SZEMÉTSZÁLLÍTÁS Az NHKV ügyetlensége az adófizetőket rövidíti meg

Fotó: Györkös

Az egész országban évek óta akadozik a kommunális hulladék és a szelektív hulladék elszállítása, különösen azóta, hogy a kormány központosítani igyekezvén a szerinte kis hatékonyságú és gazdaságtalanul működő területet, magához ragadta a kezdeményezést és megalakította a “nemzeti kukaholdingot”, azaz a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt-t. Megkérdeztük, hogy Ajkán milyen nehézségekkel jár a központosítási folyamat. Péter Gábor, az AVAR Ajka Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója válaszolt kérdéseinkre.

Mivel az egész országban okoz valamilyen gondot a “nemzeti kukaholding” azaz az NHKV Zrt. működése. Településünkön ez milyen nehézségekkel jár?

– Ajkán a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási feladatokat az Észak-Balatoni térségi hulladékgazdálkodási rendszer részeként látja el az AVAR Ajka Nonprofit Kft. Az ágazatot érintő sokrétű jogszabályváltozások miatt a térségi feladatokat ellátó szolgáltatók által létrehozott cég (ÉBH Nonprofit Kft.) lett a térségi közszolgáltató 2016 októberétől, az azt megelőzően közszolgáltató társaságok, így az AVAR Ajka Nonprofit Kft. is, közreműködőként végzi a hulladékgazdálkodási feladatait. Mivel a számlát ügyfeleinknek több mint két éve már az NHKV Zrt. állítja ki, nagy nehézséget okozott az elmúlt időszakban az ügyfélszolgálati feladataink ellátása során, hogy nem volt rálátásunk ügyfeleink folyószámláira. Az NHKV Zrt. számlázó informatikai rendszere több mint két évig nem működött megfelelően, ez sok bosszúságot okozott ügyfeleinknek, ennek kezelése rendkívüli nehézséget okozott ügyfélszolgálati munkatársaink részére. Napjainkra kezd a helyzet konszolidálódni.

Zökkenőmentes-e az elszámolás, vagyis az NHKV biztosítja-e a szükséges és leszerződött forrásokat?

– Az ügyfelek által befizetett díjak az NHKV Zrt. számlájára folynak be. Társaságunk úgynevezett szolgáltatási díjhoz jut a közszolgáltatón keresztül egy meglehetősen bonyolult adatszolgáltatási rendszer és teljesítésigazolás után. Ez azonban sajnálatos módon csak részben fedezi a közszolgáltatás költségeit, a részben  EU által finanszírozott térségi hulladékgazdálkodási rendszer műszaki elemeinek pótlási költségeire nem nyújt teljes fedezetet. Továbbá állandó likviditási problémát okoz, hogy óriási késéssel, 7-9 hónappal a szolgáltatás elvégzése után jutunk hozzá díjbevételünkhöz. Az elmúlt éveket részben állami konszolidációs pályázatokon nyert forrásokkal, részben beszállítóink türelmével sikerült átvészelnünk. Mára kialakult az átmeneti finanszírozásra egy banki faktorálási konstrukció, melynek segítségével részben előbb jutunk pénzünkhöz, minthogy az NHKV Zrt. fizetne. Ennek persze súlyos költsége van, ami természetesen minket terhel.

Zökkenőmentes-e a szemét elszállítása?

– Az AVAR Ajka Nonprofit Kft. szolgáltatási területén eddig nem volt semmilyen fennakadás, a közszolgáltatási feladatainkat a nehézségek ellenére folyamatosan maradéktalanul ellátjuk.

A felmerült nehézségek okoznak-e gondot a cég működésében, például a műszaki fejlesztések elmaradásában, az esedékes díjak kifizetésében, a karbantartás hiányában, vagy a béremelések ütemezésében?

– A műszaki fejlesztéseket a térségi önkormányzati társuláson keresztül, pályázati lehetőségek kihasználásával igyekszünk megvalósítani. A működőképességünket hónapról hónapra borotvaélen táncolva tudjuk biztosítani. Az elmúlt időszakban és napjainkban is jelentős nehézséget okoz a tevékenységünk ellátásához szükséges munkaerő biztosítása, megtartása az ágazatra jellemző alacsony bérszínvonal miatt.

Van-e a helyzetnek kihatása a Kft. egyéb tevékenységeire, gondolok itt a közterület- és parkfenntartásra, szelektív hulladékgyűjtésre…

– A városüzemeltetési feladataink ellátásával nincs szoros összefüggésben a fenti helyzet, azonban ezen a területen is nehézséget okoz a munkaerő biztosítása.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply