Az egészségügyi nyugdíjas klub kirándulása

2023. május 03-án, a jó szervezésnek köszönhetően a kora délutáni órákban érkeztünk Sátoraljaújhelyre. A Rákóczi Hotelből autóbuszt küldtek értünk. A szálloda egy hegy tetején van, szerpentin úton vitt fel a busz. Az elhelyezkedés után buszos városnézésre mentünk. Sátoraljaújhely az egykori Zemplén vármegye székhelye szebb napokat is látott. Erre utalnak a belváros eklektikus stílusú polgárházai. Az egyik impozáns háromemeletes épület a börtön, kívülről szépen fel van újítva. A közelben a Városháza, melynek erélyéről Kossuth Lajos első nyilvános beszédét elmondta. Megnéztük még a Pálosok régi templomát, a művelődési házat, melyben Latabár Kálmán színház működik. A híres komikus színész a város szülöttje volt.

Másnap a társaság busszal Kassára ment. A szépen restaurált Szent Erzsébet-székesegyházat, benne Rákóczi fejedelem és bujdosó társainak kriptáját néztük meg, utána egy kiadós belvárosi sétát követően a rodostói Rákóczi házat és a benne lévő kiállítást kerestük fel. Visszasétálva a belvárosba meglátogattuk Máray Sándor szobrát, és a Premontrei rend templomát.

A harmadik napon délelőtt Hercegfalva védett pincesorán hegyaljai bort kóstoltunk, majd Sárospatakon felkerestük a Református Kollégium méltán híres könyvtárát, és a sárospataki várat. Több mint 100 lépcsőn sétáltunk fel a Vöröstorony ágyúteraszára, ahonnan remek kilátás nyílik a környékre. Délutáni programunk ismét Szlovákiában volt, a határhoz közeli Borsi községben található Rákóczi Ferenc szülőházát néztük meg. A várkastélyt nagyon szépen fel újították, nagyrészt a Magyar Állam hozzájárulásával. A benne lévő kiállítóhely szemléletes módon mutatja be a fejedelem életét születésétől, száműzetésbe vonulásáig.

Az időjárás végig kedvező volt, és a szállodai remek ellátás is hozzájárult a jó hangulathoz.