Már óvodásként önállóak lehetnek

Segíts nekem, hogy magam csinálhassam – vallják a Hétszínvirág Óvoda több csoportjában is Maria Montessori elveit, akinek alternatív pedagógiáját követve a gyermekek saját tapasztalatiak által – nem pedig az általános társadalmi elvárások alapján – ismerhetik meg a világot fejlettségi szintjüknek megfelelően. A módszer részleteiről Hackné Berta Ildikót, a Harangvirág Montessori-csoport óvónőjét és Horváth Zsuzsanna óvodavezető helyettest kérdeztük.

A Hétszínvirág Óvodában 1996 óta alkalmazzák sikerrel a Magyarországi Montessori Óvodai Program adaptációját, amely a gyermekek alapos megismerésén és megfigyelésén, önállóságra nevelésén alapszik. Ezt bizonyítja, hogy 2013 decemberében az óvoda Minősített Montessori Intézmény címet kapott a Magyarországi Montessori Egyesülettől.

– A Montessori-módszerrel működő csoportjainkban szabadságra, önállóságra és önművelődésre kívánjuk nevelni az apróságokat, építve a fejlettségi szintjükre és a felfedezés örömére, amihez az óvodapedagógusainak optimális segítségnyújtást biztosítanak. Azaz biztonságos keretek között, azokat a feladatokat, amikre képes a gyermek, hagyjuk, hogy elvégezhesse, ezzel is segítve a fejlődését. A célunk az, hogy a kibontakozó tevékenységek tükrében egyre nagyobb mértékű önállósághoz vezessük az óvodásokat, amivel a napjainkig fókuszban álló tanításközpontúság helyett az önálló tanulásra biztathatjuk őket – fogalmazott az óvónő, aki szerint a gyermekek fejlődési és haladási ütemét tiszteletben kell tartani, így a tapasztalás és a befogadás örömteli, illetve hosszú távon is eredményes folyamat marad.

Ebben pedig lehet valami, hiszen minden kisgyermek veleszületett kíváncsisággal és intenzív cselekvési vággyal akarja megismerni a világot. Legyen szó bogarakról, virágokról, pocsolyáról vagy éppen a szülinapi tortát díszítő gyertya lángjáról, mindenről a saját tapasztalatai alapján szerez tapasztalatokat, amiket utána meg is jegyez, ez pedig segíti a képességeinek, készségeinek és gondolkodásának fejlődését, sokszínűbbé válását. Az önálló érzékelés és problémamegoldás pedig kulcsfontosságú kompetencia napjainkban.

Horváth Zsuzsanna elmondása alapján pont ezért kell a gyermekeknek olyan környezetet biztosítani, ami örömet nyújt számukra, életkoruknak megfelel és mindezek mellett fejlesztő tevékenységekre is motivál.

– A nevelésben fontos szerepe van a környezetnek, ezért óvodánkban a csoportszobák világosak és praktikusan berendezettek. A gyermekek bármikor birtokukba vehetik az őket érdeklő tárgyakat, ugyanis a Montessori eszközök, az építőjátékok, a konstrukciós készletek, a szerepjátékokhoz tartozó felszerelések és a társasjátékok is nyitott polcokon, elérhető magasságban vannak, az óvodások igényeihez és magasságához igazítva – fejtette ki az óvodavezető helyettes.

A beszélgetés alatt az is nyilvánvalóvá vált, hogy az óvónők legfontosabb feladata a Montessori-csoportokban a megfigyelés és az alapján a személyre szóló segítségnyújtás a gyermekeknek. Az óvodapedagógus tehát tulajdonképpen csak kezdeményez és változatos tevékenységi lehetőséget mutat, aztán hagyja, hogy a gyermek maga döntsön, mit hogyan szeretne megvalósítani.

– A módszer egyik sajátos tevékenysége a csendjáték, ami a napirend része intézményünkben is. Ezzel önfegyelemre, harmonikus mozgásra és a közösséghez alkalmazkodó magatartásra ösztönözzük az apróságokat. A Montessori-elveken túl a kompetencia alapú fejlesztést is alkalmazzuk. Szeretnénk, ha a kiegyensúlyozott szemléletmód és az önfejlesztés igénye minél több családhoz eljuthatna, hiszen ez a jövő – összegezték a Hétszínvirág Óvoda munkatársai.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply