Lehet élmény, ami kötelező?

Kötelező olvasmányok. Mindenkinek megvan a véleménye róluk. A többség utálta az iskolában őket. Szükség van még rájuk? Esetleg lehetne a régi könyvek helyett valami izgalmasat feladni a gyerekeknek? A tanároknak van választási lehetőségük, hogy mit tanítsanak, más kérdés, hogy élnek-e vele – érzékeltette a probléma lényegét Lovász Andrea gyermekirodalom-kutató és kritikus a művelődési központban tartott előadásán.

Lovász Andrea szerint számtalan lehetőség közül választhatnának a pedagógusok a tanítás során

A programot Müller Magdolna gyermekkönyvtáros nyitotta meg. Bevezetője után Lovász Andrea gyermekirodalom-kutató interaktív előadását hallgathatta meg a közönség a magyar irodalomoktatásról. A kritikus rámutatott, hogy a diákokat gyakran elavult falak közé szorítják az oktatók, akik még mindig kényszeresen ragaszkodnak a tankönyvben szereplő szövegekhez, holott a Nemzeti Alaptanterv (NAT) nem köti ki, hogy csak Jókai vagy Móricz lehet a nyári olvasmány. Az említett szerzők a közös nemzeti identitás szimbólumai lehetnek az idősebb generációk számára, ám a mai diákok nem tudnak velük azonosulni.

-A NAT javaslatokat ad, de nem zárkózik el a kortárs szerzők műveitől sem. Kimondja, hogy az irodalmi művek célja az, hogy létrehozzák a kapcsolatot a múlt, a jelen és a jövő között. Továbbá élményteremtő és tanító funkcióval bírjanak. A klasszikus értékek és a friss művek is beleférnek ebbe a kategóriába, de a kortárs szerzők olvasmányai valahogy mindig kimaradnak a feldolgozásból – emelte ki Lovász Andrea.

gyj_konyvtari interaktiv eloadas 7686
A közönség soraiból sokan lejegyezték a kritikus által ajánlott alternatív olvasmányok címét

A kulturális értékek napról napra átalakulnak, ezért a kötelező olvasmányok merev struktúráját fontos lenne lazítani. A Z generációt nem érdekli a lassú cselekmény és nem értik a hosszú tájleírások miértjét, világuk felgyorsult, ehhez alkalmazkodó könyveket érdemes a kezükbe adni. A cél nem az olvasástól való elidegenítés, hanem az értékes kikapcsolódás megteremtése kellene, hogy legyen.

-Miért ne hasonlíthatnák össze a hős Toldit, Katnissel Az éhezők viadalából? A lehetőségek száma végtelen, csak a pedagógusoknak meg kell találnia a kapcsolódási pontot a régi és az új között – összegezte a kritikus.

SzR

Fotós:Györkös

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply