gimnáziumi osztályban folytathatják majd tanulmányaikat.

This slideshow requires JavaScript.

 

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply