Mikor a képzelet 3D-s formát ölt

A társas készítői (Fotó: Borbély Gábor)

Az élményalapú tanulás/tanítás napjaink oktatásának egyik legfontosabb követelménye, amelynek az Ajkai Bródy Imre Gimnáziumban nap, mint nap igyekeznek megfelelni. A tanárok és a diákok folyamatosan keresik a lehetőségeket, hogy újdonságokat sajátíthassanak el, hiszen a cél az, hogy a munkaerőpiacra kreatív, jó szakemberek kerüljenek ki a gimnáziumból. Az elmúlt kilenc hétben például 3D nyomtatással és társasjáték tervezéssel foglalkoztak egy pályázat részeként, amelyről Takács Viktória szaktanárral és a Brodyator fejlesztőivel beszélgettünk, közben a hátunk mögött egy új forma öltött éppen testet a „varázsdobozban”…

Legyen szó LEGO- robotokról, applikációfejlesztésről, vagy éppen más interaktív lehetőségekről (flashmob, Okosház tervezés), a bródysok örömmel vetik bele magukat a feladatokba. Így volt ez a CraftUnique Kft. által kiírt pályázat kapcsán is, amit Takács Viktória tanárnő fedezett fel.

– A pályázatot meglátni, és megszeretni egy pillanat műve volt, hiszen nem mindennapi lehetőség a legjobb magyar mérnökök által fejlesztett és Magyarországon gyártott 3D-s nyomtatót használni, amivel lényegében csak a képzelet szab határt a kreativitásnak. A felhívásban egy 3D-s társasjátékot kellett készítenie a diákoknak teljes dokumentációval, ami kapcsolódik a Digitális Oktatási Stratégiához és valamelyik, vagy akár több tantárgyhoz, hogy könnyebbé tegye a tanulást. Idén 10 középiskolát választott ki a vállalat, köztük a Bródyt, hogy másfél hónap alatt elsajátítsuk a 3D nyomtatás fortélyait, ehhez segítséget is kaptunk videós távoktatásban, illetve folyamatos konzultációs lehetőséggel. A kritérium ezen felül annyi volt, hogy a társas minimum 25 százalékának a CraftBot nyomtatóval kell készülnie. Innen indult az ötletelés, így jutottunk el a Brodyator megvalósulásához – fogalmazott csillogó szemmel, lelkesen Viktória, mutatva az elkészült játékot.

Több óra alatt lesz a tervekből kézzelfogható valóság..

Nem csak a tanárnő, de a fiatalok is a pályázat bűvkörébe kerültek, hiszen a verseny első három helyezett iskolája szeptemberben megkapja a megérdemelt CraftBot nyomtatóját, amelynek értéke közel 400.000 forint.  Június 8-án a DOKK 2019 – Digitális Oktatási Konferencia és Kiállítás díjátadóján derül ki, kik voltak a legjobbak A célkitűzés tehát adott, motivációból pedig korábban se volt hiány a gimnázium háza táján.

A diákok – egészen pontosan a gimnázium 10/G. osztályának tizenhat tagú csapata – úgy döntöttek, hogy a történelem jó alap lehet a társasjátéknak, az ókori Róma pedig azért szerencsés választás, mert arról már a legkisebbek is tanultak (10-18 éveseknek szól), így mindenki számára élvezetet nyújt a kipróbálása. A Brodyator a Bródy és a gladiátor szavakból áll össze, 2-4 fő játszhatja tízéves kortól. A kreatív játékban gladiátorból szabad emberré válhat a résztvevő, ha eljut a Colosseumba és ott legyőzi társait a kérdésekre adott helyes válaszokkal. Mottója: legyen a tudás a kardod!

Indulhat a küzdelem a szabadságért!

– A játék összeállítása komplex folyamat volt, hiszen az adatgyűjtés (források feldolgozása) tervezés, kivitelezés mellett a dokumentációra és a határidőkre is hangsúlyt kellett fektetni, így hosszas órákat, délutánokat töltöttünk a feladattal. Mindenki hozzátett valamit, volt, aki a játék vázát alkotta meg, más a táblát készítette, megint más gladiátorokat tervezett, vagy a bábukat festette.. És, hogy még újszerűbbé tegyük a társast, egy telefonos applikációt is fejlesztettünk hozzá, sőt közösségi segítséget is kértünk, mivel a kérdéseket online bárki beküldhette, amit iskolánk egyik történelemtanára, Narancsik Imre lekorált – fogalmazott Novák Balázs, a társaskészítő csapat egyik vezéralakja, aki arra is rámutatott, hogy a későbbiekben más tantárgyakra is át lehet majd térni a társasjátékkal, tehát az idegennyelv, a számítástechnika, vagy éppen a biológia témaköre is előkerülhet.

A játéktól kissé elszakadva, de a témától nem túl messze menve Novák Tamás, Balázs testvére azt árulta el lapunknak, hogy szerinte a 3D nyomtatás az innovatív jövő alapja, ezért nagyon jónak tartja, hogy iskolai keretek között már találkozhat vele.

Gladiátorok akcióban

­– Ha idővel elérhető lesz a háztartásokban a 3D nyomtatás, akkor a tönkrement tárgyakat, alkatrészeket könnyedén lehet majd pótolni, sőt az egyéniség kifejezésére is alkalmas lesz, hiszen mindenki olyan dolgokat tervez, amilyet szeretne. A költséghatékonyságról nem is beszélve  – összegezte a Tamás, aki szerint társai is élvezik a 3D nyomtató nyújtotta lehetőségeket, hiszen a pályázat engedi, hogy az iskola saját célokra is kipróbálja az eszközt.

Ezt a tanárnő is megerősítette, mutatva a már elkészült kulcstartókat, maketteket, sulis emléktárgyakat, amelyek egyre csak gyűltek a nyomtató mellett.

Ajándéktárgy készül..

– Igazi motiváció a diákoknak, hogy néhány órás tervezési ismerettel is tudnak már tárgyakat készíteni, amelyekhez számtalan ingyenes program is segítséget nyújt az interneten, persze a lehetőségek tárháza végtelen, így akár a későbbi szakmájuk alapja is lehet az elsajátított ismeret. Pont ezért lenne hatalmas megtiszteltetés iskolánknak, ha a játékunk elnyerné a pályázat kiíróinak tetszését is, elvégre az eleinte akár hihetetlen ötletekből lesznek a legjobb találmányok, mint például a 3D nyomtatással készített speciális „gipsz”, amivel egy magyar informatikus forradalmasíthatja a baleseti ellátást már a közeljövőben – foglalta össze Takács Viktória.

A jó végszó után mi sem kívánhatunk mást, csak azt, hogy sok ilyen diák járjon a Bródyba, aki hasonlót mer álmodni és megvalósítani. Remélhetőleg a 3D nyomtató már nem lesz hiány akkor a gimnáziumban…

Részletek a pályázatról és a Brodyator társasról a http://tviki.brody-ajka.sulinet.hu/DTH/dth2019craftbot.html#6 honlapon olvashatók.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply