Felkészültek a télre? A puding próbája az evés…

Fotó: Futó

Még szinte tombol az indián nyár, de a közútkezelő nem hagyja magát félrevezetni, ott továbbra is a naptárnak hisznek, ezért november beköszöntével megtartották a szokásos téli szezon előtti gépmustrájukat. Azaz a megszokott intézkedések helyett speciális téli üzemmódra kapcsoltak, vagyis átépítették a gépjárműveket, alaposan átvizsgálták a hóekéket, sószórókat és minden olyan eszközt, amire a tél folyamán szükség lehet. Ellenőrizték a gépek műszaki állapotát és az adapterek működését is.

A szemlére a rendőrség és a katasztrófavédelem szakemberei mellett szerkesztőségünket is minden évben meghívják. Idén az ellenőrzés után Fekete János, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Veszprém Megyei Igazgatója tájékoztatta lapunkat.

A megyében 1640 kilométer utat kell a közútkezelőnek karban tartania, ebből  370 kilométer az ajkai mérnökség területe, melynek a tisztán, síkosságmentes állapotban tartásához az ajkai telepnek négy saját, három bérelt kombinált gép áll rendelkezésére. Ezek a gépek egyszerre képesek sózni, síkosságmentesíteni és hóekézni is. Emellett két hómaró és több hóekés jármű is hadra fogható a hóeltakarításnál. Egy esetleges hófúvás, nagy havazás, vagy ónos eső esetén további, úgynevezett bérelt gépek is segítik a biztonságosabb közlekedést, ami a terület nagyságát, szerteágazóságát figyelembe véve, bizony nem is olyan egyszerű feladat.

– Mindenesetben forgatókönyv, vagyis ütemterv szerint dolgozunk, vannak az őrjáratos útjaink ezek az 1, 2 számjegyű főutak és az ötezer egységjármű forgalomnál nagyobb forgalmú utak. Először ezeknek a takarítását kezdjük el, ezeken a szakaszokon teljes hosszban van síkosságmentesítés és hóeltakarítás, következő lépcsőben vannak a rajonos útjaink, ahol nem a teljes szakaszt takarítjuk, hanem a veszélyes helyeket, nagyobb emelkedőket, de beavatkozunk a kisebb sugarú íveknél is, ahol fokozott a balesetveszély, vagy szükség esetén a teljes szakaszt síkosságmentesítjük – fogalmazott a megyei igazgató.

A sikeres célba érés érdekében maguk a közlekedők is sokat tehetnek. Ehhez jó tudni, hogy az uralkodó szél nálunk északnyugati, erre a 8-as főút merőleges irányú, ezért előfordulhatnak hóátfúvások. A fennakadásokért jellemzően a nem megfelelő gumiabroncsokkal közlekedő járművek és a teher nélkül érkező kamionok a felelősek. Figyeljünk tehát az időjárási viszonyokra és autónk felszereltségére. Fontos, hogy torlódás esetén se zárjuk el a segítség útját..
És, hogy valójában mennyire készült fel a cég az idei télre? Ahogy szokták mondani a puding próbája az evés, mire kitavaszodik erre is választ kapunk.

Azt azonban jó tudni, hogy a városban jellemzően a települést átszelő, átmenő forgalmat bonyolító közutak kezelése tartozik az Magyar Közút felelősségi körébe, tehát a városban található utak többsége, nem a közút, hanem az Avar Ajka Nonprofit Kft. felügyelete alatt van.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply