A fenntarthatóság diákszemmel – Erasmus+

Városunk oktatási intézményei megragadnak minden olyan kínálkozó lehetőséget, amellyel ablakot nyithatnak a világra, mind a pedagógusok, mind a diákok számára. Ebben a tekintetben az elmúlt években a Bródy Imre Gimnázium és AMI is több projektben vett részt. Idén ősztől pedig a Tempus Közalapítványon keresztül egy induló két éves Erasmus+ program résztvevői, ahol fontos szerep jut az innovatív gyakorlatok fejlesztésének, átadásának, megvalósításának.

A munkában, ahol a fenntartható életvitelhez kapcsolódó témákat dolgoznak fel helyi és globális szinten, a magyarok mellett Finnország (Nurmes), Wales (Crickhowell), Olaszország (Párma), Ausztria (Klosterneuburg) intézményei vesznek részt. A Bródyból Kersnerné Trombitás Judit és Pegánné Göntér Szilvia projektvezetők irányítják a programot, amelyben Ajkán tíz pedagógus és 24 diák vesz részt. A team lokális feladatokat tűzött ki célul. Így az újrahasznosításra, hulladékmentes vendéglátásra, helyi termékek fontosságára dolgoztak ki programokat, de a méhek jelentőségét is hirdetik, hiszen a Föld összes élő növényfaj 80%-ának a megporzását végzik, ezért egyre riasztóbb pusztulásuk a világban, így hazánkban is.

A munkatervben vállalták, hogy kézzel foghatóan irányítják a gyerekek figyelmét, az emberiség megmaradásának szempontjából olyan fontos témára, mint az újrafeldolgozás, melynek keretében használt farmerokat gyűjtenek. Leadják az erre szakosodott cégnek, akik több funkciós táskát varrnak a tanulóknak, ők pedig saját ízlésük szerint, e projekt logóját is felhasználva díszítik, olyan technikákat alkalmazva, amelyekben fontos szerepet kap az újrahasznosítás.

A hulladék, és főleg a műanyagmentes vendéglátást terjesztik az iskolában, amikor az újrafeldolgozott és biológiailag lebomló eszközökkel ismertetik meg a tanulókat. Ugyanakkor helyi termelőktől származó ételek palettáját is bemutatják, hirdetik e termékek vásárlásának és fogyasztásuknak a fontosságát. Ösztönzik a diákokat és rajtuk keresztül a szülőket, családtagokat, hogy otthonukban is figyeljenek e téma jelentőségére.

Az említett néhány példa csupán ízelítő abból a csapatmunkából, amelyeket a nemzetközi találkozások alkalmával az ajkaiak kidolgoznak, majd terjesztenek a találkozások alkalmával.

Olyan távoli helyekre is eljuthatnak a diákok, mint a képen látható Wales egyik kis települése

A két projektvezető október 8-12-ig Walesben vett részt egy nyitó tanácskozáson, ahol megismerkedtek a partnerországok képviselőivel, a szereplő intézményekkel és tervezett programjaikkal. Megvizsgálták, hogy melyek azok a kapcsolódási pontok, amiket a pedagógusok és a diákok a saját javukra tudnak fordítani és hosszú távon is gyümölcsözőek lehetnek.

Az első diáktalálkozás Walesbe lesz, majd februárban a partnerországok képviselői jönnek Ajkára, amikor bemutatják városunkat és az iskola elkötelezettségét a környezetvédelem iránt, számos tekintetben.

Ezen programok alkalmával a diákok családoknál fognak lakni, ennek következtében lehetőséget kapnak a nyelv gyakorlására, kapcsolatok kiépítésére, a miénktől eltérő kultúra megismerésére, de eljuthatnak olyan helyekre is, amelyek nem szerepelnek a turisták úti céljai között.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply