A robotok a bródysok számára nem játékszerek

Azok a diákok, akik részt vettek az idei országos Robot Race 3.0 informatika versenyen Sopronban, felnőtt korukban az élet megannyi területén tudják majd kamatoztatni a versenyen szerzett tapasztalataikat. Lehet az a szűken vett informatika, a programozás, a komplex gondolkodás, a találékonyság, az ügyesség vagy akár a közösségi szellem, a hatékony együttműködés egy cél elérése érdekében.

A Soproni Egyetem Simonyi Károly Műszaki, Faanyagtudományi és Művészeti Karán megrendezett informatika versenyben, ahol – a szervezők által összeszerelt robotok várták a diákokat, akiknek programozniuk kellett  a feladatkiírásnak megfelelően fix pályán – két csapat indult az ajkai Bródy Imre Gimnázium és AMI képviseletében Takács Viktória felkészítő tanár irányításával.

A tanárnő tájékoztatójában elmondta, hogy a 9/G osztályból Heizler Balázs, Consuegra Sotolongo Gábor, Tili Nóra Viktória összeállítású csapat BIG infóSOKK néven a 27 csapat versenyében az előkelő hetedik helyet szerezte meg. Figyelemre méltó ez a helyezés, hiszen a versenyt 10.-12. évfolyamos diákok számára hirdették meg. A másik trió Hock Botond, Ludvai Bence és Lukonics Dániel összetételben Genezis néven a 15. helyen végezett, ők a 11/G osztály tanulói. A körülményeket is figyelembe véve Takács Viktória elégedett volt diákjai teljesítményével.

A 11/G-sek Genezis csapata munka közben

Stílszerűen a robotok versenyében futamokat kellett abszolválni. Az első futamban a tudáson alapuló életszerű kérdések, problémamegoldó feladatok teljesítését pontozták. A második helyszíne az arborétum volt, ahol a robotok elrejtett alkatrészeit szimbolizáló kártyákat térkép segítségével kellett felkutatni, begyűjteni. Itt az okostelefonok szelfi applikációját is kellett használni. A harmadik futam volt a legnehezebb a diákok számára. A begyűjtött alkatrészekkel felszerelt robotokat programozták a megadott feladatok végrehajtására. Akinek nem volt meg a megfelelő szenzort, vagy motort jelentő kártyája, azt az alkatrészt levették, hacsak meghatározott pontszámért nem vásárolta meg. Ez nagyon komoly tudást igénylő feladvány volt.

A végeredményt hűen tükrözi az ország oktatási intézményeiben folyó műhelymunka színvonala, háttere, hiszen első helyen a magyarországi LEGOrobotika megalapozójának, Kiss Róbertnek a tanítványai végeztek. A 20 éves tapasztalat a pontszámokban megmutatkozott. A második helyezettek győri informatikai szakiskola diákjai lettek, ahol az elődök olyan korábbi világversenyek résztvevői voltak, mint a FIRST Lego League vagy a World Robot Olympiad.

Az ajkai diákok szószólója, a sokrétű Tili Nóra Viktória hozzátette, hogy másfél hét felkészülési idejük volt, hogy a Mindstorms EV3 robotokkal megismerkedjenek, de a kis csoport szorgalommal, kitartással kompenzálni tudta ezt a hátrányt. A verseny óta is szorgalmasan írják az újabb és újabb programokat a gimnázium EV3 robotjaira, szemmel látható a fejlődés, hiszen a kitartó munka mindig meghozza a gyümölcsét.

Egyöntetű véleményük, hogy a verseny alapvetően nehéz volt, főleg, hogy kevés felkészülési idő állt rendelkezésre. De bizakodóak a jövőre való tekintettel, hiszen a szerzett tapasztalatokat a következő megmérettetésen kamatoztatni tudják.

A reménykedéshez van is alapjuk, hiszen az iskolában folyó szakmai munka egyre magasabb színvonalát hűen visszaadják a versenyeken való eredményes részvételek. Az ajkai Bródy Imre Gimnázium és AMI neve jegyezve van az ország informatika képzésének a palettáján.

 

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply