A zöld rendszámos autók ingyen parkolhatnak Ajkán!

Fotó: Györkös

Helló Ajka, itt a holnap!, illetve  Töltsük együtt a jövőt! szlogennel – adták át a Jedlik Ányos Terv Elektromos töltőállomás alprogramjának keretében az ajkai „A” típusú elektromos töltőberendezéseket a közelmúltban az OTP mögötti parkolóban, így Ajka is felírta magát az „e-térképre”.

Úgy tűnik településünk is végre részese lehet gyakorlatban a megújuló szemléletnek, hiszen az említett pályázat keretében két elektromos töltőállomás valósulhatott meg, amelyek hosszútávon hozzájárulhatnak Ajka környezetkímélőbb és energiahatékonyabb fejlődéséhez. Sőt mi több városunk élen jár a többi pályázó 75 településhez képest, hiszen itt adták át elsőként a beruházást országosan és mindössze négy helyen készült el eddig a fejlesztés.

Pad Ferenc önkormányzati képviselő az átadón arról beszélt, hogy a töltőállomások úttörő szerepet játszanak Ajka életében, a környezetvédelem és az ilyen irányú fejlesztések elősegítése mindenhol prioritást élvez a világban is, hiszen a közlekedés és a gépkocsik okozzák az ipari kibocsátás mellett a legnagyobb levegőszennyezést, ezért az a cél, hogy az autóipar az elektromos hajtású gépjárművek irányába tolódjon el. Eddig a hatótávolság és az ár jelentette a legnagyobb problémát a fejlesztések során, de mindkettő változás alatt áll, a hatótávolságok nőnek, míg az ilyen járművek ára idővel csökken.

Schwartz Béla polgármester az ünnepségen hangsúlyozta, hogy e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft-n keresztül közel öt millió forintnyi támogatást kapott Ajka, amelyhez az önkormányzat további egy millió forintos önrésszel járult hozzá. A szabadság téri helyszínt azért választották, mert az elektromos autósok a belváros üzleteit, szolgáltatásait (vásárlás, ügyintézés) itt helyben tudják igénybe venni, míg autójuk tölt, így a belvárosi kereskedelmi negyed többletszolgáltatást tud nyújtani az ideérkezőknek. Az elmaradhatatlan hordógurítás előtt már csak annyi mondott, hogy „élvezzék elektromos energiával az életet”.

A most kiépített töltőberendezések töltőoszloponként kétszer 22 kilowatt teljesítményt tudnak nyújtani egyszerre, de a testvérváros, Weiz tapasztalatait felhasználva elektromos kerékpárokhoz és mozgássérültek elektromos eszközeihez is megfelelő csatlakozó van rajtuk. Egyidejűleg négy gépjármű töltése biztosítható így, ami az elektromos autók jelenlegi számát tekintve elegendőnek tűnik, bár az elmúlt időszakban 0-ról 9-re emelkedett Ajkán a zöld rendszámos járművek száma. A töltőberendezéseket az E-ON szállította és üzemelte be, valamint sikerült elérni, hogy a trafóállomás is megújuljon így a környezete is rendezettebbé vált.

Tóth Gergely, az önkormányzat stratégiai és fejlesztési referense az átadót követően rámutatott, hogy Magyarországon az ajkai az első töltőállomás, ahol nem csak autókat tudnak tölteni a használók, ez pedig még szélesebbé nyitja a felhasználási lehetőségeket a helyiek és az ideérkezők számára. Azt is megtudtuk tőle, hogy ha elkészülnek országszerte a megpályázott töltőállomások, akkor átlagosan 30 kilométerenként találhatnak töltési lehetőséget az autósok, így akadálytalanul el lehet majd jutni az ország egyik feléből a másikba.

Az ajkai állomást el sem lehet téveszteni, hiszen zöld színű „parkoló” és tábla is jelzi a helyét. A töltők jelenleg díjmentesen üzemelnek. Várható azonban, hogy az igények növekedésével ez módosul, hiszen az „e-autók” eladása országosan is ugrásszerűen nő, így szükséges hogy maximalizálva legyen a jövőben a töltési idő, hogy minél több igénybevevőt kiszolgálhasson a rendszer.

Az önkormányzat a városfizetős parkolási rendszerének szabályozásáról szóló 7/2015. (II.26.) rendeletében lefektette, hogy a zöld rendszámmal ellátott környezetkímélő gépjárművek díjmentesen parkolhatnak 2017-től, ami előremutató a jövőre nézve, bár Gazdag József villanyszerelő szerint még éveknek kell eltelnie ahhoz, hogy „az átlagemberek” elektromos autókat vásárolhassanak, akár hitelre is, mivel most még drágának találja őket. A férfi az eredetileg betervezett tesztautó kipróbálása miatt érkezett az átadóra, ám a projektvezető cég végül nem tudott járművet biztosítani az ünnepségre, így a villanyszerelő zárásként kissé csalódottan, de azért megosztotta lapunkkal, hogy ugyan még nem vezetett elektromos autót, de ha lecseréli az 1972-es Zsiguliját, akkor ilyenre szeretne váltani, mert tisztábbnak tartja a benzines és dízel autóknál.

This slideshow requires JavaScript.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply