Alapvető a folyamatos megújulás a szakképzésben is

A szakképzésben rejlő lehetőségekről, a duális képzés előnyeiről hallgattak előadást a Nemzeti Pedagógus Kar által szervezett, Veszprém megyei szakképzési konferencián, amelynek a Veszprémi Szakképzési Centrum Szent-Györgyi Albert Technikum és Kollégium adott otthont október 20-án.
Köszöntőjében Szaniszló Edit igazgató, a tavaly 30. évfordulóját ünneplő iskola történetéről, az egyre emelkedő tanulólétszámról, az eredményekről beszélt, majd hozzátette, hogy az intézményben nincs pedagógushiány, teljes a szakos ellátottság. Csatlakoztak a Honvéd Kadét programhoz, amelyben 165 diák vesz részt. A tanulók korszerű, minden szükséges eszközzel felszerelt iskolában sajátíthatják el a választott szakmát.
Kavalecz Gábor, a Veszprémi Szakképzési Centrum főigazgatója köszöntőjében kiemelte, hogy a sikerhez fontos a megújulni tudás.
Első előadóként Soós László, a Kulturális és Innovációs Minisztérium szakreferense arról szólt, hogy a szakmának folyamatosan követniük kell a munkaerőpiaci igényeket, valamint a gazdasági fejlődéssel lépést kell tartani.
A diák, amikor egy adott képzésre jelentkezik, az a jogos elvárása, hogy korszerű tudást szerezzen, amelynek birtokában sikerrel helytállhat a munkaerőpiacon.
Ma már az iskolák a hibrid gépjárművek szerelését, javítását is oktatják, amelyhez tananyagra, oktatókra, műhelyekre van szükség. A lemaradók, akik szakképzettség nélkül hagyták abba tanulmányaikat, a dobbantó programban, a műhelyiskolában szerezhetnek valamely szakmában rész-szakképesítést, így nagyobb eséllyel indulhatnak a munkaerőpiacon.  A technikumi képzés népszerűsége nő, amelyben szerepet játszik az ösztöndíj, amely egy jól teljesítőnél jelentős összeg lehet. A szakképző iskolában a szakmaválasztást nagyban befolyásolja az aktuális munkaerőpiaci helyzet, hogy mely területén lehet biztosan munkahelyek találni.
A rugalmas tanulási utakról szólva Kövesdi Anett, a Veszprémi Szakképzési Centrum szakképzési szakértője elmondta, hogy az a diák, aki az általános iskola végén sem tudja, hogy milyen szakma volna számára megfelelő, orientációs osztályban kezdeti meg középiskolai tanulmányait, ahol a kilencedik évfolyamon több szakma alapjaival megismerkedhet, majd a tanév végén kiválaszthatja a neki leginkább megfelelőt. A technikum és a szakképző osztály között is létezik az átjárhatóság, kilencedik osztály után lehet váltani, ha a diák úgy érzi, nem a képességeinek megfelelően választott iskolát. A pályaválasztásra való felkészülést nem elég a nyolcadik osztályban elkezdeni, a szakterületekkel, szakmákkal már akár óvodás korban lehet kezdeni a megismertetést, például a szakmaszombat elnevezésű családi rendezvényen, mesterségeket bemutató táborban, iskolai nyílt napokon. Ma már a pályaválasztási nyílt nap sem arról szól, hogy az érdeklődők leülnek egy terembe, az igazgató elmondja a tudnivalókat, hanem lehetőséget adnak arra, hogy a döntés előtt állók néhány dolgot kipróbáljanak.
A duális képzés előnyeiről Berta Ildikó, a Pápai Szakképzési Centrum főigazgatója elmondta, hogy a munkába állásnál komoly előnnyel indul az a fiatal, aki néhány év munkatapasztalatot tud igazolni. A képzésben részt vevő diák havi bruttó 100 ezertől 168 ezer forint juttatásban részesül, amely már a nyugdíjba is beszámít. Ilyen szerződést 15 éves kortól köthet a tanuló, akinek még kell szokni, hogy munkavállalónak számít, helyt kell állnia az iskolán túl a munkaerőpiacon is.  A duális képzésben való részvételt döntőben a kis és középvállalatok tartják fontosnak. A diákok a sikeres ágazati alapvizsgát követően kapcsolódhatnak be.
(ta)
Fotó :Gyarmati

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply