Életét a könyvek szeretetének áldozta

„Fölcsaptam könyvtárosnak, ahol helybe hozták nekem a világot.” (Várkonyi Nándor)

Bölcskeiné Kocsis Zsuzsanna, aki 40 évig dol­gozott a Városi Könyvtárban – az utolsó 14 évben a könyvtár és múzeumok vezetőjeként -, nemrégiben nyugállományba vonult. Ebből az alkalomból beszél­gettünk vele az irodalom szeretetéről, az olvasás és a könyvek fontosságáról.

– Hogyan szeretted meg az olvasást, az irodalmat?

– Falusi lány vagyok, 14 éves koromig Halimbán él­tem. Az édesapám a padra­gi bányában volt vájár, az édesanyám a helyi (állami – a szerk.) zöldséges boltban dolgozott, de a kereskedőket már akkor sem fizették túl, így később betanított mun­kás lett a Videotonban. Nincs olyan gyermekkori emlékem, hogy bármelyikük is könyv­ből mesét olvasott volna ne­kem, vagy ő maga könyvet vett volna a kezébe. Mesélni persze meséltek, de legin­kább a gyerekkorukról szól­tak a történetek. Amikor már tudtam olvasni megjelentek otthon a könyvek is. A mese­gyűjteményeket felváltották a Pöttyös és Csíkos, a Delfin és Sirály sorozatok, majd a Vi­lágirodalom Remekei, Jókai összes, és így tovább. Tudták, hogy szeretek olvasni, ezért minden alkalomra könyv volt az ajándék. Elvárták tőlem és az öcsémtől is a jó iskolai eredményeket. Mint minden falusi gyereknek, nekünk is voltak a házban, a kertben elvégzendő felada­taink, de ha ezeket megcsi­náltuk, annyit olvashattunk, amennyit akartunk. Nem a szüleinktől kaptuk tehát az olvasás szeretetét, de lehető­vé tették számunkra, hogy kedvünkre olvassunk.

– Mi volt a kedvenc meséd, versed?

– Az első kedvencem a Gőgös Gúnárból a Kesztyű­mese volt, szerettem a Tü­csök Tónit és az Öreg néne őzikéjét is. Kedvenc versem nincs, hogy is választhatnék egy verset? Nagyon szere­tem Arany Jánost és József Attilát. Nincs kedvenc köny­vem sem, 14 éves koromtól felírom, hogy mit olvastam. Több mint kétezer cím szere­pel a listámon. Még egy „Top 50-et” sem tudnék összeállí­tani. Szenvedélyes olvasó va­gyok, befejezetlen a napom, ha nem olvasással zárul.

– A te gyermek és fiatal ko­rodban még kevesebb könyv és újság volt elérhető, mint most. Akkor te és a kortársa­id mi alapján választottatok olvasmányt?

– Gyermekkoromban senki sem segített olvasmányaim kiválasztásában. Halimba akkor a Devecseri Járás­hoz tartozott, így az ottani könyvtár üzemeltetett egy kis fiókkönyvtárat a kul­túrotthonban. Beiratkoztam ugyan, de útmutatás nélkül nagyon elveszettnek éreztem magam. Olvastam, ami a ke­zembe akadt. Tizenévesen a legfontosabb a kortársak vé­leménye, ezért kölcsönadtuk egymásnak a könyveinket, utána pedig megbeszéltük, hogy melyik milyen volt. Már akkor is úgy hittem, hogy ami nekem tetszett, azt feltétlenül el kell olvasnia a többieknek is. Ma már saját könyvet senkinek sem adok kölcsön, mert könyvtáros­ként megtapasztaltam, hogy néha milyen nehéz visszasze­rezni azt. A gimnáziumi évek tettek tudatos olvasóvá. A pápai Petőfi Gimnáziumban tanultam, orosz nyelvi tago­zaton. Horváth Lajosné Teca néni volt a magyartanárom. Fantasztikus órákat tartott, és a kötelező olvasmányok mellett nagyon sok olvasni­valót ajánlott. Az ő hatására választottam később a ma­gyar nyelv és irodalom sza­kot a főiskolán.

– Miért a könyvtáros hiva­tást választottad?

– A választott Várkonyi idézet a rövid válasz a kér­désre. Igazából unokanővé­rem ösztönzött, aki a Péti Nitrogénművek szakszerve­zeti könyvtárát vezette, 17 éves voltam, amikor nyári munkára hívott a könyvtá­rába. Ott ébredtem rá, hogy ezt a munkát nekem talál­ták ki: szeretem a könyveket, szeretek olvasni, szeretem az embereket, szeretek ve­lük könyvekről beszélgetni. A főiskolán hamar rájöttem, hogy sokkal többről van szó az olvasgatásnál. A könyvtá­rosként eltöltött negyven év alatt sohasem bántam meg, hogy ezt a hivatást választot­tam és nem a tanítást.

– Mit olvastak egykor és mit olvasnak ma a felnőttek?

– Mindig több szépirodal­mat olvastak, mint ismeret­terjesztő könyveket. A könyv­tári állomány összetétele is ezt az arányt tükrözi. Ma még nagyobb a szakadék a két cso­port között. Ismeretszerzésre, tanulásra inkább az interne­tet használjuk. Ma már ke­vesen keresnek könyvet bar­kácsolásról, kertészkedésről, főzésről vagy más hobbiról. Mindenről található videó az interneten. Az országos fel­mérések azt mutatják, hogy több nő olvas, mint férfi. A könyvtárunkba beiratkozott olvasók kétharmada nő. Ne vonjunk le téves következte­tést, nem azért van így, mert a nőknek több szabadidejük van! Ma kevesebb klasszikus magyar irodalmat keresnek. Ennek egyik oka, hogy nagy a kiadói szabadság, ezért ren­geteg külföldi szerző műve je­lenik meg. A kortárs magyar irodalom is lendületet kapott. Sok fiatal, tehetséges író nép­szerű az olvasók körében. A kiadók sokat költenek rek­lámra. Az óriásplakátoktól a TV megjelenéseken át az in­ternetig sok forrásból értesü­lünk a könyvújdonságokról. A reklám mennyisége azon­ban nem feltétlenül tükröz minőséget is. Mindig is vol­tak, és ma is vannak divatos szerzők és könyvek. Ezekről beszélnek az emberek, ezeket keresik a könyvtárban. Növe­lik az olvasási kedvet a filmes feldolgozások is.

– Mi a könyvtáros szerepe?

– Ő csak azokkal tud fog­lalkozni, azoknak tud segí­teni, akik eljutnak a könyv­tárba. Sok szülő íratja be a szinte csecsemőkorú gyer­mekét a Bogáncs gyermek­könyvtárba. A közös köl­csönzések, könyvlapozgatá­sok, mesélések, társasjátékok olyan élményt jelentenek, amelyek meghatározzák a könyvvel, olvasással kap­csolatos későbbi életüket. Ezekből a gyerekekből nagy valószínűséggel olvasó fel­nőtt lesz. Az óvodáskorúakat nemcsak a szüleik hozzák el. Egyre több óvodai csoport is ellátogat a könyvtárba. Meg­ismerkednek a könyvtárral, foglakozásokon vesznek részt különböző témákban. Az ál­talános iskolákból az alsó tagozatosok járnak legtöbbet könyvtárba. Már „könyvtári osztályok” is alakultak, amik közösen és rendszeresen jön­nek könyvet kölcsönözni. A legjobb motiváció, amikor az osztálytárs ajánl olvasniva­lót. A gyermekkönyvtárnak lehetőséget kell teremtenie a gyerekek egyre kevesebb szabadidejének hasznos el­töltésére. Ezt a célt szolgálják az olvasópályázatok, vetélke­dők, a személyes foglakozás, tanácsadás, és a könyvbe­mutatók, író-olvasó találko­zók, amelyek felejthetetlen élményt nyújtanak, hiszen találkozhatnak kedvenc ol­vasmányaik íróival.

– Ma már bárki adhat ki könyvet, bárki bármit írhat. Hogyan adtok útmutatást az olvasónak, arra nézvést, hogy hogyan különböztesse meg az értékest az értékte­lentől?

– A könyvtár az olvasóinak azokkal a könyvekkel adja meg a választ, hogy mit őriz a polcokon, milyen könyve­ket vásárol. Ennek eldönté­séhez a könyvtárosoknak két alapvető dokumentum ad út­mutatást. A kicsit fellengzős elnevezésű Küldetésnyilat­kozat, és a Gyűjtőköri Sza­bályzat. Az első arról szól, hogy mik a céljai és feladatai a könyvtárnak: a lakossága részére az önképzés, tanulás, művelődés, kikapcsolódás és az informálódás lehetőségé­nek biztosítása. A második tételesen rögzíti, hogy a felso­rolt célok eléréséhez milyen típusú könyveket kell gyűjte­ni az egyes tudományterüle­tekről, a magyar és a külföldi szépirodalomból. Az alap­értékek megtartása mellett a gyűjtőkör változik, követi a város, a lakosság életének változásait: milyen szakmák szűntek meg, milyen újak je­lentek meg, hogyan változott az oktatás, hogyan befolyá­solják ezek a lakosság életét, érdeklődését, igényeit?

– Hogyan tudtok tanácsot adni az azt kérő olvasóknak?

– Az olvasók különbö­ző elvárásokkal érkeznek a könyvtárba. Vannak, akik kész listával jönnek, mások szívesen keresgélnek önál­lóan. A könyvtáros szerepe itt leegyszerűsítve csupán adminisztratív. Az érdemi munka, a „valami jó könyvet szeretnék” kérésekkel kez­dődik. Szakértelem, tájéko­zottság, türelem kell ahhoz, hogy megtaláljuk azt a bizo­nyos könyvet. Mit olvasott legutóbb, tetszett, ha igen, miért. Milyen téma érdekli, magyar legyen vagy külföldi, vékony, vastag, nagybetűs? Nem sorolom tovább. Az aj­kai könyvtárosok többsége évtizedek óta dolgozik a pá­lyán, sok olvasó van, aki év­tizedek óta jár a könyvtárba, már-már baráti kapcsolat köti őket egymáshoz. Ilyen­kor egyszerűbb a könyvaján­lás, már a könyv megérkezé­sekor lehet tudni, kiket fog feltétlenül érdekelni az adott mű.

– Az internet mennyire módosította az olvasási szo­kásokat?

– Nem gondolom, hogy az internethasználat miatt olvasnának kevesebbet az emberek. Ott is olvasunk, fontos eszköze az informáci­ók megszerzésének, és azok széles körben való közzété­telének. Talán ebben van az egyik nagy veszélye. Vajon megbízható forrásból szár­mazik-e, amit ott találunk? A világháló a könyvtári munkában is sokat segít. Ar­ról nem szólok, hogy a bel­ső munkákat, a kölcsönzést hogyan tette egyszerűbbé. Fontosabb azonban, hogy felhasználásával könnyebb elérni az olvasókat, hatéko­nyabb hírt adni az aktuális eseményekről, a rendezvé­nyekről. Szinte korlátlan számban lehet könyveket is ajánlani. Erre szolgál a könyvtári honlap és face­book oldal, ahol az olvasó is tud kérdéseket feltenni, véleményt nyilvánítani. Sze­rencsére egyre többen élnek az olyan távhasználat nyúj­totta lehetőségekkel is, mint a foglalás, vagy a hosszabbí­tás. Az ajkaiak büszkék le­hetnek könyvtárukra. Szel­lemében korszerű, a gyűjte­mény kiváló, minden olyan szolgáltatást elérhetővé tesz, mint amilyenekhez a nagy­városban élők hozzájutnak. A legfontosabb: magasan képzett, elhivatott szakem­berek működtetik. Hálás va­gyok az életnek azért, hogy a csapathoz tartozhattam.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply