POSTALÁDÁNKBÓL Tehetséggondozás a Katica óvodában

A Bródy Imre utcában a 2020/21-es nevelési évben is változatos módon történik a tehetséggondozó munka a Katica Óvoda Csodabogár Kiválóan Akkreditált Európai Tehetségpontban.

Az Okoskodó–Gondolkodó logikai műhelyben főként a tudást mélyítő, ismeretszerző kísérletek, játékok valósulnak meg Kanczlerné Csizmadia Zsuzsanna és Kovács Imréné műhelyvezetők segítségével. Olyan taktikai és elgondolkodtató játékokat alkalmaznak, amelyek segítik a pontos észlelést, figyelmet, emlékezetet. A játékos tevékenységek középpontjában a gondolkodás áll. Fontosnak tartják a matematikai képességek fejlesztését, a problémamegoldást, összehasonlítást, rendezést, az ok-okozati összefüggések felfedezését, az elvont gondolkodás alkalmazását. A játékok során a jó helyzetfelismerés, az információk megfelelő felhasználása, a gyors döntés képessége és a szabálytudat fejlődik.

Az Ákom–Bákom vizuális műhelyben, Pappné Kápli Ildikó vezetésével a kifinomult finommotorikával (testünk apróbb testrészeinek a finom, koordinált mozgása, főleg az ujjak, a szemek, és a száj finom koordinált mozgása) és színérzékkel rendelkező tehetségígéretes gyermekek a néphagyomány és a művészetek eszközeivel, tevékenységekben kreatív megoldásokat keresnek, találnak gondolataik, érzéseik kifejezésére. A tehetséggondozó program keretében fejlődik a gyermekek kreativitása, vizuális észlelése, finom-motorikus képességeik, esztétikai fogékonyságuk, esztétikai érzékük.

A Varázs–Szó Drámajáték műhelyben Varga Csilla vezetésével tanulják a kifinomult kommunikációt, fejlődik együttműködési képességük, társas kapcsolataik. Cél a személyiségformálás, a kapcsolatfelvétel, a kapcsolattartás, a közlés megkönnyítése. Minden játékostól kreativitást, empátiát, a gyakorlatok közös cselekvést, aktív figyelő részvételt igényelnek.

A Sakkjátszótér műhelyben Nagy Szilvia műhelyvezető egy mesevilágban jeleníti meg a gyerekek részére a sakkot, ahol észre sem veszik, hogy milyen matematikai, logikai problémát oldanak, tanulnak meg. Jelen van a mozgás, ének, vizuális tevékenység, a mese-rím, drámajáték, valamint az egészbe beivódik a környezetük megismerése.

Programunk legfontosabb célkitűzése az átlagtól eltérő, kiemelkedő képességű, kreatív gyermekek kompetenciáinak pozitív irányú fejlesztése gazdagító programok keretében.

El kell mondani, hogy a szülői támogatás, az intézmény vezetősége, az „Óvodás Gyermekekért” Alapítvány, valamint az óvodapedagógusok tehetséggondozó munkája, tehetségsegítő pályázatok nélkül ez a program nem valósulhatna meg.

Ebben a nevelési évben is beszámolhatok sikeres elbírálású pályázatról, amelyet a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége (MATEHETSZ) hirdetett meg, és segítségükkel közösen valósítottunk meg.

Európai tehetségpontként, a tehetséggondozó hálózatépítést bővítve valósult meg együttműködő kapcsolatunk az Amerikai Magyar Iskolák Találkozója szervezettel. Az együttműködésben segítjük a magyar nyelv oktatását, elsajátítását, gyakorlását, valamint a matematikai kompetenciák fejlesztését.  Ehhez mesélésről, matematikai játékokról, drámajáték videót készítünk, és küldünk részükre. Nagy öröm számunkra, hogy Jó gyakorlatainkat, tudásunkat átadhatjuk kollégáinknak.

Tudjuk, hogy a tanulás útja: Élmények, Érzelmek, Minta, Tapasztalás – ennek eszközei: Művészet, Mese, Játék, Együttlét, Légkör, Alkotó tevékenység…”(dr. Pécsi Rita).

Feladatunk, hogy a lehető legtöbb minőségi, vidám időt töltsünk a gyermekünkkel otthon, óvodában egyaránt. Játszunk sokat, annál sikeresebben fejlődik, tapasztalja meg a történéseket, melyek később a tanulásban és az élet egyéb területein hasznosulnak. A játékban felfedezett új dolgok új idegrendszeri formálódást, kapcsolatok a kezdeményeznek, fejlesztik az agyi működést, amely felkészíti az agyat a tanulásra. A hosszú távú memóriába az az információ jut be, amelyik élményhez kötött.

Nagy Szilvia Beáta Óvodapedagógus – Gyógypedagógus, Mesterpedagógus

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply