Maszkban és kesztyűben – ajkai postások górcső alatt

A koronavírus-járvány új szemléletmódot és megoldásokat igényel mindenkitől, hiszen az egészség megőrzése, így a vírus elleni védekezés is felerősödött az elmúlt időszakban. A megváltozott helyzetben azonban az élet nem állhat meg sok helyütt. Így a Magyar Posta Zrt-nél sem. A postásoknak (is) jár az elismerés, hiszen mindennap azért dolgoznak most is, hogy a lakosság ne érezze hiányát a szolgáltatásoknak. Elég csak a csomagkézbesítésre, a pótlékok kifizetésére, vagy éppen a csekkek felvételére gondolnunk, persze a sort hosszan lehetne még folytatni. A helyi posta mindennapjairól Erdő Juditot, a Magyar Posta Zrt. Ajka1 postavezetőjét kérdeztük.

 A járvány megjelenése óta mik a tapasztalatok az ajkai postán?

– A koronavírus-járvány megjelenése óta több intézkedés is történt a postákon. Az elsők között volt, hogy új várakozási rendet vezettünk be. Mivel mindenki előtt ismert volt a járványhelyzet, az ügyfelek elfogadták, türelmesen álltak sorba, hisz pontosan tudták: az ő védelmüket is szolgálja. Azóta vezető beosztásban lévő munkatársaimmal együtt irányítjuk a kiszolgálás folyamatát.  A tapasztalataink vegyesek: pozitívan élték meg a kollégák, hogy az ő védelmük érdekében kevesebb ügyfél tartózkodik egyszerre bent a postán. A  maszk és kesztyű viselése azonban eleinte sok nehézséget okozott,  hiszen a pénzt átvenni, megszámolni nem egyszerű dolog kesztyűben, és a maszk miatt nehezebben értik meg az ügyfelek, mit mondanak a kollégáim, kicsit hangosabban kell beszélni, mint azt korábban megszoktuk. De aztán a hetek múlásával ezeket a kezdeti kényelmetlenségeket megszoktuk, már teljesen része lett az életünknek a védekezés. Az első hetekben jellemző volt az is, hogy rengeteg telefonhívást kaptunk az ügyfelektől. Érdeklődtek a kiszolgálás menetéről, és sok hívást kaptunk az utánküldések miatt is. Problémát jelentett, hogy több üzlet, cég is bezárt, ezért küldeményeiket máshová kellett vinnünk. Igyekeztünk mindenkit valamilyen formában utolérni és megoldást találni a kézbesítésre.

Hogyan alakult át a napirendjük, mennyiben befolyásolja, vagy változtatta meg a munkavégzést a vírus és az országos rendelkezések/korlátozások?

– A vírushelyzet alapvetően változtatta meg az életünket, de – ettől függetlenül – egy pillanatra sem feledkezhettünk meg arról, hogy szolgáltató cég vagyunk, ügyfeleink vannak, akik eddig is igénybe vették a szolgáltatásainkat és nekünk ebben a megváltozott helyzetben is helyt kell állnunk. Minden munkatársammal átbeszéltük a kialakult helyzetre vonatkozó szabályokat, védekezési lehetőségeinket és tesszük a dolgunkat, mint mindig.  Kézbesítő és belső munkatársaim is mindig örömmel mesélnek arról, hogy milyen jólesik,  amikor az ügyfeleik elismerik munkájukat és aggódnak egészségükért.

Milyen a légkör a vírus árnyékában az ajkai postán?

– A jó hangulat mindig jellemző volt a csapatunkra, ez most se változott, így könnyebbek a mindennapok. Egymást figyelmeztetjük, ha kell. Például csak a saját tollunkat használjuk, maszkot veszünk fel, mielőtt beülünk. A kézbesítők talán a veszélyeztetettebbek, több emberrel találkoznak közvetlenül, így őket is kiemelt figyelemmel kezeljük. Nagyon büszke vagyok valamennyi munkatársamra, fegyelmezetten és az egyedi igények megoldására törekedve végzik munkájukat.

Mennyire vannak jelen a 65 év feletti szépkorúak a postán a korlátozások óta? Vagy inkább a család rendezi az ügyeiket például csekkfeladás, csomagfeladás esetén?

– Azt kell mondjam, hogy igen, vannak. Persze nem olyan nagy számban, mint korábban. Gyakran előfordul, hogy a családtagok rendezik a postai ügyeket, de vannak idős ügyfelek, akik napi szinten ugyanúgy jönnek újságot venni, lottót feladni, csekket befizetni, mint azt a járvány előtt tették.

Hogy áll a lakosság az új helyzethez? Mennyire türelmesek? Betartják-e a távolságot? Viselnek maszkot, kesztyűt?

– Ahogy azt korábban is mondtam, elfogadták ezt az új helyzetet. Sokan mondták már azt is, hogy a megváltozott kiszolgálási rend jobb és gyorsabb, mint az ügyfélhívós volt előtte. Ahogy telik az idő a hozzánk betérők is  egyre többen használnak maszkot és kesztyűt, ami számunkra is fontos, hisz bennünket is véd. Már a  járvány kitörésének első hetében azt láttuk, hogy az ügyfelek például saját tollal írnak alá.

Az általános szolgáltatások továbbra is működnek? Van levél-, illetve csomagfeladás akár külföldre is? Mi a helyzet a biztosítások kötésével, megtakarításokkal?

– Valamennyi postai szolgáltatás igénybevételének lehetősége adott. A nemzetközi küldemények feladásakor találkozhatnak ügyfeleink korlátozásokkal egy-egy ország esetében, ezért erről érdemes tájékozódni előbb. Valamint az NKM Energia Zrt. megbízásából végzett ügyfélszolgálati tevékenység az egyedüli, ami a veszélyhelyzet idején szünetel. Változás még a kiszolgálási rendben, hogy szombati napokon határozatlan ideig, nem vagyunk nyitva.

Észrevehető bármiféle változás a posta forgalmán? Gondolok itt mondjuk kevesebb levélfeladásra, kevesebb készpénz használatra… vagy például megemelkedett-e a csomagok száma?

– Azt látjuk, hogy a csomag küldemények feladása jelentősen megnőtt. A húsvét előtti hetekben többen választották a postát az ajándékok feladására. A kézbesítési oldalon pedig közel a karácsonyi csúcsidőszaknak megfelelő küldeménymennyiséget kezelünk naponta. Sokan választják az online rendelést, ami a forgalomban is megmutatkozik. A készpénz használat arányaiban nem csökkent a járvány előtti időszakhoz képest, azonban a gyakorlott bankkártya használók körében pozitív volt a PIN kód nélküli fizetés összegének megemelése.

Mennyire vált be az érintésmentes kézbesítés, mik az erre vonatkozó helyi tapasztalatok?

– Az érintés nélküli kézbesítési módot mi is nagyon vártuk, hiszen ezzel elkerülhető a közvetlen fizikai érintkezés és tovább csökkenthető a fertőzésveszély kockázata. A háznál történő kézbesítéskor és a postán történő ajánlott, illetve csomagküldemény-átvétel esetén is a postai munkatárs jegyzi be az átvevő igazolására alkalmas okmány típusát és számát, így nem kell aláírni az ügyfélnek. Könnyítést jelent az is, hogy a csomagot – a címzett kifejezett kérésére – alkalmi átvevőnek, akár a szomszédnak is átadhatja a kézbesítő, természetesen ebben az esetben is rögzíteni kell az átvevő adatait. A megváltozott szabályok mind munkatársi, mind ügyfél oldalról pozitív fogadtatásban részesültek. Kevesebb kontaktus van és így kevesebb az esély a vírusra.

Mit tud biztosítani a Magyar Posta Zrt. a dolgozóinak? Milyen védőfelszerelések vannak, illetve kapnak-e bármilyen segítséget civilektől?

– A posták ügyféltereiben nyitvatartási időben naponta többször is végzünk fertőtlenítést, főleg a kilincsek, ügyfélpultok, pinpadok és más közös használatú felületeken.  Arcmaszkot és gumikesztyűt, kézfertőtlenítőt kapott minden kézbesítő, ügyintéző, csomagkézbesítő, akinek közvetlen ügyfélkapcsolata van. A kiosztott védőfelszerelések utánpótlása folyamatos.   Ezen túlmenően országszerte a munkatársakat jobban védő úgynevezett leheletfogó paravánokat szereltek fel a nagyobb forgalmú, nyitott pultos postákon, így Ajkán is. Helyi civilektől is kaptunk segítséget, a Szájmaszk Tündérek arcmaszkot készítettek nekünk. Nagyon jó a kapcsolatunk egy szépségápolási termékeket értékesítő hálózat helyi képviselőivel, ők bőrvédő termékekkel kedveskedtek munkatársaimnak. Mindkét felajánlást ezúton is szeretném megköszönni.

Mit kérne a lakosságtól, mire figyeljenek, ha postára mennek, vagy ha a postást várják?

– A kollégáim egészségének védelmében kérem, ha csenget a postás, akkor lehetőség szerint az ügyfél is használjon szájmaszkot, viseljen gumikesztyűt és tartson kb. 1.5 méteres távolságot. Csomagrendelés esetén amennyiben van lehetősége, használja az online fizetési módokat. A postai nyitva tartások változhatnak, ezért kérem, hogy tájékozódjanak ügyfeleink mielőtt elindulnak  a postára. A posta bejáratánál  valamennyi lényeges információt kihelyeztünk, de bármilyen felmerülő kérdés esetén szívesen adunk tájékoztatást telefonon is hétköznaponként 8-16 óra között a 88/508-940-es, 8-18 óra között a 88/215-268-as telefonszámon. A legfontosabb kérés talán az lenne, hogy az idősebbek várják össze a csekkjeiket, ne egyesével jöjjenek el kifizetni, inkább akkor, ha minden várt számla megérkezett. Sajnos nagyon sokan teszik azt, hogy ha megkapnak egy csekket, már jönnek is és befizetik, mert félnek, hogy lejár a határidő.

Zárásként tisztázzuk, hogy melyik korosztály mikor mehet a postára, mert a többségnek ez még mindig zavaros.

– Igen, köszönöm, hogy ezt most pontosíthatom, mert talán ez volt az egyedüli, ami bonyodalmat okozott az elmúlt hetekben a kiszolgálásban. A postákra nem vonatkozik a 9-12 óra közötti, csak 65 éven felüliek kiszolgálásáról szóló kormányrendelet, csak élelmiszerüzletekre, drogériákra és gyógyszertárakra. Nálunk ezért a  nyitás első órájában elsőbbséget élvez a kiszolgálásban a 60 év feletti korosztály.

 

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply