Mindenkit vár a Somlóvár

Osztálykirándulások állandó célpontja a vulkánikus eredetű csodánk itt a szomszédban: a Somló-hegy. Gyakran látogatott nevezetessége a Szent Margit-kápolna, a Taposó-kút, a Szent István-kilátó (Petőfi Sándor-kilátó) és a 366,9 méter magasságban lévő romos somlói vár, amelyre több írásmódot használnak: Somlói vár, Somló-vár, Somló vára, Somlóvár.

Gyermekként a romokkal nem sokat foglalkoztunk, de amiért érdemes volt felmászni, az a lenyűgöző kilátás volt, ami elénk tárult. Dél-keletről indulva először a Kab-hegy, a Magas-Bakony (legmagasabb pontjával a Kőris-heggyel), a Kisalföld, a Ság-hegy, a Kissomlyó, körbe a végvárakkal és a környező kastélyokkal.

Az elmúlt hónapokban örömmel olvastuk, hogy felújítják a várat a Nemzeti Kastély- és Várprogram keretében több mint 310 millió forint ráfordítással. A napokban március 25-én pedig átadták.

Nemzeti színű zászló leng a romon (Fotó: Cs.B.É)

Akkor ezt látni kell! – Fogalmazódott meg bennünk és március 27-én útrakeltünk. Autóval a 8-as útról Borszörcsöknél tértünk le és megcéloztuk a hegyet Doba irányába. Jelző nyíl mutatta, mikor forduljunk balra, fel a várhoz vezető úthoz. A sorompót elérve parkolót kerestünk – Kigondolta volna? – alig találtunk helyet az autónak. Valószínű, hogy nem számítottak ekkora forgalomra. (Újabb feladat vár a pályázatban közreműködőkre: parkolóhelyek kialakítása.) Nagyon sokan voltak kíváncsiak a várra. Jöttek gyalog, kerékpárral, autóval, a karon ülő kisbabától, a nyolcvanon túli idős emberig mindenki kíváncsi volt: Mi lett a romokból? Kanyargós, aszfaltos úton jól megközelíthető a vár. Közben számos értéket lehetett találni. A szabadon kapaszkodó fagyökereket, Kinizsi-sziklát, medvehagyma szőnyeget, szikladarabok sorát, amikor nem lehetett eldönteni, hogy a szikla tartja a fát, vagy fordítva. Kényelmesen, olykor megállva, egy óra elteltével megpillantottuk a várat.

A kaszárnyaszárnyat lefedték és faszerkezettel kipótolták (Fotó: CsBÉ)

Szembeötlött, hogy a felújítás során megerősítették az alsóvárat. A kaszárnyaszárnyat lefedték, az enyészeté lett ablakhelyeit kipótolták faszerkezettel és beüvegezték. Közfalakat építettek és átlátszó korlátokkal emelték a látványt. A vár belső kapuját helyreállították. Hidat építettek az udvarra. Kialakították a sütőházat és biztonságossá tették a falakat.

Szokatlan megoldások sorát láttuk, de az építőknek az volt a célja, hogy megőrizzék a várrom meglévő karakterét. Így valószínű, hogy meghagyják a faltesteket a most kialakított formában és az ablakokat nem fogják kőfalba illeszteni.

A vár története, várépítészet, régészet, építészettörténet információs táblákon olvasható. Csupán egy felügyelővel találkoztunk a kaszárnya bejáratánál. Örömteli, hogy a vár ingyen látogatható.

Hátizsákunkat élményekkel megpakolva kellemes néhány órát töltöttünk el ezen a szép tavaszi délutánon. Mindenkinek merjük ajánlani, akár baráti társasággal együtt is, hogy tekintsék meg a felújított romokat, hiszen a csoda itt van a közelünkben!