A háziorvos segít eligazodni a járványhelyzetben

A koronavírus elterjedésével kapcsolatban az egészségügyi alapellátásban olyan változások történtek, amelyek még nem épültek be a köztudatba, így a háziorvosok számos esetben tapasztalják a páciensek bizonytalanságát.

Ugyan különböző forrásokból lehet tájékozódni, de az a legjobb megoldás, ha minél többször felhívjuk a figyelmet a helyi változásokra – ezt vallja dr. Győri Andrea városunk egyik háziorvosa is, aki készségesen megosztotta tapasztalatait portálunk olvasóival.

Mi a legfontosabb változás, amivel szembesül a páciens?

 – Ahhoz, hogy megértsük a változtatások lényegét, tudni kell az okát. A rendelkezések célja az orvos-beteg találkozások számának csökkentése, ezért a rendelések nem a megszokott formában működnek. Panasz esetén minden alkalommal először telefonon kell jelentkezni a háziorvosnál, aki eldönti, hogy szükség van-e személyes találkozásra, vizsgálatra, vagy elégséges a tanácsadás. Amennyiben az orvos úgy dönt, hogy személyes találkozásra van szükség, időpontot ad a betegnek, amikor úgy tud a rendelőbe érkezni, hogy másik beteggel ne találkozzon. Kérünk mindenkit, hogy a rendelőben CSAK maszkban jelenjenek meg, használják a kihelyezett kézfertőtlenítőket, rendelőbe belépve a porta mellett, illetve, a lépcsőn felérve! Fontos, hogy védjük egymást!

A rendelések helyében történt változás?

– A háziorvosi rendelők helye nem változott, egy kivétellel: dr. Horváth Erika ideiglenesen a Semmelweis utcában rendel, a rendelési időpontok változatlanul hagyása mellett.

A városi ügyelet is új helyre költözött.

– Mivel az ajkai Magyar Imre Kórházat járványkórházzá jelölték, az ügyelet helyét is meg kellett változtatni. Új helyszín: Ajka-Padragkút, Iparos u. 8. A városi ügyelet ideje változatlan maradt! Hétköznap hétfőtől péntekig 16 órától másnap reggel 8 óráig, hétvégén, illetve munkaszüneti napokon folyamatos az ügyelet. A telefonszám, amin sürgős esetben segítséget lehet kérni: 88-412-104. Az ügyeletes orvossal is ezen a számon keresztül lehet kapcsolatba lépni, aki konzultáció után dönti el, hogy mi a következő lépés: személyes vizsgálat, vagy mentővel kórházba szállítás. Nyomatékosan szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy az ügyelet működésére is ugyanazok a szabályok vonatkoznak most, mint a háziorvosi rendelésre! Mielőtt az ügyeletet – sürgős, indokolt esetben – felkeresnék, telefonáljanak a fenti telefonszámon! A telefonszám gyakran foglalt lehet, türelmet kérünk!

Ha koronavírus tünetei vannak a betegnek, akkor a háziorvos, az ügyelet mit tesz?

 – Nagyon fontos, hogy mindenképpen telefonon kell jelentkezni! Ha a leggyakoribb tüneteket, vagy egy részét észleljük (száraz köhögés, láz, fáradtság, izomfájdalom, orrdugulás, orrfolyás, torokfájás, hasmenés, légszomj), akkor a telefonos konzultáció után a háziorvos eldönti, hogy a mentők a beteget azonnal a kórházba szállítsák vagy, ha a tünetei és az állapota nem súlyos, akkor helyben levegyék a teszthez szükséges mintát, ez esetben, a páciens otthonában karanténban marad. Az eredményről értesítik a pácienst és a háziorvost, aki a továbbiakban figyelemmel kíséri őt.

Az ajkai kórház nem fogad egyéb betegeket, hova viszik a mentők a sürgős eseteket?

– Nem lehet elégszer ismételni, hogy a mentők hívó száma az egész ország területén: 112. A napjainkban érvényes eljárásrend szerint az ajkai és Ajka környéki betegeket a mentők a veszprémi kórházba szállítják.

Újdonság az e-Recept bevezetése. Hogyan működik?

– A veszélyhelyzetre tekintettel lényeges változás még a gyógyszerrendelésben van: a beteg nem kap papír alapú receptet a kezébe (néhány kivételtől eltekintve: inzulinos tű, patikában készített úgynevezett magisztrális készítmények). A rendszeresen használt gyógyszerek vényeit, illetve az aktuális betegségre felírt gyógyszereket az eRecepten, tehát elektronikus vényen rendeljük, az internet felhasználásával. A beteg a nevére felírt gyógyszereket bármely magyarországi patikában a személyazonosság igazolásával és TAJ- kártyával tudja kiváltani! A járványhelyzet ideje alatt hozzátartozó is kiválthatja a felírt gyógyszereket. (Szintén szükséges a beteg TAJ-kártyája hozzá).

Az események állandóan változnak, ennek megfelelően napról napra változnak a rendeletek, utasítások, ezért fontos, hogy időről időre tájékozódjunk és tájékoztassunk! Igyekezzünk egymás segítségére lenni, megjegyezni az újdonságokat és remélhetőleg az orvosok és a páciensek is saját javukra tudják fordítani a járványidőben szerzett tapasztalatokat!

Mi páciensek nap, mint nap tapasztaljuk, hogy ez a krízishelyzet nagy felelősséget ró a felnőtt és a gyerek háziorvosokra, hiszen „bemondás” alapján kell dönteniük, hogy szükség van-e a személyes kapcsolatra is. Úgy véljük, hogy a döntést nagymértékben elősegíti, hogy mennyire ismeri a betegét az orvos, hiszen sokszor már a beszélgetés légköréből a beteg zaklatott állapotából le tud vonni számos következtetést. Lehet, hogy elég néhány megnyugtató szó, ahhoz, hogy nekünk, pácienseknek a tüneteink csökkenjenek, itt nagy szerepe van az empátiának. Ha látjuk, érezzük az orvosunkon, hogy megérti a problémánkat, megpróbál azonosulni velünk, a visszajelzései legtöbbször annyira pozitívak számunkra, hogy a sikeres gyógyulásunkat elősegíti. Arról nem is beszélve, hogy az orvosunk felé nyíltabbak vagyunk, így a rejtett tünetek is felszínre kerülhetnek. Bizony, a jelen helyzetben az orvos-beteg közti megfelelő kommunikációra nagy szükség van, következésképpen, ha indokolt, akkor röviden, tömören gyakoroljuk, segítsünk egymásnak!

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply