Előadás a motoros szezonra való felkészülés jegyében

Illa berek, nádak, erek, a motorosok jó emberek. Akár ez is lehetne a mottója az Ajkai Motorosok Egyesületének, akiknek az első tavaszi összejövetele a megelőzés jegyében zajlott. Pad Ferenc, az egyesület elnöke nem is időzíthette volna jobb időpontra az előadást, hiszen a program az áldozatok hetére esett.

Az Ajkai Motorosok Egyesülete február 24-én pénteken délután fél 5-kor tartotta a tavaszi szezon első találkozóját a Civil Házban. Rendezvényük témája a biztonságos motorozás volt, amivel akár az áldozatok heti programsorozathoz is csatlakozhattak volna. Éves szinten nem kevés motoros válik ugyanis közúti baleset áldozatává. Maga a motoros is sokat tehet azért, hogy megóvja testi épségét, ezért aztán Pad Ferenc önkormányzati képviselő, aki egyben az Ajkai Motorosok Egyesület elnöke is, úgy döntött, hogy felkéri az Ajkai Rendőrkapitányságot, tartsanak egy előadást a motoros közlekedési szabályok változásáról.

Az előadás előtt Pad Ferenc köszöntött mindenkit. Elmondta, nem számított arra, hogy ilyen szép számmal érkeznek a programra . Megköszönte a rendőrség munkatársainak, Pleiveisz Anikó rendőr őrmesternek (Ajka Rk Közlekedésrendészeti Alosztály) és Takács Sándor rendőr századosnak (Veszprém MRFK Közlekedésrendészeti Osztály), hogy elfogadták a meghívást, majd pár szóban beszélt az egyesületről, és megalakulásuk körülményeiről. Elmondta, hogy az egyesület fő célja az, hogy a motoros társadalmat összefogja és ehhez hasonló programokat szervezzen. Nagyon reméli, hogy az év közepe felé sikerül gyakorlati, ügyességi bemutatót is létrehozni, amiben szintén kérte Takács Sándor segítségét, akitől ez a rész nem áll távol. Pad Ferenc bevezetője után Pleiveisz Anikó, foglalta össze a motoros közlekedés alapvető szabályait.

Összefoglalójából többek között kiderült, tévhit az, hogy a motoros csak tilos jelzésnél várakozó gépjárművek mellett, között sorolhat előre. Ugyanis a szabály lehetővé teszi az egyéb forgalmi okokból megállt gépjárművek között, mellett is az áthaladást. Tehát akár autópályán kialakult dugó esetén is szabályos, ha a motoros a sorok között halad át.

Pleiveisz Anikó előadását Takács Sándor motoros rendőr egészítette ki. A párhuzamos közlekedés kapcsán felhívta arra a figyelmet, hogy a fenti szabály kimondottan csak álló kocsisor mellett engedi az elhaladást, tehát ha már mozognak a gépjárművek, akkor a köztük való elhaladás nem engedélyezett, sőt mi több, veszélyes is. Éppen ezért mindenkinek javasolta, hogy tanulja meg biztonságosan üzemeltetni a motorját, úgy fogalmazott, hogy ne amolyan százlábú módjára kezeljék a járművüket.

A személyszállítással kapcsolatban elhangzott, hogy a pótülésen csak olyan személy vihető, akinek a lába a lábtartóra leér és a saját biztonságára ügyelni képes. Ami nem azt jelenti, hogy nem lehet például ittas az utasunk, hanem azt, hogy egy akár 3 éves gyermek lába is hiába ér le a lábtartóra, őt akkor se ültessük magunk mögé a motorra.

Az előadáson szó esett még a vezetői engedélyekről is, majd Takács Sándor motoros rendőr osztotta meg a biztonságos motorozással kapcsolatos gondolatait a harminctagú társasággal. Hangsúlyozta, hogy akár személyautót, akár motorkerékpárt vezetünk, fontos, hogy megismerjük annak viselkedését egy vészfékezés esetén. Arra biztatott mindenkit, hogy bátran próbálja ki, milyen érzés, amikor izomból rá kell állni a fékre. Ez motoron úgy jelentkezik, hogy a terhelés az első kerékre nehezedik, méghozzá akkora nyomással, hogy az a gumi profilját teljesen eltorzítja. Ezért is fontos az első és hátsó fékek együttes, megfelelő használata. Továbbá arra kért mindenkit, hogy védőfelszerelés nélkül ne üljön a motorra, akkor sem, ha csak a sarki közértbe ugrana le. Bármikor előfordulhat ugyanis, hogy egy autós benézi a kereszteződést és telibe vágja a motorost. A harmadik nagy veszélyforrás a guminyomás, nem is gondolnánk, hogy egy-két tized eltérés már mekkora stabilitásvesztést tud okozni, ezért hosszabb depózás után mindenképpen ajánlatos annak ellenőrzése. Takács Sándor érdekes történetekkel is szórakoztatta a közönséget, így nem csoda, hogy elrepült a délután és a kis csapat egy élménnyel és két fontos szabállyal gazdagabban készülhet az idei szezonra.

– Ne feledjétek: hátsó fék, guminyomás! – így köszönt el Sándor.

 

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply