Fekete-Vörösmartys diákok országos sikerei

Április 26-án a Fekete István-Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Gimnázium két, 10.g osztályos csapata Tatán egy országos kultúrtörténeti vetélkedőn mérte össze tudását más iskolák versenyzőivel. A versenyen nem először vesznek részt tanulóink, hiszen 3 évvel ezelőtt, amikor először hirdették meg ezt a versenyt, iskolánk diákjai az elsők között jelentkeztek a versenyre. Az azóta eltelt 3 évben pedig immár hagyománnyá vált, hogy iskolánk gimnazista diákjai képviseltetik magukat a megmérettetésen.

De mi is ez a verseny? A Türk Államok Szervezete Magyarországi Képviseleti Irodája által kiírt „Törökméz és gránátalma – kalandozások a türk világ múltjában és jelenében” elnevezésű vetélkedő – mint ahogyan azt a neve is mutatja, a Türk Államok Szervezetéhez csatlakozott országok ismeretét kéri számon a diákoktól. A türk világ legalább 170 millió embert foglal magában a Dardanelláktól az Altáj-hegységig, a Turáni-alföld északi szögleteitől a Földközi-tenger kikötőiig. Egy olyan világ ez, amelyet a nyelvi rokonság, a történelem és a közös jövő kapcsol egybe. A verseny célja az volt, hogy a vetélkedő során a diákok megismerjék Azerbajdzsán, Kazahsztán, Kirgizisztán, Törökország és Üzbegisztán történelmét, hagyományait, kulturális, természeti értékeit és magyarországi kapcsolódásait. A törökök és magyarok 300 évig háborúztak egymással, majd 300 évig barátságban, egymást támogatva, segítve éltek. 1999-től pedig, amikor Magyarország csatlakozott a NATO-hoz, már szövetséges államokká váltak. Magyarország 2018-tól – megfigyelő államként – részt vesz a Türk Államok Szervezete munkájában. Az első versenyt 2021-ben írta ki a Türk Államok Szervezete a Kárpát-medence oktatási intézményeiben tanuló középiskolás diákjai számára. A verseny ekkor egy online fordulóból állt, melyen a diákoknak adott időn belül egy tesztfeladatsort töltöttek ki. A második fordulóban a diákoknak egy általuk kiválasztott türk államot kellett minél több szempont szerint bemutatniuk – mégpedig úgy, hogy az adott országnak egy facebook-oldalt hoztak létre. A harmadik fordulóban két híres utazó, Vámbéry Ármin és Almásy György nyomába szegődtek a tanulók, és az ő útjukat és kalandjaikat képes prezentáció formájában dolgozták fel. A három fordulón elért pontszámok adták a vetélkedő végeredményét, amelyen diákjaink 39 csapat közül kiváló versenyzéssel a 9. és 13. helyezést érték el.

A Türk Államok Szervezete Magyarországi Képviseleti Iroda 2022-ben úgy határozott, hogy a Törökméz és gránátalma elnevezésű versenyt a Tatai Patara rendezvény keretein belül az első napon – a Diák Patarán – fogja lebonyolítani. A helyszíni versenyen diákjaink négy állomáson különböző feladatokat oldottak meg és versenyzésükkel az előkelő 2. és 6. helyezést érték el.

Május 26-án a Türk Államok Szervezete budapesti irodájának szervezésében idén is számos középiskola indult a ,,Törökméz és gránátalma” verseny díjaiért. A vetélkedő feladatait úgy állították össze, hogy azok a türk népek történelméről és kultúrájáról, a korabeli és napjaink türk világban bekövetkezett földrengéseiről tartalmazzanak kérdéseket, feladatokat. A versenyre jelentkező csapatok már hetekkel korábban megkapták a felkészüléshez szükséges háttéranyagokat, amelyek közül két videóanyag a szervezet honlapján is megtalálható. A csapatok a tatai vár területén elhelyezett állomásokon több órán keresztül vetélkedtek, minden ponton egy ismereti tesztet kellett kitölteniük, el kellett igazodniuk a korabeli fegyverek és a türk népek hétköznapi és ünnepi viseletei között. Emellett kérdéseket kaptak a türk államok földrajzáról, fővárosairól, történelméről, gasztronómájáról, jövevényszavairól, de a versenyzőknek fel kellett ismerniük a tagállamok zászlóit és himnuszait is. Iskolánk két csapata magabiztos versenyzéssel megszerezte az országos 4. és 1. helyet. Elmondhatjuk, hogy beérett a több éves munkánk gyümölcse.

De mi minden kell a sikerhez? A siker mindig több tényezős. Kellenek hozzá érdeklődő, a történelmet szerető diákok. Kell hozzá rengeteg elhivatottság, önálló munka. Kell hozzá egy nagy adag kitartás, és alázat. Kell hozzá a tenni akarás. Kell hozzá a tanórák utáni közös készülés, gyakorlás. A verseny témaköre hatalmas volt, a kultúra fogalma sok altémát foglal magába. A megadott szakirodalmon és felkészülési anyagok ismeretén túl szükség volt a diákok önálló információszerzésére és nyitottságára. A verseny számos tantárgy ismeretét kérte számon a diákoktól, többek között a történelem mellett voltak földrajzi, néprajzi, honismereti, nyelvészeti, zenei, művészettörténeti, politikai, gazdasági, valamint sporthoz és a hagyományokhoz köthető feladatok is. Ekkora nagy témakört csakis valódi elhivatottsággal, kemény munkával, igazi csapatszellemmel, az együtt és egymástól való tanulás segítségével lehetett megvalósítani. Szaktanárként rendkívül hálás vagyok, hogy ilyen kiváló diákokkal volt és van lehetőségem együtt dolgozni. Nagyon örülünk az elért sikereknek, továbbá örülünk annak is, hogy eljuthattunk a versenyre. Fantasztikus nap volt, melynek végén számos élménnyel, s nem utolsósorban tudással is gazdagodva tértünk haza.

Az országos első helyezést az ÁKCSÉK csapata szerezte meg. Csapattagok: Bíró Janka, Ferencsik Lili, Németh Noémi és Szántó Dorina

Az országos negyedik helyezést a TÖRÖK BASA csapat érte el. Csapattagok: Fehér Dénes, Hidi Amadé, Keller Bálint és Szántó Dávid

Nagyon büszkék vagyunk diákjainkra.

 

Molnár Katalin

történelem szakos tanár

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply