A veszélyhelyzet miatt idén elmarad a veterán járművek találkozója

Hónapokig szerveztek, készültek, terveztek, majd az utolsó pillanatban úgy döntöttek, hogy mégsem rendezik meg a veterán járművek bemutatóját az idén a Veterán Járművek Baráti Köre Ajka Egyesület tagjai.

Hirdetés

A 2018-ban alakult civil szervezet tagjai  tavaly július első hétvégéjén mutatták be az érdeklődőknek először autóikat, motorjaikat. Őket is meglepte, hogy milyen sokan voltak kíváncsiak a régi, ma már ritkán látható járművekre. A nagy helyi érdeklődés mellett Ausztriából, Szlovákiából, Szlovéniából, Pécsről, valamint a Dunántúl összes megyéjéből érkeztek a találkozóra. Idén a járványveszély miatt a nagyobb érdeklődést vonzó eseményeket nem lehet megtartani. Az első bemutatkozáson jóval meghaladta a látogatók száma az 500 főt, várhatóan most még többen lettek volna. Mivel a résztvevők számát nem tudnák korlátozni, ezért úgy döntöttek, csak jövőre találkoznak a közönséggel.

Pillanatkép a tavalyi rendezvényről

Weinpel Tibor elnöktől megtudtuk, hogy jelenleg 40 tagjuk van, mindannyian veterán autó, vagy motor tulajdonosok. Veterán járműnek számít, amely legalább 30 éves, de ahhoz, hogy a különleges OT rendszámot megkapja, sok feltételnek meg kell felelnie. Először részt kell venni egy minősítésen, amelyen a Magyar Autó Klubban 4 szakember vizsgálja át, hogy minden megfelel-e az előírásoknak. A járműnek közül csak a gyári állapotú felel meg, még a gumi méretét is vizsgálják. Ha minden rendben volt, következhet a műszaki vizsga, amelyet 5 évre adnak és ugyanolyan szigorú, mint a fiatalabb járműveknél. Létezik FIVA (Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetsége) minősítés is 10 évre, de ezért a járművet Budapestre kell szállítani. Súlyadót a veterán járművek után nem kell fizetni, a kötelező biztosítás is kedvezőbb, amit az indokol, hogy ezek nem napi használatban levő gépek, tulajdonosaik többnyire bemutatóra, vagy elvétve túrára járnak velük.

Weinpel Tibor egy 48 éves Zsiguli tulajdonosa. Havonta egyszer beindítja a kocsit, megy vele 20-30 kilométert, hogy átmozgassa. A veterán gépek tulajdonosai többnyire maguk tartják karban járműveiket. A nyugati márkák tulajdonosai szerencsésrbb helyzetben vannak, az interneten bármilyen alkatrészt be tudnak szerezni, bármennyi idős is a gép, a keleti típusokhoz legfeljebb utángyártatni lehet, aztán a be- illetve felszereléskor kiderül, hogy eltalálták a méretet és az egyéb tulajdonságokat, vagy sem. Pár napja történt, hogy  egy 250-es JAWA motorkerékpárra rendeltek utángyártott karburátort, amely kívülről nagyon hasonlított az eredetihez, csak miután felszerelték, nem működött, ezért a régit kellett életre kelteni. A régi autókhoz, motorokhoz a mai szerelők nem nagyon értenek. Ha baj van, aranyat ér egy-egy régi szaki, aki a tulajdonos elmondása alapján megmondja mi a baj és hogyan lehet orvosolni.

A Veterán Járművek Baráti Köre Ajka Egyesület tagjai úgy döntöttek, hogy a nemrég elhunyt barátjuk, társuk Nagy Attila emlékére túrát szerveznek Bakonybélbe, a Taki Játék és Nosztalgia Múzeumba. Erre minden ajkai veterán autóst, motorost szívesen látnak, várják, hogy jelezzék a részvételi szándékukat. Az emléktúrából is szeretnének hagyományt teremteni éppúgy, mint az ajkai veteránautó és motor találkozóból.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply