Generációk találkozása a kampuszon

Október 3-án ismételten egy érdekes előadásnak adott otthont a Pannon Egyetem ajkai kampusz épülete. A Szomszédok Szövetkezetek, a Pannon Egyetem és a Pannon KözTér* közös rendezvénysorozata, a Gen-Kapocs ajkára is ellátogatott. Dr. Kővári Edit egyetemi docens előadása „A Pannon KözTérben megvalósuló Generációs híd előadás – különböző korosztályokat összekötő témák, ezekben rejlő lehetőségek” előzetes téma-meghatározással keltette fel az érdeklődést.

Az előadás több elkülönülő részből állt. A docens bevezetőként bemutatta a szakirodalomban markánsan elkülönülő generációkat, annak képviselőinek jellemző születési időközét, és jellegzetes jellemzőit. A jelenlévő „hallgatók” megismerhették többek között a Baby-Boomer, Millenium, Z generációk vélt, illetve tapasztalt erősségeit és gyengeségeit. Többek között megtudhattuk, hogy az idő előrehaladtával a generációk számára a nyitottság, „másság” elfogadása, a digitális jelenlét, az értelmiségi, sokrétű tudás és rugalmasság egyre jellemzőbb. Ugyanakkor a munkahely és a magánélet egyre inkább egybemosódnak, az emberi kapcsolatok köteléke lazul, az értékek és hagyományok tisztelete visszább szorul, nő a bizonytalanság, illetve fennáll a lehetősége, hogy a jövőben jellemző lesz a digitális és a valós világ elmosódása.

A generációk között számos törésvonal és különbség rajzolódik ki, amely az idő előre haladásával a történelem során már az ókori civilizációk esetén is jellemző volt. Ugyanakkor legalább ennyi közös összekötő kapocs van a számos generáció között, amelyeket felelevenítve, ápolva, kihasználva megoldható, hogy tartalmasan együtt éljenek a jelentősen eltérő korú emberek. De mik ezek az összekötő kapcsok, „generációs hidak”?  Dr. Kővári Edit szerint a hagyományok, innovációk, tudásátadás és a közös élmények. Amennyiben ezeket az élményeket a különböző generációk együtt töltött tartalmas időként meg tudják élni, az ellentétek elmosódhatnak. A PannonKözTÉR ezt a célkitűzést (is) magára vállalta, generációk találkozási helyeként számos rendezvényt szerveznek a korábban említett céllal. Ilyen rendezvények például a hagyományőrző események, közös barkácsolás, sütés-főzés, sportesemények, társasjáték délutánok, beszélgetések.

Az jelenlévők között az idős, nyugdíjas, és a fiatal, középiskolás generáció is képviseltette magát, amely amellett, hogy mindenki hazavihetett valami számára fontos üzenetet az előadásból, lehetővé tette egy érdekes csoportgyakorlat megvalósítását. A szervezők a megjelenteket két csoportra bontották generációk szerint, és a számukra releváns témákról közös „beszélgető estet” tartottak. Míg fiatalokkal a jövőbeni kilátásokról, továbbtanulásról, munkáról, szórakozási lehetőségekről esett szó, addig az idősebb korosztály családi, gyermeknevelési, mindennapi tapasztalatokról folytatott tartalmas beszélgetést.

Mindennapi tapasztalataink során a legtöbben találkozhatunk a generációs törésvonalak okozta nézeteltérésekkel, ellentétekkel, akár konfliktusokkal, akár családon belül. Ugyanakkor, ha őszinte kíváncsisággal, nyitottsággal viszonyulunk a másik fél irányába, nem azt nézzük, nem azt keressük, mi az, amiben mások vagyunk, különbözünk, hanem megkeressük azokat a tevékenységeket és beszédtémákat, amelyekkel összhangban tudunk lenni a másik féllel, legyen az valamilyen hobbi, mondjuk természetjárás, horgászat, kertészkedés, vagy akár az aktuális futballesemények megbeszélése, mi magunk is megélhetjük a saját környezetünkben a megnevezett törésvonalak betemetését.

PB

Fotó Gyarmati

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply