Viszlát 104, helló 112!

(Illusztráció) Fotó: Györkös

A rendőrség és a tűzoltóság után sajátos módon a mentőszolgálat is csatlakozik az Egységes Segélyhívó Rendszerhez – számolt be néhány napja a Lánglovagok.hu.

112-es telefonközpont

A Belügyminisztérium tájékoztatása szerint a 104-es számra érkező segélyhívások majdan a Központi Hívásfogadóba futnak be, de a bejelentőt minden esetben továbbkapcsolják az Országos Mentőszolgálathoz, melynek mentésirányítói saját protokoll alapján kérdezik ki a segélyhívót.

Amennyiben kizárólag egészségügyi panasz a bejelentés tárgya, az alapadatok rögzítését követően az elektronikus adatlap továbbítása történik meg, ezt követően kapcsolják csak át az élőhangot és kezdődik a mentők saját kikérdezése.

A Belügyminisztérium álláspontja szerint az állami veszélyhelyzeti feladatellátás rendszerének átalakítását az indokolja, hogy a segélykérések fogadása minden esetben haladéktalanul megtörténjen, egyetlen segélykérés se vesszen el. Az átalakított hívásfogadási rendszernek köszönhetően az információkérő, rosszindulatú, szabálysértő és egyéb, intézkedést nem igénylő bejelentések kezelése a hívásfogadó központokban megtörténik, ennek következtében a készenléti szervek ügyeleteseinek már csak az érdemi intézkedést igénylő bejelentéseket kell kezelniük, melyekről a rendelkezésre álló információkat a hívásfogadó központból azonnal megkapják.

A hívásfogadó rendszer lehetőséget biztosít több készenléti szerv egyidejű értesítésére. Ez lehetővé teszi, hogy a segélykérő csak egy alkalommal mondja el a bejelentését, ezzel jelentősen lerövidítve az információk átadásához és a készenléti szervek reagálásához szükséges időt, továbbá lehetővé teszi, hogy a készenléti szervek munkatársai részére egyszerre valamennyi szükséges információ rendelkezésre álljon – közölte a Belügyminisztérium.

Időnyereség vagy időveszteség?

A Belügyminisztérium már önmagát megcáfolta azzal, hogy elárulta, a mentők esetében akár kétszeri kikérdezés is lehet, az eddigi tapasztalatok alapján pedig tudjuk, a rendőrök és tűzoltók is rendszeresen kényszerülnek visszahívni a jelzőt, mert a 112 operátorainak meghatározott protokoll szerinti kikérdezése gyakorta elégtelen.

Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője a Lánglovagok.hu azon kérdésére, hogy a mentőknél mekkora időveszteséget okoz az új rendszer, azt válaszolta, hogy a fejlesztés célja többek között az idő- és információnyereség.

A Belügyminisztérium tájékoztatása szerint a 104-es segélyhívószám átirányítása az idei évben valamennyi régióban – elsőként az észak-magyarországiban, utolsóként a közép-magyarországiban – megtörténik a 112-re.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply