Az Ajkai Bródy Imre Gimnázium története az alapítástól napjainkig

Az Ajkai Bródy Imre Gimnázium 70 éves múltra tekint vissza. 70 év! Megannyi változás, emlék, siker, s néha kudarc. Számtalan képzési forma, átszervezés, fenntartóváltás. A következő visszatekintésben igyekszem a főbb mérföldköveket, jelentősebb fordulópontokat felidézni.

Ajka az 1940-es évek második felében rendkívül dinamikus fejlődésnek indult. Ennek egyik következménye a fokozódó népesség-koncentráció volt, amely szükségessé tette egy kulturális-oktatási központ létrehozását a településen. 1953. szeptember 1-jén két osztállyal, 64 tanulóval, 3 tanárral és egy hivatalsegéddel, két szükségtanteremben kezdte el működését az ajkai Állami Általános Gimnázium. A nappali képzéssel párhuzamosan megindult a felnőttoktatás is.

Az első épület a mai Szabadság tér helyén állt, később a település szélén álló barakk épületét is megkapta az iskola, így néhány helyiséget kollégiumként működtethettek.

Az alapító igazgató, Horváth István elhivatottsága, hihetetlen munkabírása kellett ahhoz, hogy a gimnázium évről-évre bővülni tudott.

A negyedik tanévre újabb épület helyiségeivel bővült az iskola, de a széttagoltság sajnos ezzel tovább nőtt, ami már Berta Sándor igazgató irányítása alatt, 1958-ban szűnt meg teljesen. Ekkor költözött az immár 8 osztály a mai Fekete – Vörösmarty iskola József Attila utcai épületébe.

Az 1958/1959-es tanévben már Dr. Barcsai Tibor irányította az iskolát.

„Aki iskolát épít, jövőt épít”, tartja a mondás. 1961-ben a gimnázium a jelenlegi 12 tantermes épületbe költözhetett, s felvette Bródy Imre nemzetközi hírű fizikus nevét. A belső felszerelések beszerzése, a folyamatos eszközfejlesztés, a személyi feltételek megteremtése Varga Miklós igazgató vezetésével történt, aki 31 éven át vezette az intézményt.

E tanévtől ipari, később gépészeti szakközépiskolai képzés is indult az intézményben, mely 1978-tól fokozatosan átköltözött a 300-as Szakmunkásképző Iskolába, s 1981-ben megszűnt a Bródyban.

A nappali oktatás mellett felnőttek számára esti, illetve levelező formában biztosított volt a lehetőség az érettségi megszerzésére, s ezzel a továbbtanulásra, diplomaszerzésre is. Működött itt Dolgozók Gimnáziuma, Dolgozók Szakközépiskolája, Szakmunkások 3 éves Szakközépiskolája.

Az 1978/79-es tanév újabb szerkezeti változást hozott az iskola életében. Az 1972-ben megépült kórház részéről nagy igény fogalmazódott meg egészségügyi képzés indítására. Előbb szakiskolai, majd 1990-től szakközépiskolai képzés is indult. Ekkor már Hartmann Iván irányította az intézményt, aki 1990 és 2007 között volt az iskola igazgatója.

Az egészségügyi oktatás fokozatos leépülésével párhuzamosan vezette be az intézmény 1991-ben a közgazdasági képzést, melynek során „számítógépes programozó és számítógépre képesített könyvelő” szakképesítést szereztek a diákok. A végzettek nagyobb hányada közgazdasági vagy informatikai szakirányú felsőfokú tanulmányokba kezdett, kisebb részük a gazdasági életben helyezkedett el. 1997-től bekapcsolódott az intézmény a világbanki szakközépiskolai közgazdasági képzésbe. Az érettségizett fiatalok felsőfokú szakképesítéshez való hozzájutásának elősegítése céljából indította a Bródy 2000-ben az akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú számviteli szakügyintéző képzést.

2009-től már ismét csak gimnáziumi képzés folyik az intézményben, de ennek jellege szintén sokat változott a kezdetek óta.

A Bródy – felismerve az idegennyelv tudás egyre növekvő jelentőségét – 1990-ben elindította első nyelvi tagozatos osztályát angol és német nyelvből, sőt 2004-től 2014-ig nyelvi előkészítő évfolyam is működött az intézményben. Az emelt szintű idegen nyelvi képzés ma is igen keresettnek számít. A nyelvtanításban megszerzett tapasztalatok, a kiváló személyi és tárgyi feltételek sikeressé, eredményessé tették ezt képzési formát.

Az 1995/1996-os tanévben indult a ma is rendkívül népszerű hat évfolyamos gimnáziumi képzés. A korábbinál hosszabb képzési időszak, a személyi és tárgyi ellátottság, az érettségi és felvételi követelmények alapos ismerete ad lehetőséget az e képzési rendszerben tanulók hatékony felkészítésére.

Az idők során az eredeti épület is átalakult. Kialakításra került természettudományi és művészeti szaktanterem, megújult a tetőszerkezet, a tornaterem, a főbejárat. A „Szemünk fénye” program keretében korszerűsödött a világító rendszer. Folyamatosan bővült, korszerűsödött a könyvtár. A folyosókon tanulói fémszekrényeket építettünk be, közösségi helyiség került kialakításra.

2007-től Mihályfi László irányítja az iskola oktató-nevelő tevékenységét. Kinevezésével egyidőben fenntartóváltás (az iskola négy évre a Veszprém megyei Önkormányzathoz került), s az intézmény zeneiskolával való, 16 évig tartó fúziója is megtörtént. Ezen 16 év során újabb fenntartó- és működtető váltások, átszervezések történtek az iskola életében.

A 2021/2022-es tanévtől iskolánk Ajkai Bródy Imre Gimnázium néven a Pápai Tankerületi Központ fenntartásában folytat gimnáziumi képzést.

Közben tovább folytatódott az iskola felújítása is. Az épület eddigi legnagyobb volumenű felújítása a tulajdonos önkormányzat támogatásával 2020-2021-ben zajlott. A kivitelezés során megtörtént a tetőszerkezet megerősítése, napelemek kerültek fel rá, kicserélődtek a nyílászárók. Külső és belső szigetelést kapott az épület, új csapadékvíz-elvezető rendszer is kialakításra került.

A jelenlegi fenntartó-működtető támogatásával megújult a fiú öltözőhöz tartozó vizesblokk, s az intézmény villamos-hálózata.

A képzési struktúra folyamatos módosulása az itt tanítóktól is állandó megújulást, szakmai ismereteik folytonos frissítését, módszertani kultúrájuk gazdagítását követelte meg. A kollégák mindig nagy szakmai alázattal, a tanulók iránti feltétlen tisztelettel és szeretettel oktattak az elmúlt évtizedekben. Az intézményünkben végzett közel nyolcezer fiatal többsége nem csak szakmai felkészültségével, de példamutató emberi értékeivel is büszkélkedhet. Természetesen a felsorolt sikerekhez folyamatosan szükség volt felkészült és elhivatottan dolgozó gazdasági- és technikai személyzetre, akik szintén szívügyüknek tekintették az iskola eredményes működését.

Intézményünk jelenleg hat és négy évfolyamos gimnáziumi képzést folytat. Kiemelt figyelmet fordítunk a tanulóink magyar- és idegen nyelvi kommunikációs készségének fejlesztésére, a digitális kompetenciáik erősítésére. Mindig is nagy hangsúlyt helyeztünk a tehetséggondozásra. Rendszeresen indítjuk tanulóinkat a különböző versenyeken, ahol sokan országos-, sőt, a sport terén többen olimpiai-, világ- illetve Európa bajnoki eredménnyel is büszkélkedhetnek.

A hagyományápolást is fontos feladatunknak tekintjük. 1969 óta kerül megrendezésre a diákság egészét megmozgató Bródy-nap, 1989-től évente megszervezzük a Megyei Bródy Fizikaversenyt, az utóbbi 10 évben a Bródy gálán mutatkozhatnak be tehetséges diákjaink, s az elmúlt két évben a Megyei Bródy Idegen Nyelvi Fordítóversenyt is sikerrel bonyolítottuk le. Részt vettünk a város által koordinált Bródy Szupermen projektben, irodalmi és képzőművészeti alkotásokkal járultunk hozzá a program sikeréhez.

Digitalizált világunkban néha hajlamosak vagyunk megfeledkezni az emberről! „Oktatásunkat úgy kell alakítani, hogy gyermekeinket megtanítsuk, miként legyenek minél inkább emberek a gépek korában. Egy gépnél nehezebb okosabbnak lenni, de bölcsebbek mindig lehetünk.”   – írja az Alibaba technológiai cég alapítója. E bölcsesség birtokában kívánok még legalább 70 sikeres évet az Ajkai Bródy Imre Gimnáziumnak!

Mihályfi László intézményvezető

*A cikk bővebb változata az Ajkai Századok következő számában jelenik meg.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply