2023. November első két hétben a gyerekek a külső világ tevékeny megismerése, az irodalom- anyanyelv, vizuális, zenei tevékenység, mozgás-testnevelés területek témaválasztásaiban napi szinten, változatosan, komplex módon ismerkedtek a témához tartozó tanulási tevékenységekkel.
Sokat segített a szülők által biztosított változatos gyümölcsök biztosítása. (Több fajta alma, körte, szilva, szőlő,- banán, mandarin, narancs és mangó.) A gyermekek megismerkedtek az őszi és egzotikus gyümölcsökkel. Gyakoroltuk a színeket, nagyságbeli megállapításokat tehettek, és a sorrendiséggel ismerkedhettek. A gyümölcsök segítségével az értelmi képességek fejlesztése, verbális kommunikációs készségek megalapozásán kívül alakult, bővült a gyermekek szókincse, beszédértése, ismerkedtek az ízükkel (becsukott szemmel is), formájukkal, színükkel. Közben fejlődött az egymáshoz való alkalmazkodásuk.
Matematikai tudásuk is gyarapodott, gyakoroltuk a mechanikus számlálást, az ujjaink nyitogatásával összekötve, és a gyümölcsök számlálása során. Ismerkedtek a nagyobb-kisebb ellentétpárokkal, és kipróbálhatták a „Mi változott meg?” játékot 3 elemmel.
A bab ültetésénél tapasztalatokat szerezhettek az ültetés folyamatáról, a növekedésről. Természettudományos ismeretekkel gazdagodtak a futóbabgondozásnál, megfigyelhették a napfény és víz szükségességét a növekedéshez. A növekedést és fejlődést összekapcsoltuk a kiskori képek nézegetésével, melyek által erősödött identitástudatuk. Érzelmeiket kimutathatták a kiskori fényképek, és családi fotók nézegetésekor.
Az irodalmi-anyanyelvi tevékenységekben: mélyült a mese és vershallgatási igényük. Kezd kialakulni a gyerekekben, hogy ha játékidőben mesélünk, verset mondunk, éneklünk, megpróbálnak lecsendesedni, halkabban beszélgetni felnőtt kérésre. Két- három gyermeknél megfigyelhető a mesébe, versmondásba való bekapcsolódás. Sikeres volt a Répa c. mese eljátszása, mely segítette a zöldségek iránti érdeklődésük alakulását is. Fejlődött a képzeletük, fantáziájuk, a reprodukciós készségük a mese hallgatásával, és eljátszásával.
Vizuális tevékenységeinket segítette az új technika bemutatása, amely az ujjal való festés volt. Ösztönözte a gyerekek síkbeli látásmódját és finommotorikájuk alakulását egy új fejlesztőjáték készítése, amely a síkbeli térérzékelésüket, színfelismerésüket, kitartásukat, kreativitásukat segítette. A játék elkészítéséhez szülő által kilyukasztott süniket kaptunk, melyeknek kacskaringós úton kellett haladni a színes avarszőnyegben, hogy a levélkupachoz érjenek. A sündisznók hátára a gyerekek színes almákat rakhattak, melyek formalyukasztóját a szülői munkaközösség finanszírozta. A szabad játékok során is lehetőségük van a gyerekeknek vizuális tevékenységekre. Az almafa rajzolását motiválta a lyukasztóval kivágott alma és süni felragasztásának lehetősége. Vannak gyermekek a csoportban, akik napi szinten több alkalommal keresik fel a rajzolási lehetőségeket, melyekkel társaikat is ösztönzik a tevékenységre.
A zenei és mozgás területeken a gyerekek nagymozgása és utánzáson alapuló mozgáskövetésük sokat fejlődött. Szívesen, örömmel követik a bemutatott új mozgásformákat, melyek a kerti mozgásokhoz kapcsolódnak (kapálás, ültetés). A napfény, szél, eső erejét felszabadultan mozogták le minden kezdeményezett alkalommal.
Ajka, 2023.11.20. Lászlóné Remetei Angéla
Leave a Reply