Európa nap sok ismerettel a Bródyban

A vetélkedő a leghatásosabb módszer, a tudás megszerzésére, továbbadására. Az Európai Unió intézményeinek a szakemberei ezt nagyon jól tudják és az elmúlt évtizedek alatt sok-sok megmérettetést szerveztek a középiskolásoknak, a jövő Európájának a formálóinak.

Idén a magyarországi Europe Direct Információs Hálózat, az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete és az Európai Parlament Kapcsolattartói Irodája „4 FOR EUROPE” címmel Európai Uniós témájú versenyt hirdetett meg, négyfős középiskolás csapatok részére, felmenő rendszerben.

–Az online forduló legjobb tíz csapata került a hét regionális döntőbe. Az ajkaiak a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara rendezésében, a Közép-Dunántúl régióban mutatkoztak be november 21-én. A verseny Európa történelméről, földrajzáról, kultúrájáról szólt. Behatóan kellett ismerni az EU intézményrendszerét és döntési mechanizmusát is. A feladatok a tárgyi tudás mellett a diákok kreativitását és szónoki képességeit is próbára tették (pl. érvelni kellett 3 percben az euró bevezetése mellett vagy ellen, úgy, hogy a zsűri által megadott 10 szakkifejezést is be kellett építeni a megalkotott szóbeli szövegbe) – tájékoztatott Kersner Ákos szenior nagykövet.

A versenyben az Ajkai Bródy Imre Gimnázium és AMI 10. G osztályos tanulóiból verbuválódott csapat Consuegra-Sotolongo Gábor Luis, Házi Barnabás, Makkos Veronika és Ruppl Szabrina összetételben a második helyet szerezte meg. Bejutottak a Kecskeméten megrendezendő országos döntőbe, amely december 9-én lesz, de szép díjat is kaptak, hiszen osztályuk számára egy budapesti kirándulást nyertek.

A 10.B-sek a lengyel, magyar barátság jegyében  (Polak, Wegier, dwa bratanki)

A veszprémi versenyen többek között egy tematikus nap tervezetet terjesztettek be az ajkai diákok, amelyet december 3-ig az iskolában kivitelezni kellett. Kevés idő állt rendelkezésre, így egy hét kemény munkával dolgoztak a diákok a program megvalósításának érdekében, amelyet november 29-én 11 órától az Európa nap program keretében teljesítettek. Ezen a napon az egész iskola egy méhkassá változott. Tíz helyszínen zajlottak az események.

Rövidfilmek segítségével a zöld Európa megújuló energiaforrásait nézhették meg, de az Európai Unió szellemiségére is számos tekintetben rávilágítottak. Például a globalizáció és a nacionalizmus elengedhetetlen kapcsolatára. Kézműves foglalkozást tartottak a fenntarthatóság jegyében. Ugyanehhez a témához kapcsolódott Vági Károly, az Avar Ajka Nonprofit Kft. munkatársának az előadása, amikor a szelektív hulladékgyűjtés jelentősége volt a porondon, továbbá a kft. tevékenységéről is tájékozódhattak a diákok. Versenyteszteket töltöttek ki az informatika segítségével, de hagyományos könyvtári kvízt is megoldottak az unióval kapcsolatban.

Jákliné Tilhof Ágnes a könyvtárban tartott kvíz kitöltését felügyelte

Előadás keretében Tóth Gergely Ajka Város Önkormányzatának stratégiai és fejlesztési referense két, a fiatalok számára kiírt uniós programra hívta fel a figyelmet. A DiscoverEU, az Európai Unió kezdeményezésére egy hónapig igénybe vehető érvényes vonatjegy elnyerésének a lehetőségét ismertette 18 évet betöltött fiatalok számára – novemberben volt a beadási határidő –, de megnyugtatta azokat is, akik lemaradtak róla, hiszen májusban újra lehetőség nyílik a pályázatok beadására. A másik opció, az Önkéntes szolgálat projektben való részvétel rövidebb, de akár egy éves időtartammal, az EU országokban, vagy Európa más területén, 17 éves kortól. A referens elmondta, hogy nagyon aktívak voltak a diákok és úgy véli, hogy sikerült felkelteni az érintett korosztály érdeklődését.

A program idején sportolási lehetőséget is biztosítottak a gimnáziumban, sőt Liska Bálint tanárral többek között az Európa parkhoz kerekeztek. A nap csúcspontja a tornateremben lévő EU-s országokat bemutató projekt volt, ahol a sorsolással kapott országokat kellett bemutatni az osztályoknak. Feladatul még egy tablón is demonstrálni kellett az adott országra jellemző ismertetőjegyeket.

A program idején elvégzett munkát, a kitöltött tesztlapok eredményességét értékelte a diákokból álló zsűri, amelynek tagja volt az országos döntőbe bejutott négy európai polgár is. Az értékelésbe figyelembe vették a teremdíszítést, beöltözést, a prezentáció egyediségét is. A versenyt a 11. G nyerte a 10. A és a 7. G előtt, de vesztesnek egyik osztály sem érezhette magát.

A terv sikeres megvalósításában a diákok aktív közreműködése mellett a pedagógusok is részt vettek. Az osztályfőnöki órákon minden az Európai Unióról szólt. Kersner Ákos irányítása mellett – élményekben gazdagon, új ismereteket szereztek – ezzel a rendezvénnyel az Ajkai Bródy Imre Gimnázium és AMI mindent megtett az unió népszerűsítésének érdekében.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply