Kocsár Miklós: Vázlatok és Táncképek Szücs Krisztián áthangszerelésében

Zeneszerzők, karnagyok, előadók, balról a negyedik Szücs Krisztián

A mai magyar zene napjai” címmel rendezték meg március 28-án este a Győr Symphonic Band hangversenyét az egyetemi hangversenyteremben, a győri zsinagógában. A koncert, ami egyben az egyetem zenekarának egyik rendes évi hangversenye, a Nemzeti Kulturális Alap és a Széchenyi István Egyetem közös szervezésében valósult meg. Az előadáson olyan xx. századi és kortárs darabokat mutattak be, melyek a modernkori fúvószenekarok számára íródtak, kihasználva annak sokszínűségét.

A koncert első felében Hidas Frigyes, Laczó Zoltán Vince, Sárvári József művei hangzottak el, majd a második részben az idén 80. születésnapját ünneplő Kossuth díjas Dubrovay László művei után Kocsár Miklós: Vázlatok és Táncképek című darabjai csendültek fel. A koncert zárásaképp Tóth Péter nagyszabású műve hangzott el Szabó Ferenc az egyetemi zenekar művészeti vezetőjének vezényletével.

Kocsár Miklós műveit Szücs Krisztián az ajkai Kocsár Miklós Zeneiskola igazgatója hangszerelte át a zeneszerző fiának és özvegyének engedélyével. Ennek kapcsán beszélgettem az intézményvezetővel.

  • Hogyan találtál rá erre két darabra?

Ennek a történetnek egyik szálát az általam vezetett Ajkai Zeneiskola életének egyik legfontosabb momentumára vezetném vissza, mikor a tantestület 2021 nyarán egyöntetűen megszavazta Kocsár Miklós Kossuth díjas nemzetközileg is elismert zeneszerző nevének felvételét. A másik szál pedig egy pár évvel korábbi történet, amely a magyar bányász fúvószene hagyományának ápolása részemről. Négy éve nyaranta mindig szakítok rá egy pár napot, hogy a mai még működő bányászattal összefüggő fúvószenekarok kottatárait kutatom rég elfeledett indulók és temetési zenék után. Emiatt utaztam Pécsre, ahol az Ércbányász Fúvószenekar kottatárában „szembe jött velem” a művész két eredeti fúvószenekarra írt darabja. Mivel akkor már tudtam, hogy az Ajkai Zeneiskola szeptemberben induló tanévét új néven kezdi el, ezért elkezdtem a kéziratot digitalizálni és közben a mai kor hangszerelésének megfelelően modernizálni, természetesen ezt már a Kocsár család engedélyével. Így fonódott össze a két szál melynek egyik állomása volt ez a győri koncert.

  • Milyen volt az általad újra hangszerelt darabok fogadtatása?

Úgy gondolom a két szerzeményt nagyon pozitívan fogadta mind a közönség mind pedig a szakma. Ez megtisztelő és egyben megnyugtató volt számomra, mert a Vázlatok című variációs karakter darabnak gyakorlatilag ez volt az ősbemutatója. A másik remekművet már hallhatta korábban az ajkai közönség, mivel az Ajka Városi Bányász Fúvószenekar 2022. évi Farsangi Minősítő hangversenyén eljátszotta már az együttes.

  • Pályafutásod alatt már több művet is hangszereltél, áthangszereltél, ez mennyiben volt másabb, nehezebb feladat?

Ezekkel a darabokkal szerencsém volt, mivel a Mester eredetileg is fúvószenekarra szerezte őket és mivel ez idáig hazánkban senki nem tudott ezen művek létezéséről, így bátrabban fogtam hozzá az átdolgozásukhoz. Természetesen az eredeti szerkezethez, dallamokhoz, ritmusokhoz, ötletekhez nem nyúltam hozzá, de mivel a mai kornak megfelelő hangzást szerettem volna elérni, ennek érdekében gondoltam újra a hangszerösszeállítást és a hangszercsoportok funkcióit.

  • Hogy tetszett maga az előadás?

Nagyon magas színvonalú koncertet adott 2023.03.28-án a Győr Symphonic Band. Ez a hangversenyen felcsendülő összes műre igaz volt. Természetesen a koncert legfelemelőbb pillanata számomra az volt, mikor Kocsár Miklós műveit játszotta a zenekar, hiszen élőben, igazi hangszereken eljátszva én is ott hallottam először a munkámat.

  • Tervezel más műveket – akár Kocsár darabokat- újra hangszerelni?

Nem. Úgy gondolom ez a projekt egy egyszeri lehetőség volt számomra. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy egy világhírű magyar zeneszerző két ismeretlen darabját találtam meg és a családja engedélyével „új köntösbe tudtam öltöztetni” ezeket a remekműveket. Ezek mellett örömteli számomra, hogy nagy valószínűséggel ennek a korábban említett két összetalálkozó és összefonódó szálnak az élete tovább folytatódhat. Már a hangverseny után megkeresés érkezett egy kiadótól, hogy szívesen megjelentetné ezeket az átdolgozásaimat. Remélem meg fog valósulni, hiszen fontosnak tartom, hogy ilyen remekművek minden fúvószenekar számára elérhetővé váljanak, bárhol a világon.

NéNO

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply