Intő jel a bezárkózás, a magatartásváltozás a gyermekeknél

A rossz bizonyítvány következménye ne legyen menekülés! (Illusztráció)

Ajkán nem jellemző, hogy eltűnnek a gyermekek és fiatalkorúak. Május végén senkit sem keres a rendőrség eltűnés miatt. A híradások, főként a világháló mégis tele van gyermekekkel, akiket hetek, esetleg hónapok óta keresnek.

Magasabb számú eltűnés az ország bizonyos pontjain jellemző, ott, ahol nagyobb számban élnek halmozottan hátrányos helyzetű családok, vagy lakásotthonban, intézményben élnek családjukból kiszakított fiatalok. Az eltűnések száma csak egy adat, azt, hogy hányan távoznak ismeretlen helyre engedély nélkül, nem kis aggodalmat, szomorúságot okozva családtagjaiknak, nevelőiknek, nem mutatja. Könnyen lehet, hogy öt körözést adtak ki, nem öt gyereket keresnek, azaz ugyanaz tűnt el ötször egymás után.

Fülöp Magdolna klinikai szakpszichológus, a Pedagógiai Szakszolgálat vezetője elmondta, hogy ha egy gyermek „világgá indul”, az sosem történik váratlanul. A fiatal ugyanis számtalan figyelmeztető jelzést ad, hogy bajban van, segítségre van szüksége. A jelzésekből olvasva a szülő beszélgetéssel, elfogadó szeretettel ki tudja mozdítani a gyermeket a reménytelennek tűnő helyzetből. Fontosak a családban a napi szinten történő rendszeres beszélgetések.

A mindennapi történések átbeszélése mellett (mi történt az iskolában, milyen jegyet kaptál?) hangsúlyt kell fektetni arra, hogy az események mögött meghúzódó érzések, vélemények, gondolatok is megfogalmazódjanak, mert ezzel tudjuk a gyermekek mentalizációs képességét, érzelmi stabilitását megalapozni. Ha a családban megtapasztalja a fiatal, hogy a szülők is elmesélik a mindennapok apró történéseit kísérő örömüket, bosszúságaikat, kudarcaikat, sikertelenségeiket, akkor az mintául szolgál neki is, ha csalódás éri, megbántják, elhagyja a szerelme, vagy összeveszik a barátjával, akkor sincs egyedül, nehézségeivel nem kell magára maradnia.

Az érzések megoszthatók és a kimondott szavaknak gyógyító ereje van. Jó esetben ez a bizalmi kapcsolat már a gyermek születésétől épül, alakul, erősödik. A család az ifjú számára nem a félelem színtere kell hogy legyen, hanem ahol vigaszt, segítséget talál nehézségeire. Várhatóan a szülőkről való leválás időszakában, a kiskamaszkor, serdülőkor idején is bátran fordul szüleihez majd segítségért.

A környezet számára intő jel, amire oda kell figyelni, ha a gyerek viselkedése hirtelen megváltozik, az addig vidám cserfes fiatal egyszer csak bezárkózik, nem kommunikál, túl sok időt tölt a számítógép előtt magányosan, tanulmányi eredménye hirtelen romlik. Tanév vége közeleg, bizonyítványosztás után minden évben előfordul, hogy többen nem haza mennek, hanem nekivágnak a nagyvilágnak. Ennek két oka lehet, azt gondolják, hogy a rossz eredményükkel bánatot okoznak szeretteiknek, vagy félnek attól, hogy büntetést kapnak. Amennyiben a szülők figyelemmel kísérik gyermekük tanulmányi munkáját ez nem fordul elő, ott nem lesz meglepetés a bizonyítvány. A csemeték képességeinek reális ismerete és az erre épülő reális elvárások mellett egy rossz bizonyítvány következménye nem lehet az elutasítás.

Az elégséges érdemjegyet is lehet és kell jutalmazni, amennyiben mögötte munka, erőfeszítés van a gyermek részéről. Amennyiben ez nincs meg, el kell gondolkodni azon, vajon a szülő minden segítséget megadott-e ahhoz, hogy képességeinek megfelelően teljesítsen a fiatal, biztosította-e a rendszeres külső kontrollt a felkészüléshez?

A gyengébben teljesítő, javítóvizsgára készülő gyerekeknek is szüksége van a pihenésre, új élményekre a nyáron. Nem segítjük a tanulási motiváció kialakulását azzal, hogy egész szünidőben tanulásra kötelezzük, csak növeljük szembenállását az iskolával, tanulással szemben. A tanulmányaiban kevésbé sikeres diákoknak, fontos, hogy a szülők, pedagógusok segítsenek olyan elfoglaltságot találni, amiben tehetséges, sikerélményt élhet át. Ez lehet a sport, barkácsolás, ház körüli feladat, művészeti tevékenység, vagy akár a tánc is. Jó lehetőség a kutyamenhely felkeresése, a gazdátlan állatok gondozása, sétáltatása. Talán ez a legjobb módja annak, hogy a gyerekek felelősségtudata, empátiája, önértékelése erősödjön, így tanulmányi munkáját is nagyobb felelősséggel végezze.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply