GYALOGOSGÁZOLÁSOK – A közlekedés legvédtelenebb résztvevői az áldozatok (videóval)

Az elsőbbség csak akkor él, ha megadják

Csak két hónap telt el az új esztendőből, máris több gyalogost ütöttek el Ajkán, mint korábban egy-egy év alatt. A balesetek visszaszorítása érdekében az Ajkai Rendőrkapitányság több ízben is közlekedési akciót szervezett. A közlekedési akciókról és a balesetek fő okairól beszélgettünk Ludvai Zsolt rendőr őrnaggyal.

– Aggasztóan magas az idei évben a gyalogoselütések száma. Lehet tudni, hogy mi ennek az oka, vagy még folyamatban van a vizsgálat?
– Még mind a három eljárás folyamatban van, de tudjuk, hogy két esetben kijelölt gyalogátkelőhelyen próbált átkelni a gyalogos, amikor személyautóval ütközött. Az egyik esetben súlyos, a másik esetben könnyű sérüléseket szenvedett. A harmadik eset nem gyalogátkelőn történ, ott egy busz takarásából lépett ki a gyalogos, aki gyakorlatilag nekiment a buszt kerülő gépjárműnek és így szenvedett súlyos sérüléseket.
– A köztudatban az van, hogy a gyalogos a gyalogátkelőhelyen minden esetben védettséget élvez. Csak ugyebár nincs ott egy beton fal, ami megvédené a gyalogost, illetve nem minden vezető tartja be az abszolút és a relatív sebességhatárokat…
– Igen, a KRESZ az szigorodott pár évvel ezelőtt, éppen a gyalogosok védelmében. Tehát a gyalogátkelőt úgy kellene a járművezetőknek megközelíteniük, hogy a gyalogosnak, amennyiben az át kíván kelni, minden esetben elsőbbséget tudjon adni. Ez csak az érem egyik oldala, a másik az lenne, hogy a gyalogos legalább az esélyét adja meg a járművezetőnek arra, hogy az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. Ne felejtsük el, hogy elsőbbsége akkor van valakinek, hogyha azt meg is adják neki! – mondja az alosztályvezető, és már adja is a következő tanácsot: – Különösen a gyalogosoknál célszerű követni ezt a fajta magatartást. A szemkontaktust lehetőleg vegye fel a gépjárművezetővel. Esetleg várja meg, míg az int, hogy szabad az áthaladás. Inkább várjon meg két autót és csak utána keljen át a gyalogátkelőhelyen, mert a testi épsége csak így van szavatolva.
Tartsuk szem előtt, hogy a gyalogosok a közlekedés legvédtelenebb résztvevői, noha nekik is tisztában kell lenniük a rájuk vonatkozó közlekedési előírásokkal és be is kell tartaniuk azokat. A balesetek jellemző oka a gyalogosok részéről, hogy az úttesten szabálytalanul kívánnak haladni, áthaladni, a másik oldalról pedig a gondatlan járművezetői magatartás, a figyelmetlen vezetés. A szabályszegéseket megsokszorozhatja a rossz idő is, hiszen kedvezőtlen időjárási körülmények között a gyalogosok általában nem elég körültekintőek és kevésbé figyelnek a közlekedés más résztvevőire, mivel mielőbb célhoz szeretnének érni. Amennyiben szabálysértést észlelünk, a gyalogosokkal szemben is intézkednek a kollégák.
– Említette, hogy a gyalogosokra is vonatkozik a KRESZ, de vizsgázniuk nem kell belőle. De mi a helyzet az autósokkal? A KRESZ-vizsgájuk gyakorlatilag életre szólóan érvényes, ám nekik is érdemes volna időnként frissíteniük a tudásukat.
– Igen, az gond, hogy KRESZ-vizsgával rendelkeznek a járművezetők, de a vizsgát követő 30-40 évben semmiféle ismeret frissítés nincs a számukra kötelező jelleggel előírva. Amennyire tudjuk, a napi szolgálatok alatt, vagy ilyen akciók során felhívjuk a járművezetők figyelmét az esetleges változásokra. Ebben a média segítségét is igénybe szoktuk venni, az Ajkai Szóban és a TV Ajka segítségével is rendszeresen felhívjuk a figyelmet a jogszabályváltozásokra, illetve a főbb problémákra.
– Mik a leggyakoribb hibák mostanában?
– A járművezetők részéről a leggyakoribb hiba, hogy nem adják meg az elsőbbséget a gyalogos részére. Nem mindenki tudja például, hogy nemcsak a felfestett gyalogátkelőnél van elsőbbsége a gyalogosnak, hanem kanyarodó járművel szemben a kereszteződésekben is. A gyalogosok részéről pedig gyakori, hogy körülnézés nélkül, vagy a jármű takarásából lépnek az útra. Egy elrettentő példa, hogy a csuklyában, fejhallgatóval a fején sétáló gyalogos egyszer csak dob egy kilencvenfokos fordulatot, és mindenféle körültekintés nélkül lelép a gyalogátkelőhelyre, mert megvan győződve arról, hogy neki elsőbbsége van. Ám az nem védi meg az életét, ha a gépjárművezetőnek esélyt sem ad arra, hogy időben megálljon – tette hozzá a közlekedés alosztály vezetője
– Létezik az iskolarendőr szolgálat is; ott szóba kerül a gyalogos közlekedés, különösen olyan eseteknél, amikor gyakoribb egy típusú baleset?
– Természetesen, ennek az a feladata, hogy a helyes közlekedési szabályokra felhívják a gyermekek figyelmét. Itt említeném meg a kapitányságunk programját, az ovirendőr programot. Itt gyakorlatilag már 3-4-5 éves gyermekekkel, rendőri felügyelettel, láthatósági mellénybe öltöztetve az óvoda, iskola környéki útszakaszokat végigjárják, és a gyakorlatban sajátíthatják el a helyes közlekedés szabályait. Reméljük, a következő generáció már úgy fog felnőni, hogy legalább a rávonatkozó szabályokkal tisztában van!

F.P.T.

A rendőrség aggodalma nem alaptalan, hiszen sajnálatos módon riportunk készítése után is történt Ajkán egy súlyos sérülésekkel járó baleset, amelynek elszenvedője egy gyermek volt. Az Ifjúság utcán próbált átkelni, de információink szerint több súlyos hibát is vétett. Az egyik és talán a legkisebb, hogy az átkelést nem a kijelölt gyalogátkelőn kísérelte meg. Úgy tudjuk, a nagyobb hiba az volt, hogy gépkocsik közül, azok takarásából lépett az útra, amin aztán körültekintés nélkül próbált átszaladni. Mialatt cikkünk készült, sajnos a megyei helyszínelők sem tétlenkedhettek: Veszprémben egy busz gázolt el egy kislányt, de tragikus végű elütésről is érkezett hír. A nyolcas út nemrégiben átadott herendi szakaszán gázoltak halálra egy sötétben, láthatósági mellény nélkül gyalogló férfit. Az eset kapcsán Orosz Katalin, a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője azt nyilatkozta, hogy a hasonló tragikus balesetek elkerülhetők lennének, ha betartanák a kötelező közlekedési szabályokat. Lakott területen kívül, úttesten való közlekedésnél ugyanis kötelező a láthatósági mellény.


Az omegahírek cikke itt olvasható

 

 

 

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply