POSTALÁDÁNKBÓL Euroscola-Strasbourg-Bródy

Az Euroscola-játék egy internetes tudásalapú kvízjáték, Európa földrajzához, történelméhez, gazdaságához és az Európai Unióhoz kapcsolódó feleletválasztós kérdésekkel. Célja, hogy a középiskolás diákok fejlesszék Európával kapcsolatos ismereteiket.

Az európai párbeszédben való részvétel, a különbözőség és az egység megtapasztalása döntő fontosságú minden fiatal számára. E megfontolásból hirdette meg az Európai Parlament az Euroscola-programot, amely lehetővé teszi az Unió fiataljai számára, hogy találkozzanak, nézeteiket megvitassák, és párbeszédet folytassanak Európa jövőjéről. A program kapcsán 27 tagállam középiskolás diákjai vehetnek részt az “Európai Ifjúsági Parlament” formájában megrendezésre kerülő találkozókon az Európai Parlament üléstermében, Strasbourgban.

Iskolánk, az Ajkai Bródy Imre Gimnázium és AMI Junior nagykövetekből álló csapata tavaly november végén kezdte meg szereplését a játékban, és már az első alkalommal sikerült kimagasló eredményt produkálni, hiszen a megszerezhető 60-ból 58 pontot értünk el, ez a 96%-os teljesítmény európai szinten is kiemelkedőnek számít.

Ennek köszönhetően január 29-től négy napig 24 diákunk és két kísérő tanár utazhatott az EU fővárosába, és tapasztalhatta meg, hogy milyen is az Európai Parlament képviselőinek munkája.

Délelőtt az egyes delegációk bemutatkozása zajlott, a mi intézményünkkel Szabó Sára és Kersner Máté ismertette meg a félezres hallgatóságot. „Egység a sokféleségben” az EU mottója szinte életre kelt ebben a programrészben, hiszen az Európa különböző részeiből érkezett fiatalok beszámolói sokszínűek voltak, azonban abban egyek, hogy a nyitottságot, a szabadságvágyat és az együttműködés fontosságát állították a fókuszba.

Bródys delegáció Strasbourgban

Délután az EU jövőjét befolyásoló komoly kérdések megvitatása következett. Erre a programrészre gimnáziumunk tanulói négyfős szakmai csoportokban, hetekig készültek. A választható témák: az EU jövője, környezetvédelem és megújuló energiák, a fiatalok és a szenvedélybetegség, biztonság és emberi jogok, migráció és integráció valamint a fiatalok foglakoztatása voltak.  A fenti szakpolitikai problémákat diákjaink a többi országból érkezettekkel együtt próbálták megoldani. A párbeszéd természetesen angolul folyt. A hat szekcióban dolgozó fiatalok végül külön-külön egy-egy programtervezetet fogadtak el, melyekről a záró plenáris ülésen mindenki szavazhatott.  A voksolás elsőre tán játéknak tűnhetett, de hamar világossá vált, hogy a modellezett problémák komolysága mindenkit felelős döntés meghozatalára késztetett.

Már önmagában az is nagyon felemelő érzés volt, hogy az európai döntéshozatal központjában lehettünk és megtapasztalhattuk, hogy igazán számít a véleményünk. Valóságossá vált, hogy a jövőnk bizony hamarosan a mi döntéseinken is múlik és valóban van beleszólásunk Európa jövőjébe.  A program hivatalos része után, másnap alkalmunk volt megismerkedni a várossal is. Felfedezhettük Strasbourg páratlan kulturális emlékeit. Jártunk a csodaszép gótikus Notre-Dame katedrálisban és barangolhattunk az egykori cserzővargák, halászok és molnárok régi városnegyedében a Petite-France-ban.

Az Európai Ifjúsági Nap számos tanulsággal szolgált számunkra: világossá lett, hogy a tanulás nem verseny elsősorban, hanem együttműködési folyamat, az előítéleteket pedig semmissé teheti a nyílt kommunikáció, az őszinte odafigyelés, a mások értékeinek elfogadása.

Reméljük, hogy hamarosan ismét meglátogathatjuk a páratlan szépségű, vonzóan multikulturális várost, Strasbourgot és benne a természetesen komoly játékunk színterét, az Európai Parlamentet.

Makkos Veronika bródys diák

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply