Bejárható Magyarország

A Nyugdíjas Szabadegyetem harmadik előadásán Horváth Csabát, a Borsos Miklós Általános Iskola pedagógusát hallhatták, láthatták, amikor a „Bejárható Magyarország” program a Bakonyban címmel az iskola diákjainak a munkatervben való részvételét mutatta be a Nagy László Városi Könyvtár és Szabadidő Központ színháztermében március 9-én a téma iránt érdeklődőknek.

Különleges volt a kérdéskör, hiszen a hallgatók unokái szerepeltek a középpontban. Az átfogó előadást végighallgatva megismerkedtek egy olyan gyermekközpontú oktatási programmal, amelynek fő célja az egészséges életmódra nevelés, a sport, a turisztikai és a szabadidős tevékenység minél szélesebb körben való elterjesztése, abban a reményben, hogy a gyerekek életre szóló élményei szerepet fognak játszani a későbbiekben.

Horváth Csaba sok képpel illusztrálta az élményeket (fotó: Cs.B.É.)

Horváth Csaba történelem, honismeret és legújabban a „Bejárható Magyarország” szakos tanárként, túrázóként és túravezetőként ismert, mind a diákok, mind a természetjárók körében. Egy osztályra való diákkal szinte minden héten felhúzza a bakancsot, kézbe veszi az evezőlapátot, felpattan a kerékpárra, de időközben a lovaglással és a vitorlázással is megismerteti diákjait, mindezt 2013-tól szervezett keretek között a Nemzeti Alaptanterv keretprogramjának részeként. A tanár úr túrákat szervez a diákoknak történelmünk nevezetes helyszíneire, így egyszerre tartja mozgásban a testet, gyarapítja az elmét és általuk a lelket is táplálja. Az élményalapú tanulással, nagyon sok ismeretanyag birtokába jutnak a gyerekek, amelyeket könnyebben elsajátítanak, mint a hagyományos tanulási módszerekkel. Számos esetben csatlakoznak a helyi természetjáró egyesületek éves rendszeres programjaihoz.

A gyerekek közvetlen környezetüket is bejárták, ennek okán megismerkedtek városunk múltjával, a bányászati emlékhelyekkel, egy applikáció alkalmazásával szoborkereső programokon vettek részt, sőt az iszapkatasztrófa fontosabb helyszíneit is bebarangolták. A parkokban a tájékozódási futás alapját, a térképhasználatot gyakorolták.

Városunkban szervezett programok állandó résztvevői, hiszen, ahogy az előadó elmondta Ajka ideális helyszín a Bejárható Magyarország program számára. Gazdag természeti kincseink, épített és szellemi örökségünk van, amelyek temérdek ismeretanyagot adnak és élményt nyújtanak. A Molnár Gábor Parkerdő, a Kab-hegy, a Somló-hegy és a tanösvények, a kilátók, a sziklaképződmények sora nyújt maradandó ismeretanyagot.

A temérdek programot pályázatok segítségével valósítják meg, így részt vesznek az Erzsébet-programban. A Határtalanul programban a magyar-magyar kapcsolatokat építik a környező országok magyar lakta területeinek diákjaival. Az Országos Erdészeti Egyesület támogatásában Erdei vándortáborban Kaán Károly nyomdokaiba lépnek.

A részletes tájékoztatója után csokorba szedett képeken demonstrálta az előadó az elmúlt hét év fontosabb eseményeit, amelyekből kitűnt, hogy a gyerekek nagyon jól érezték magukat a különböző programokon és bizony jó választás volt a Borsos Miklós Általános Iskola részéről, amikor elindították a Bejárható Magyarország tantárgy oktatását.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply