Hivatalból indul az örökösödési eljárás

A temetkezési szolgáltatások árairól, a jogszabályi háttérről írott cikkünket követően számos olvasói kérdés érkezett szerkesztőségünkbe az örökösödési eljárás lefolytatásáról. Többen azt kérdezték, mi a teendő akkor, ha valamelyik örökös tartózkodási helye ismeretlen. Írásunkban ennek jártunk utána.

Az anyakönyvvezető a halottvizsgálati bizonyítvány másolatát átadja a hagyatéki ügyintézőnek, aki értesíti azt a személyt, aki a halottvizsgálati bizonyítványon temetést intéző hozzátartozóként szerepel, tudtuk meg Csuka Mihályné ügyintézőtől. A hagyatéki eljárás indítását tehát nem kell kérvényezni. A hozzátartozónak a hivatali ügyintéző által megadott időpontban az eljárás megindításához csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot, a banki folyószámlát, takarékbetétkönyvet, gépjármű forgalmi engedélyét, törzskönyvét, valamint rendelkezésre kell bocsátani az örökösök személyi adatait, lakcímét. Az örökhagyó tulajdonában lévő ingatlanok tulajdoni lapját az ügyintéző hivatalból lekéri a földhivatali nyilvántartásból. Az ingatlanokról adó- és értékbizonyítványt a helyileg illetékes hivatal állít ki. Az örökösnek nem kell értékbecslőhöz fordulnia. Ha volt végrendelet, azt is be kell mutatni, annak érvényességét a közjegyző vizsgálja. Ajka városban két közjegyző dolgozik, az ügyek a haláleset időpontja szerint kerülnek hozzájuk, ettől eltérni nem lehet. Egyszerű az eljárás lefolytatása, ha minden örökös lakcíme ismert és együttműködnek a hivatallal. Néha előfordul, hogy valamelyik érintett tartózkodási helye ismeretlen, esetleg külföldön él és a többi örökös sem tud vele kapcsolatot létesíteni. Ilyen esetben a járási gyámhivatal eseti gondnokot rendel ki, aki az örököst képviseli.

T.A.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply