Idén januárban több, mint négy évtized után, az „aranykatedra” mellől vonult nyugdíjba Kundermann Róbert, Ajka város országosan elismert, megbecsült pedagógusa.
Az ajkai II. számú Állami Általános Iskola elvégzése után a székesfehérvári Ságvári Endre Gép- és Híradásipari Szakközépiskolában érettségizett. Matematika-technika szakos tanári diplomát szerzett a Pécsi Tanárképző Főiskolán, majd Szegeden végezte el a fizika szakot. E három tantárgyat tanította 1980 óta egyazon oktatási intézményben, amelynek jelenlegi neve Ajkai Eötvös Loránd-Kossuth Lajos Általános Iskola.
A három tantárgy komplex tanításával megreformálta az olyan mumusnak számító tárgyak oktatását, mint a matematika és a fizika. A száraz, reál ismereteket érdekessé tette az által, hogy a fizika és a matematika törvényszerűségeit a technika órákon szemléltette. Arra késztette diákjait, hogy ne bemagolják az anyagot, hanem gondolkodjanak el a miérteken.
Az országban elsőként alkalmazta az osztrák Winkler cég iskolaszereit, barkács csomagjait, amelyekből bemutatót tartott az ország számos iskolájában, oly módon, hogy a saját szakmaiságát is beletette. Sőt a cég már a tanár úr tervei, ötletei alapján is gyárt csomagokat, iskolaszereket. Tapasztalatait rendszeresen publikálta. Példaképével, egykori technikatanárával Vesztróczy Lászlóval közösen módszertani folyóiratot szerkesztettek Technika az iskolában címmel. A Technikatanárok Országos Egyesületének elnökségének a munkájában is tevékenykedett. Megyei és országos technikai versenyeket szervezett, amelyeken rang volt részt venni. A hazai technika oktatás fellegvára lett az ajkai iskola.
A szerény, korát meghazudtoló pedagógust szerették a gyerekek és elismerték a szülők is. Most a közösségi portálok elterjedésével, a nyugdíjba vonulása alkalmával bejegyzések sora méltatja tanítási módszereit, emberségét. Ennek okán felkerestük és kifaggattuk a titkát, hogy mivel hódította meg a diákokat?
– A legfontosabb, hogy tiszteljük a gyerekeket a képességeiktől függetlenül, hiszen minden gyermek érték, csak fel kell fedezni a benne rejlő lehetőséget. Véletlenül sem szabad kivételezni senkivel, mert az igazságtalanság bizalmatlanságot szül. Apró engedményeket ugyan lehet tenni, de azt is csak a gyermek motiválása érdekében. Rendkívül fontos a tanítványokra való odafigyelés, ha sikerül megismerni őket, akkor tudjuk, milyen metódust alkalmazzunk, amelyet minél hatékonyabban a javára tudunk fordítani. Ami különösen lényeges, hogy a tanuló érezze a tanára mögött rejlő alapos tudást, felkészületlenül nem lehet órát tartani, hiszen a gyereket nem lehet becsapni. Amikor lankadni kezd az osztály figyelme, akkor egy jól időzített viccel, napi aktualitással fel kell rázni őket, egy-egy félmondattal pedig tovább gondolkodásra lehet késztetni egy egész osztályt. Mindebből látható, hogy a tanárnak teljes személyiségével kell tanítani, lehet az az iskolán belül, de az iskolakapun kilépve is – foglalta össze tömören a tanár úr a 41 éves tapasztalatát.
S, hogy jól csinálta, azt az elismerések sokasága is bizonyítja. A Pro Talento-díj, amit ajkai pedagógusok közül elsőként kapott meg. Az Aranykatedra és a Technikai nevelésért Emlékplakettek, a Fonay Tibor Pedagógiai Alapítvány elismerése, a Közoktatásért, továbbá a Kiváló munkáért miniszteri dícséret. Mégis azt vallja, hogy az igazi elismerést a tanulóktól kapta és még napjainkban is kapja egy-egy találkozás, osztálytalálkozó alkalmával, amikor elmondják, hogy a tanár úr hatására lettek azok, amik és érték el a sikereiket.
Abban, hogy Kundermann Róbert átlagon felüli pedagógus lett, nagy szerepe van az otthonról kapott példának, amit főleg édesapjától, a köztiszteletnek örvendő Kundermann Bélától, a sokoldalú, mindig tevékeny pedagógustól látott, megtapasztalt, akár az óráin, akár otthon.
Leave a Reply