POSTALÁDÁNKBÓL – Győri „séta-túra”

Az Ajkai Bánki Donát Természetbarát Egyesület szervezésében – a kemény hétvégi túrák mellett – egyre népszerűbbek az úgynevezett „nyugdíjas séta-túrák”. Bármilyen idő van, kéthetente szerdánként újra és újra találkozunk harmincan, negyvenen, hogy 8-10-12 kilométeres utakat járjunk be.

Február 4-én nem a havat tapostuk, s nem jég hátán csúszkáltunk, féltve az idős korosztályt, inkább Győrbe utaztunk múzeumok és kiállítások látogatására.

A vonat ablakából azért megcsodálhattuk a romantikus Cuha-völgyet. Frissen esett hó takarta a szépséges tájat. Tán ilyen bájosnak sohasem láttuk! Nem csoda, hogy a turista társadalom összefogott a 11. számú Veszprém-Győri vasútvonalért, s megmentették a bezárástól. A legromantikusabb része, azóta műemléki védettséget élvez az alagútjaival, hídjaival együtt. A kis piros vonat most is teljesen megtelt.

Győrbe érkezve először fotókiállítást néztünk meg a Vasutas Székházban a Cuha Vasútról, és az arra járó vonatokról. Majd a belvárosi séta után, a Zichy Ferenc Látogató Központ idegenvezetőivel az egyházi gyűjtemény következett. A kiállítások Győr történelmi központjában, a Káptalandombon kaptak helyet. A hat helyszín bejárását a Káptalanházban kezdtük. Majd a Bazilikában láttuk a Szent László hermát, a Könnyező Szűzanya kegyképét, Boldog Apor Vilmos sírját, és a Bazilika Múzeumot. Besétáltunk a 2004-ben létrehozott, Apor püspök élettörténetét, vértanú halálát bemutató emlékkiállításra. Ezután a szentek tornya következett. A mintegy 200 csigalépcsőn a kilátóba feljutva a párás idő ellenére megcsodálhattuk a város egyedülálló panorámáját. Utána az Egyházmegyei Kincstár és Könyvtár került sorra. Értékes ötvös remekeket, pompás textil garnitúrákat láthattunk, melyeket a különféle szertartásokkor alkalmaztak.

Illett megkeresni és megnézni a Borsos Miklós kiállítást. Az ajkai kötődésű művész munkái is tetszettek. Természetesen Kovács Margit (1902-1977) keramikus művész kiállítását sem szabadott kihagyni. A győri születésű művésznő értékes anyagot hagyott a városra.

Tudjuk, Győr még sok-sok látnivalót kínál, de egy napba ennyit sikerült belesűríteni. S igaza van a Múzeumház prospektusának: „Egy város nem tégla, kő, beton halmaza. Egy városnak lelke, szelleme van!” E lélekből, szellemből sokat kaptunk, s jó szívvel, örömmel vittük magunkkal haza.