Lehetőségek közösségi szolgálatra

A civil szervezetek és az érettségit adó középiskolák a diákok közösségi szolgálatának a megszervezésében egyre szorosabb kapcsolatot építenek ki. Folyamatosan ismerik fel a kapcsolatban rejlő lehetőségeket, amely mindkét fél számára fontos lehet, amennyiben az jól működik.
Most az iskolakezdés idején aktuálissá vált, hogy együttműködési megállapodásokat kössenek egymással. Az eddigi tapasztalat szerint a civil szervezetek tagjai kérték, hogy a gyermekeik a Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvényben megfogalmazottak szerint az egyesületeknél, alapítványoknál végezhessék az 50 órás közösségi szolgálatot. Ezt követően a tanulók között szájról szájra terjedtek a lehetőségek.
gyj_toberfeszt 8658A Tósokberéndért Egyesület hat intézménnyel kötött megállapodást, így 35 tanuló használta ki a lehetőséget a kapcsolattartó segítségével. A fesztiválokon az adminisztrációs feladatok végzésében, parkoló felügyeletében, sátor építésében, bontásában, takarításban, szemétszedésben vettek részt a diákok. Ez nagymérvű segítség volt az egyesület számára, de a gyerekek is betekinthettek egy fesztivál lebonyolításának a folyamatába. Megtapasztalhatták, hogy a civil szervezetek összefogásának mekkora ereje van, ha egy nagy célt tűznek ki maguk elé. Láthatták, hogy mekkora erőfeszítés, munka van a közösségi, kulturális rendezvények lebonyolításának a háttérében. A szerzett tapasztalatokat aztán fel tudják használni az iskolában és a későbbiekben kiépített kapcsolataikban, közösségeikben.
A törvény életbe lépésekor sok volt a kételkedő, méltatlankodó pedagógus, szülő, diák és a szervezetek sem tudták, hogy milyen szerepet tudnak majd betölteni ebben a rendszerben. Napjainkban a gyerekek lelkesen részt vesznek a kulturális rendezvényeken, a szervezett szemétszedéseken, szívesen takarítanak, és logisztikai tevékenységet látnak el a rendezvények után. Sőt számtalan esetben a már teljesített 50 órán felül is jelentkeznek munkára. Láthatóan jól érzik magukat a civilek között és egymás társaságában is. A különböző iskolák diákjai is megismerkednek, és új kapcsolatokat építenek ki. Napjainkban már saját ötleteikkel, javaslataikkal keresik fel az egyesületet, amelyeket ők kiviteleznek. Nem egy diák a felvételét is kérte az egyesületi tagok közé. Természetesen a kérelmüket a szervezet elfogadta, mégpedig oly módon, hogy amíg nem fejezik be a tanulmányaikat addig nem kell tagdíjat fizetniük.
Az egyesületnek az a tapasztalata, hogy az iskolai szünetekben sokkal szívesebben jelentkeznek szolgálatra a tanulók, amely természetes, hisz más kötelezettségük ekkor nincs. Az iskolák kapcsolattartói is elégedettek, hisz látják, hogy hasznos munkát végeznek a tanulóik.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply