Hasznos ötletek nyaralóknak – avagy mi legyen a csomagban, és mire figyeljünk, ha augusztus végén még elutazunk…

Illusztráció

A nyári felhőtlen kikapcsolódások időszaka kitolódott az elmúlt években, azok, akik külföldön nem akartak belekerülni a tömegbe, és harcolni a partokon a jó, árnyékos helyekért augusztus végére, szeptember elejére időzítették a hosszabb nyaralást. A jelenlegi helyzetben azok, akik megtartották szállásfoglalásukat bizonyára el is utaznak, a biztonságos úti célt a naponta többször frissülő Re-open EU weboldalon tudják követni a repülőgéppel, autóval, busszal utazók is.

Az oldal kis ikonjainak segítségével a kiválasztott ország valamennyi rendelkezése elérhető, így az egészségügyi szabályok, az átutazókra vonatkozó intézkedések, vagy az is, hol kell számítanunk országon belüli közlekedési korlátozásokra. Érdemes ezeket figyelemmel kísérni. Az utazás előtt természetesen mindenki váltsa ki az európai uniós egészségbiztosítási kártyáját, és akinek nincs a biztosításában, kössön magára utasbiztosítást, poggyászkárra vonatkozó kiegészítéssel, ezek is elérhetőek már megfizethető áron.

Az indulás előtti napok általában lázas listakészítéssel zajlanak, nehogy itthon maradjon valami, ehhez szeretnénk most segítséget nyújtani, természetesen a teljesség igénye nélkül néhány fontosabb teendőre felhívni a figyelmet.

Az egyik legfontosabb csomagolni való az állandóan szedett gyógyszerek táskája, ezt jó előre bekészíthetjük, hiszen ezekből háromhavi adagot tudunk egyszerre kiváltani. Az útipatikát emellett a felületi sérülések ellátására alkalmas gyorstapaszokkal, fertőtlenítőszerrel, fájdalom-és lázcsillapítóval egészítsük ki, és a meghűléses állapotra jól bevált szerünkkel. Tapasztalatom szerint ha a légkondicionálóhoz nem szoktunk hozzá, akkor menetrendszerűen érkezik a nyaralás alatt az orrfolyás, orrdugulás, ezért a szokásos orrcsepp, vagy spray is szükséges. A csípések ellen védő szerek is jó szolgálatot tehetnek, de ha már megtörtént a baj, és jól összecsipkedtek bennünket a szúnyogok, vagy a vízben szereztünk ehhez hasonló sérülést, akkor jó, ha van nálunk valamilyen antihisztamin- ha volt már ilyen esetünk, és tudjuk, mi használ-, vagy gyógynövényes bőrnyugtató olaj. Gyógynövényboltokban nagy a választék ezekből, és jövőre is használhatjuk, nem romlik meg egykönnyen.

Napszemüvegből, napolajból, bőrregeneráló zseléből mindig vigyünk kettőt, ne a nyaralóhelyen kelljen ezek után szaladgálnunk, ha elfogy, vagy elveszítjük. Sarkalatos kérdés egyes országokban az ivóvíz minősége, ha tudjuk, hogy nem merjük meginni, akkor vigyünk magunkkal elegendő palackosat, de jó szolgálatot tehet bizonytalanság esetén a vízszűrő kancsó, vagy a csapra szerelhető vízszűrő betét is. Ha autóval utazunk, ezek biztosan beférnek a csomagok mellé, érdemes magunkkal vinnünk.

Az már igazán csak a jól felkészültségünket fogja bizonyítani, ha a szálláshelyünk környékén található gyógyszertárakat, drogériákat előre kigyűjtjük, életmentő lehet sokszor a gyors segítség. Bizonyos országokban olyan dolgokkal kerülhetünk kapcsolatba, mely allergiás reakciókat okoz, és nem is tudunk róla.

Ha kisgyermekkel utazunk ezeket az óvintézkedéseket hatványozottan kell megtennünk, esetleg kikérhetjük az orvosunk tanácsát is, milyen gyógykészítményeket vigyünk még magunkkal. Az autóban a  légkondicionálót pedig úgy állítsuk be, hogy a kinti hőmérsékletnél csak 4-8 fokkal legyen kevesebb, különben kiszálláskor kellemetlen érzés, sőt a hirtelen hőhullám miatt akár rosszullét is kialakulhat. Ne kezdjük a nyaralást rögtön ájulással, vagy megfázással.

Tengerparton viseljünk vizicipőt, mindig válasszuk az árnyékos helyeket, csak a vízben tartózkodás esetén érje nap a bőrünket, ha nem akarunk az első nap után szobánk hűvösében arra gondolni, hogy megint elkövettük azt a hibát, hogy egy nap alatt akartunk lebarnulni. A vízben tartózkodáskor sok mindenre figyelni kell, a felszín alatti tárgyakon kívül potenciális veszélyforrás az időjárás hirtelen megváltozása. Érdemes odafigyelni a viharjelzésre és szükség esetén inkább elhagyni a vizet.

Valószínűleg kevésbé ismert tény, hogy esőben, erősebb szélben közvetlenül a vízfelszín fölött nagyon sűrű vízpára keletkezik, mely akár a mellkasig érő vízben is fulladást okozhat. Egyszóval a nyaralás alatt is legyünk olyan körültekintőek, mint máskor, viszont gyűjtsünk be annyi fantasztikus élményt, amennyivel felvértezhetjük magunkat a hosszú téli estékre.

Majdnem elfelejtettem, a társasjátékokat, a jó könyveket és a tölthető elemeket is készítsük be, mert az idő is rosszra fordulhat, no meg az esti grillezés mellé igazán jár egy-két kör kártya, hogy ki lesz a nyaralás bajnoka, aki ellen jövőre ismét harcba szállhatunk. A nyár végén utazóknak jó kikapcsolódást kívánunk, vigyázzanak magukra!