Több nézőponttal az úton

Szentpéteri István rendőr főtörzsőrmester és kollégája, Bebesi Gábor címzetes rendőr zászlós is elismerést szereztek a közelmúltban városunknak, ugyanis a Szombathelyen megrendezett regionális szakmai, közlekedési versenyen, gépkocsizó járőr kategóriában az első és harmadik helyet gyűjtötték be. Helyszínelésről, civil sofőrökről és a verseny körülményeiről az Ajkai Rendőrkapitányságon beszélgettünk velük.

gyj_jutalmazott rendorok 6865
Szentpéteri István rendőr főtörzsőrmester és kollégája, Bebesi Gábor címzetes rendőr zászlós is elismerést szereztek a városunknak. Szakmai, közlekedési versenyen, gépkocsizó járőr kategóriában az első és harmadik helyen végeztek

A két rendőr a megmérettetés kapcsán arról számolt be, hogy nem volt könnyű a három szakaszból álló próba, de lehetetlen feladatot sem kértek tőlük. Kiemelték, hogy az elméleti kérdésekre, bizony készülniük kellett, mivel a csavarosabb jogszabályok és rendelkezések alkalmazását nem használják nap, mint nap a munkájuk során. A tesztlap kitöltésénél pedig ezekre voltak a leginkább kíváncsiak a készítők.

– A szabályokat taglaló feladatot követően egy a hivatásos állományban dolgozóknak összeállított KRESZ-tesztet kellett kitöltenünk. Természetesen nem B kategóriás kérdéseket kaptunk, hanem a KRESZ bújtatott szabályait magában foglaló feladatsort. Itt is fontos volt az elméleti felkészültség – fogalmazott Bebesi Gábor, majd kollégája vette át a szót a gyakorlati résszel kapcsolatban.

– Három kategóriát hirdettek meg a verseny kitalálói számunkra. Motoros rendőrként, forgalomirányítóként és gépkocsizó rendőrként mérethettük meg magunkat. Gáborral mi a gépkocsizó kategóriában indultunk a nagy precizitást és ügyességet igénylő pályán. Az idő is számított, de érdemes volt lassabban, ám kevesebb hibával teljesíteni a követelményeket, amelyek között előre- és hátramenetben is voltak gyakorlatok. Idén nagy hangsúlyt kaptak a szűk beállók, a technikai feladatok és a szlalomozás, de a fair play jegyében minden résztvevő egy Opel Astra H típusú gépjárművel teljesíthette a pályát – mondta el Szentpéteri István, akitől azt is megtudtuk, hogy öt megyéből érkeztek rendőrök a megmérettetésre.

Lapunk szerint az előkelő első és harmadik helyezés nem csak a versenyzőknek tükör a tudásukról, de az ajkai és megyei kapitányságnak is visszajelzés, hogy jól felkészült szakemberek látják el a feladatokat városunkban. A díjazott rendőrök egyébként baleseti helyszínelőként dolgoznak, így elsősorban a közlekedési balesetekhez és közlekedési bűncselekményekhez riasztják őket, de járőrözési feladatokat is ellátnak. Elmondásuk alapján munkájuk nagy részében anyagi kárral járó vagy sérüléses esetekhez vonulnak ki, mint amilyenek a koccanások, vagy az ittas vezetés, ám a halálos balesetek sem ritkák az utakon. Ilyenkor az ő feladatuk a nyomok és az adatok rögzítése, valamint a körülmények vizsgálata a helyszínen és a dokumentálás a későbbi eljáráshoz.

– Talán furcsának tűnhet, de a hétköznapokban kevésbé érvényesülnek a versenyen fontosnak tartott ismeretek és a manőverezési technikák, mint amilyen a szűk helyre történő parkolás vagy éppen a szlalomozva tolatás. Jó alapként szolgálnak egy-egy alkalommal, de a való életben többször van szükség gyorsaságra és biztonságos, másokat nem veszélyeztető célba érésre, hogy el tudjuk látni a feladatunkat. A sofőrök többsége sajnos még mindig nem tudja mi a teendő, ha megkülönböztető jelzéssel közeledünk, ezért egyszerre két vagy több nézőpontból kell figyelnünk az utat. A vezetőkéből és a sajátunkéból, ami összpontosítást igényel – tudtuk meg Szentpéteri Istvántól.

A hallottakat Bebesi Gábor azzal egészítette ki, hogy nekik is fontos a sofőrökkel a partnerkapcsolat, hiszen a közlekedés nem csak az egyik vagy a másik félről szól, ezért kérik az autósokat és motorosokat, hogy figyeljenek a megkülönböztető jelzésekre és a lehetőségekhez mérten próbálják logikusan megoldani a helyzeteket, mert a satu fék, vagy a kanyarban való lehúzódás még nem jelent segítséget, inkább további veszélyhelyzeteket generál, amit mindenkinek érdeke elkerülni.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply