A pedagógus, aki teljes személyiségével tanított

Idén januárban több, mint négy évtized után, az „aranykatedra” mellől vonult nyugdíjba Kundermann Róbert, Ajka város országosan elismert, megbecsült pedagógusa. 

Az ajkai II. számú Állami Általános Iskola elvégzése után a székesfehérvári Ságvári Endre Gép- és Híradásipari Szakközépiskolában érettségizett. Matematika-technika szakos tanári diplomát szerzett a Pécsi Tanárképző Főiskolán, majd Szegeden végezte el a fizika szakot. E három tantárgyat tanította 1980 óta egyazon oktatási intézményben, amelynek jelenlegi neve Ajkai Eötvös Loránd-Kossuth Lajos Általános Iskola.

A három tantárgy komplex tanításával megreformálta az olyan mumusnak számító tárgyak oktatását, mint a matematika és a fizika. A száraz, reál ismereteket érdekessé tette az által, hogy a fizika és a matematika törvényszerűségeit a technika órákon szemléltette. Arra késztette diákjait, hogy ne bemagolják az anyagot, hanem gondolkodjanak el a miérteken.

Kundermann Róbert az alkotásokat értékeli egy Ezermester verseny alkalmával

Az országban elsőként alkalmazta az osztrák Winkler cég iskolaszereit, barkács csomagjait, amelyekből bemutatót tartott az ország számos iskolájában, oly módon, hogy a saját szakmaiságát is beletette. Sőt a cég már a tanár úr tervei, ötletei alapján is gyárt csomagokat, iskolaszereket. Tapasztalatait rendszeresen publikálta. Példaképével, egykori technikatanárával Vesztróczy Lászlóval közösen módszertani folyóiratot szerkesztettek Technika az iskolában címmel. A Technikatanárok Országos Egyesületének elnökségének a munkájában is tevékenykedett.  Megyei és országos technikai versenyeket szervezett, amelyeken rang volt részt venni. A hazai technika oktatás fellegvára lett az ajkai iskola.

Kundermann Róbert példaképe, egykori tanára Vesztróczy László rendszeresen részt vesz a zsűrizésben

A szerény, korát meghazudtoló pedagógust szerették a gyerekek és elismerték a szülők is. Most a közösségi portálok elterjedésével, a nyugdíjba vonulása alkalmával bejegyzések sora méltatja tanítási módszereit, emberségét. Ennek okán felkerestük és kifaggattuk a titkát, hogy mivel hódította meg a diákokat?

– A legfontosabb, hogy tiszteljük a gyerekeket a képességeiktől függetlenül, hiszen minden gyermek érték, csak fel kell fedezni a benne rejlő lehetőséget. Véletlenül sem szabad kivételezni senkivel, mert az igazságtalanság bizalmatlanságot szül. Apró engedményeket ugyan lehet tenni, de azt is csak a gyermek motiválása érdekében. Rendkívül fontos a tanítványokra való odafigyelés, ha sikerül megismerni őket, akkor tudjuk, milyen metódust alkalmazzunk, amelyet minél hatékonyabban a javára tudunk fordítani. Ami különösen lényeges, hogy a tanuló érezze a tanára mögött rejlő alapos tudást, felkészületlenül nem lehet órát tartani, hiszen a gyereket nem lehet becsapni. Amikor lankadni kezd az osztály figyelme, akkor egy jól időzített viccel, napi aktualitással fel kell rázni őket, egy-egy félmondattal pedig tovább gondolkodásra lehet késztetni egy egész osztályt. Mindebből látható, hogy a tanárnak teljes személyiségével kell tanítani, lehet az az iskolán belül, de az iskolakapun kilépve is – foglalta össze tömören a tanár úr a 41 éves tapasztalatát.

S, hogy jól csinálta, azt az elismerések sokasága is bizonyítja. A Pro Talento-díj, amit ajkai pedagógusok közül elsőként kapott meg. Az Aranykatedra és a Technikai nevelésért Emlékplakettek, a Fonay Tibor Pedagógiai Alapítvány elismerése, a Közoktatásért, továbbá a Kiváló munkáért miniszteri dícséret. Mégis azt vallja, hogy az igazi elismerést a tanulóktól kapta és még napjainkban is kapja egy-egy találkozás, osztálytalálkozó alkalmával, amikor elmondják, hogy a tanár úr hatására lettek azok, amik és érték el a sikereiket.

Abban, hogy Kundermann Róbert átlagon felüli pedagógus lett, nagy szerepe van az otthonról kapott példának, amit főleg édesapjától, a köztiszteletnek örvendő Kundermann Bélától, a sokoldalú, mindig tevékeny pedagógustól látott, megtapasztalt, akár az óráin, akár otthon.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply