Az internethasználat kultúrája

Fotó: családsegítő

Az Ajkai Család- és Gyermekjóléti Központ óvodai és iskolai szociális segítőket is alkalmaz, akik az Ajkai Járás területén található nevelési és oktatási intézményekben végeznek szociális segítő munkát. Bizalommal fordulhatnak hozzájuk a diákok iskolai és személyes problémáikkal, illetve a pedagógusok is számíthatnak rájuk.

Már évek óta és a jövőben is folyamatosan terjed a mobiltelefonok és az internet korlátlan használata. Ez egyrészt jó, másrészt viszont fontos arra is figyelni, hogy arra használjuk, amire való. Számtalan videó, érdekes téma fellelhető a világhálón, ezért könnyen ott ragadhatunk egy-egy végeláthatatlannak tűnő hírfolyam előtt. Bizony nem mindig tudunk nemet mondani az újabb és újabb tartalmakra. A pandémia okozta, kényszerűségből alkalmazott online oktatás is hozzájárult, hogy a gyerekek több időt töltsenek internethasználattal, miközben ennek éppen az ellenkezője is elvárás. Így a szülőknek is „fel van adva a lecke”, hogyan tudnak mégis felelős döntéseket hozni és példát mutatni a csemetéknek.

Horváth Eszter szociális segítő is felfigyelt erre a problémára. A pedagógusokkal egyetértettek abban, hogy a tanulókkal fontos lenne beszélgetni a megfelelő internethasználatról. Így a szociális szakember tüzetesebben belemélyedt a témába, óravázlatokat állított össze és el is kezdte a foglalkozást az általános iskolásokkal. A tapasztaltakat pedig megosztotta velünk.

A foglalkozásokon a gyerekek nagyon érdeklődőek voltak, kifejezetten aktívan reagáltak Eszter kérdéseire, hiszen ők már „őslakosnak” számítanak az internet világában. Ügyesen összegyűjtötték használatának előnyeit és hátrányait, majd közösen meg is beszélték ezeket. Meglepő módon még a kisiskolások is ismernek és használnak olyan kifejezéseket, mint a függőség vagy a szexuális zaklatás. Beszéltek arról is, hogy ki milyen időtartamban milyen eszközöket használ, illetve ezt mennyire kontrollálják a családtagok. Pozitív tapasztalat, hogy a szülők gyakran használnak különböző alkalmazásokat, melyekkel kontrollálni és korlátozni tudják, hogy csemetéik mennyi időt töltenek a képernyők előtt és milyen tartalmakat követnek. Az is kiderült, hogy a gyerekeknek nagyobb ugyan a jártasságuk a világhálón, de a veszélyeiben vannak újdonságok az ő számukra is. Ezért fontos beszélni az internethasználat szabályairól, hiszen annak is van illemtana, úgynevezett netikettje, mint a köszönés, a bemutatkozás. Ide tartozik a személyes adatok megfelelő kezelése, az ál-személyiség és a biztonságos jelszó, valamint a forrásmegjelölés egy-egy tananyag kapcsán. Beszélgettek arról is, mikor szabad webkamerát használni, illetve kihez forduljanak internetes zaklatás esetén.

Az interaktív órák kvízzel zárultak, melyekből szintén az derült ki, hogy a gyerekek életkorukhoz viszonyítva meglepően jó válaszokat adtak a kérdésekre.

A szakember pozitívumként értékelte, hogy a gyerekek várták a következő alkalmat, ami azt jelentheti, hogy érdekli őket a téma, kompetensnek érzik magukat benne. Az sem elhanyagolható, hogy az interaktív beszélgetések során jobban megismerték a szociális segítőt, így könnyebben megnyílnak. A pedagógus is bent van ezeken az órákon, ezért ő is látja, hogy a gyerekek mennyire otthonosan mozognak az internet világában. Eszter a szülőkre is gondolt, egy ajánlást juttatott el hozzájuk a témával kapcsolatban.

Az intézménynek az a célja, hogy a járásban található iskolák mindegyikében, a gyerekek életkorától függően, tartsanak a szociális segítők hasonló foglalkozásokat, amennyiben ehhez az érintettek hozzájárulnak.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply