Képviselőnk megkérdezte a minisztert

Rig Lajos

“Meddig tűri még a környezetvédelmi hatóság, hogy a Bakonyi Erőmű Zrt. súlyosan szennyezze Ajka város levegőjét?” – tett fel írásbeli kérdését a környezetvédelemért is felelős földművelésügyi miniszternek Rig Lajos, térségünk országgyűlési képviselője, melynek szövegét az alábbiakban szó szerint közöljük:

Tisztelt Miniszter Úr! A Bakonyi Erőmű Zrt. tevékenysége több éve súlyos környezetterhelést eredményez, aminek következtében az Ajkán élő emberek életminősége jelentősen romlott. Szinte nem telik el nap, amikor ez valamilyen formában szóba ne kerülne. Rendszeres visszatérő téma ez a városi önkormányzat képviselőtestületi ülésein, az írott és elektronikus médiában, a postai levelezésben, valamint az emberek egymás közötti beszélgetéseiben. Különösen éjszaka az ajkai lakások erkélyére, a parkoló gépkocsikra, közterületekre, frissen száradó mosott ruhákra, vízfelületekre, játszóterekre és más felületekre nagy mennyiségű pernye hullik.

A város lakosságának részéről többen bejelentéssel éltek a Fejér Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi Hatóságához, mint illetékes szervhez, hogy vizsgálja ki és változtassa meg a Bakonyi Erőmű a technológiáját. A város önkormányzata is több ízben fordult a környezetvédelmi hatósághoz. A legutóbbi bejelentésre az a válasz érkezett, hogy a környezetvédelmi hivatal elrendelte a levegőszennyeződésnek a kibocsátónál (a kéményen) történő mérését.

Ajka Város Önkormányzata az elmúlt év július közepén levéllel fordult a Bakonyi Erőmű vezérigazgatójához és kérte, hogy a szennyezést szüntessék meg. Az Erőmű vezérigazgatója válaszában intézkedéseket helyezett kilátásba, azonban ennek a mai napig semmilyen eredménye nincs.

A tarthatatlan helyzet megoldására Ajka Város Önkormányzata 2015. szeptemberében a következő határozatot hozta:

„Ajka Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri a Fejér Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztályát, hogy a rendelkezésükre álló hatósági eszközökkel szabályozzák a Bakonyi Erőmű Zrt., valamint az ugyanott működő Biomassza Kft. tevékenységét.

A kiadott intézkedésekkel érjék el olyan technológia alkalmazását, amelynek során a következő feltételek teljesülhetnek:

a./ Egyetlen kazán se üzemeljen addig, amíg a leválasztó berendezések (filterek) nem képesek a különböző anyagok teljes leválasztására. Ennek érdekében kötelezze a hatóság a kazánok és filterek üzemeltetőit, hogy kazán csak akkor helyezhető működésbe, ha a filter is el tudja látni a funkcióját.

b./ A hatóság írjon elő olyan tüzelőanyagokat, valamint berendezéseket, amely mellett nem kerülhet a levegőbe pernye.

c./ Kezdeményezze a hatóság olyan technológia alkalmazását, amely a jelenleg hatályban lévő, üzemzavar esetén jelentkező többletkibocsájtást szűkíti. A jelenlegi szabályozás 120 óra/év többletkibocsájtásra ad lehetőséget. A hatóság ezt kezdeményezze csökkenteni 120 órának a töredékére. Ezt az erőmű városközponti elhelyezkedése, valamint a tüzelőberendezések magas élettartama (1943-ban helyezték üzembe) alapvetően indokolja.

d./ Kéri továbbá az önkormányzat a hatóságot, hogy amennyiben a fentieket a Bakonyi Erőmű Zrt. nem hajtja végre, kezdeményezze a fentieknek meg nem felelő berendezések leállítását.”

A város önkormányzata megkereste a Magyar Energiahivatal elnökét és a Bakonyi Erőmű Zrt. tulajdonosát, Demján Sándor nagyvállalkozót is. Mivel a város kezdeményezése nem járt sikerrel, Ajka Város Önkormányzata egy új fűtőerőmű projektjére pályázatot írt ki. Az érdeklődők a Magyar Energiahivatal által rögzített hatósági ár keretei között nem látták megvalósíthatónak az új fűtőerőmű létesítését.

Időközben a Fejér Megyei Kormányhivatal, mint környezetvédelmi hatóság, elrendelte az erőmű kéményére vonatkozó folyamatos kibocsátás-mérést. A város önkormányzata is méréseket rendelt meg egy erre szakosodott társaságnál. A mérések eredményei megdöbbentőek. A 14 napos mérési ciklus alatt négy napon át a szálló por koncentrátum meghaladta az egészségügyi határértéket. Ugyanez a helyzet benzpirén esetében is, ami szintén meghaladta az egészségügyi határértéket.

A város vezetése a probléma gyökerét abban látja, hogy a Bakonyi Erőmű a leválasztó berendezéseket nem a kazánok indításakor helyezi működésbe, hanem csak akkor, amikor a távozó füstgázok a 138 °C-ot meghaladják. Ennek az az oka, hogy a Magyar Alumínium Zrt. vörös üzemének a rendszerből való kilépése után az Erőműnek nem volt lehetősége nagy mennyiségű szén felhasználására, ezért a kiesett tüzelőanyagot csak rosszabb minőségű tüzelőanyaggal tudták pótolni, ami a legtöbb esetben nagy víztartalommal rendelkező fát és különböző mezőgazdasági termékeket jelentett. Így az égési folyamat első szakaszában a fa víztartalmát párologtatják eI, ami gőz kibocsájtásával jár. A gőz nem tesz jót a filtereknek, ezért a filtereket nem kapcsolják be, csak akkor, amikor a 138 °C elérése után nem keletkezik jelentős gőzmennyiség. Tehát addig az időpontig, amíg a füstgázok nem érik el a 138 °C-ot, a tökéletlen égés következtében kialakuló korom és pernye akadálytalanul jut a kéményen keresztül a város légterébe, és ezzel valósítja meg a súlyos környezetszennyezést. Ennek a technológiai folyamatnak az alakulását a Bakonyi Erőmű vezetői szabályozták így és több év óta is ezt működtetik.

Sajnálatos tény, hogy a Fejér Megyei Kormányhivatalnak, mint környezetvédelmi hatóságnak nincs tudomása arról, hogy a filterek speciális működtetéséből kifolyólag 138 °C alatt nem üzemelnek. Ezt a tényt a Fejér Megyei Kormányhivatal Ajka város számára küldött tájékoztatójában elismerte. Hihetetlennek tartjuk, hogy a 21. században ilyen előfordulhat és a környezetvédelmi hatóság nem tesz semmit annak érdekében, hogy ez a helyzet megváltozzon. A környezetvédelmi hatóság által kiadott egységes környezethasználati engedély szerint „a leválasztó berendezéseket az engedélyes folyamatos működtetni köteles, (technológiai, valamint a rendeltetésszerű üzemeltetéstől eltérő) üzemszünetekről a felügyelőséget haladéktalanul értesíteni kell “. A Bakonyi Erőmű úgy teljesítette adatszolgáltatását a környezetvédelmi hatóság felé, hogy a kazánok indításakor jelentkező problémát nem üzemzavarnak tüntette fel, hanem ezt elhallgatta.

A hatályos hazai jogi szabályozás lehetőséget biztosít az erőművek részére 120 óra, illetve távhőtermelő erőmű esetén akár 720 óra határérték-túllépésre is. Mind a Bakonyi Erőmű, mind a környezetvédelmi hatóság úgy értelmezi a technológiai folyamatot, hogy amíg a füstgáz nem éri el a 138 °C-ot, azt nem üzemzavarnak kell tekinteni, tehát az ez idő alatti környezetszennyezés nem számít bele a 120 órás lehetőségbe. Felháborító ez a cinizmus!

Ajka Város önkormányzatának vezetői 2016. júliusában is megkeresték az Erőmű vezetőjét, hogy tárgyaláson tisztázzák azt, hogyan lehet a környezetszennyezést csökkenteni. A Bakonyi Erőmű vezetése minden kezdeményezést elutasított és még csak arra sem volt hajlandó, hogy a következő évek tervezett intézkedéseiről tájékoztatást adjon. Az erőmű vezetésének elutasító magatartásának szomorú példája, hogy a vezérigazgató visszaküldte Ajka városának a korábban kapott elismerését. A város harmincezres lakosságának véleményét „ezek nem értenek hozzá, foglalkozzanak csak a korom söprésével és a legyek hessegetésével” módon intézte el a legutóbbi tárgyaláson.

Tisztelt Miniszter Úr! Számíthat Ajka városa és annak lakói Önre – mint a magyar környezetvédelmi hatóság hatáskörileg illetékes legfőbb szervének vezetőjére – annak érdekében, hogy a Bakonyi Erőmű Zrt. azonnali hatállyal szüntesse meg környezetszennyező tevékenységét?

Az alábbiakban Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter válaszát olvashatják:

Tisztelt Képviselő Úr! A Bakonyi Erőmű Zrt. az ajkai Hőerőművében (a továbbiakban: Hőerőmű) lévő három, összesen 264 MWth névleges bemenő hőteljesítményű kazánjára és a hozzájuk tartozó P2 jelű kéményre (légszennyező pontforrásra) vonatkozóan egységes környezethasználati engedéllyel (a továbbiakban: EKHE) rendelkezik. Az ugyancsak a Hőerőműben működő Bakonyi Bioenergia Kft. szintén rendelkezik EKHE-vel az összesen 176 MWth névleges bemenő hőteljesítményű két kazánjára és a hozzájuk tartozó P3 jelű kéményre vonatkozóan. Az 50 MWth és annál nagyobb teljes névleges bemenő hőteljesítményű tüzelőberendezések működési feltételeiről és légszennyező anyagainak kibocsátási határértékeiről szóló 110/2013. (XII. 4.) VM rendelet (a továbbiakban: Ntr.) alapján a 100 MWth teljes ‘ névleges bemenő hőteljesítmény feletti tüzelőberendezések esetében a folyamatos kibocsátásmérés kötelező, emellett bizonyos légszennyező anyagok időszakos mérését is el kell végezni, így a környezetvédelmi hatóság már a Hőerőmű működésére kiadott engedélyekben rendelkezett ezen kötelezettségekről. A Hőerőmű minden egyes kazánjához elektrosztatikus porleválasztó berendezés csatlakozik, továbbá a kibocsátások nyomon követése érdekében folyamatosan műszer méri és rögzíti a környezeti levegőbe kikerülő légszennyező anyagokat, valamint a füstgáz egyes jellemzőit. A Fejér Megyei Kormányhivatal (a továbbiakban: Kormányhivatal) Környezetvédelmi Mérőközpontjának Veszprém városában működő Levegőtisztaság-védelmi Vizsgálólaboratóriumába 2015. III. negyedévétől közvetlenül beérkeznek a füstgázvezetékekbe épített mérőműszerek adatai. A határérték túllépések mértéke és ideje ezen adatok alapján kerül kiszámításra. A Hőerőmű kazánjainak hideg- és melegindításánál földgázt használnak. A kazánok égésterébe az égési levegőt 472 db egyedi kialakítású fúvóka juttatja be. A gyújtási folyamat során először a kisebb gyújtóégők kerülnek üzembe, majd stabil lángjelzés után lépnek működésbe a rétegfűtést indító segédégők. A segédégők üzemideje 25-30 másodperc, mivel ennyi idő alatt a teljes rétegfelületen egyenletes láng alakul ki. Az elektrofilterek leválasztási hatásfoka 99,78 %, az elektrofiltert elhagyó füstgázok a Hőerőmű P2 jelű, 102 m magas kéményén keresztül távoznak. A 100 m magas, P3 jelű kémény a Bakonyi Bioenergia Kft. tulajdonában lévő kazánok füstgázát vezeti el. A kiáramló füstgáz hőmérséklete 180-190 C°. A szabvány szerinti, pormérőre vonatkozó elfogadási kritérium az 5 db kazán füstgázvezetékeinél nem teljesül, ezért a mérőhelyek jelenleg felülvizsgálat alatt vannak. A Kormányhivatalhoz kötelezés nyomán a megfelelés biztosítására vonatkozóan intézkedési terv került benyújtásra. A Kormányhivatal fentiek miatt az engedélyekben szereplő – a mérőhelyek kialakítására vonatkozó – előírások vonatkozásában végrehajtást rendelt el, valamint az egységes környezethasználati engedélytől eltérő üzemeltetés miatt bírságot (a Bakonyi Erőmű Zrt-nek 350 ezer Ft, a Bakonyi Bioenergia Kft-nek 200 ezer Ft) szabott ki. Az Ntr. 22. § (3) bekezdése alapján az előírt kibocsátási határértékeknek való megfelelés értékelése során az átlagos kibocsátási értékek kiszámításakor az indítási (felfűtési) és a leállítási időszakokat figyelmen kívül kell hagyni, tehát a kazán indítása nem számít a rendkívüli üzem és az üzemzavar fogalmába, az ebben az időszakban történő határérték túllépést nem lehet figyelembe venni, így az Ntr. 16.§ (4) bekezdés szerinti 120 órás megengedett határérték túllépési időtartamba sem számítható be. Az indítások száma a Hőerőmű esetében változó, nagyban befolyásolja a rendszerirányító (MAVIR) által igényelt áram mennyisége. Az üzemeltető havi bontásban megadja az egyes tüzelőberendezések üzemóráinak számát, azonban a konkrét indítások számára vonatkozó adatszolgáltatási kötelezettsége nincsen, így azokról a Kormányhivatalnak pontos információ nem áll rendelkezésére. 2015. során mind a lakosság, mind az önkormányzat részéről panasz fogalmazódott meg a kéményekből hulló pernye miatt. A lakosság a kazántüzelés során keletkező pernye szabálytalan időközönkénti, lökésszerű távozását tapasztalta az erőművi kéményekből. A panaszok nyomán a Kormányhivatal hatósági kötelezést adott ki a mérőrendszer megfelelőségének biztosítására, valamint az erőművi tevékenység részleges környezetvédelmi felülvizsgálatára. A Kormányhivatal a jelenleg folyamatban lévő levegőtisztaság-védelmi részleges környezetvédelmi felülvizsgálat eredményeképpen kiadásra kerülő engedélymódosításokban előírásokat fog tenni a kazánindítás részletes körülményeire vonatkozóan, az eddig is az engedélyben szereplő kötelezettség – a leválasztó berendezéseket, tehát az elektrofiltereket az engedélyes folyamatosan működtetni köteles – fenntartása mellett a pontosabb térfogatáram- és szilárd anyag koncentráció mérések megvalósítására (korszerűbb mérőműszer beépítése, megfelelő mérőhely megválasztása), konkrét határidők megadásával. A mérések az engedélyben eddig is kötelezettségként szerepeltek, azonban a megfelelő teljesítés érdekében korszerűsítés vált szükségessé. A Bakonyi Bioenergia Kft. tulajdonában lévő kazánok füstgázainak nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátás csökkentése érdekében 2015-ben karbamid oldattal egy új, nedves befecskendezéses SNCR (Selective non-catalytic reduction) NOx csökkentő rendszer került megvalósításra, mely az eddigi üzemelési tapasztalatok alapján hatékonyan üzemel, és a beépített folyamatos szilárd anyag kibocsátás mérő berendezések adatai alapján az NOx csökkentés mellett kedvező hatással van a por kibocsátásra is. A Kormányhivatalhoz nem érkezett sem mérési jegyzőkönyv, sem más beadvány az Ajkai Önkormányzat által elvégezetett immisszió mérésekről, így a jelzett határérték túllépésekről sincs tudomása. A Kormányhivatal megkereste Ajka Város Önkormányzatát és kérte a mérési jegyzőkönyv megküldését, további intézkedések megtétele érdekében.

Remélem, hogy tájékoztatásom választ adott a Képviselő Úr részéről felmerült, a Bakonyi Erőmű Zrt. levegőszennyező tevékenységével kapcsolatos kérdésekre.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply