Elérkezhet a jövő múzeumi élménye Ajkára

A bemutató ideális helyszíne volt a Városi Múzeum Fotó: Gyarmati

Múzeumi digitalizációs ajánlatot vázoltak fel az ajkai önkormányzat projektfelelőseinek október 13-án, csütörtökön. A terítéken a Kriptongyár volt, melynek átalakítási munkálatai jelenleg is folynak. A prezentáció, melyet Turányi Vadnay Szabolcs, a Fantastigo ügyvezető igazgatója és Bata István, a Digitálisreklám.hu Kft ügyvezető igazgatója, valamint az ajkai származású Tóth Tas Péter tartottak, felvázolták, milyen modern digitális eszközökkel és technikákkal lehetne informatívvá, élményközpontúvá tenni a Kriptongyár működését. Az önkormányzat részéről Varga Andrea, a Kriptongyár projektfelelőse, Tóth Gergely, az önkormányzat stratégiai és fejlesztési referense, és dr. Horváth József alpolgármester vettek részt a megbeszélésen.

A Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa keretein belül az ajkai Kriptongyár 300 millió forint értékben nyert el pályázati forrást, amelyet az épület alsó szintjének átalakítására és felújítására lehet felhasználni. A világ első Kriptongyára multikulturális élményközpontként ad majd helyet kortárs művészeti programok, szabadidős rendezvények, valamint a mai kor követelményeinek megfelelő edukációs programok lebonyolításához. Az épületet fenntartó Csingervölgy Nonprofit Kft. még az idei évben turizmusfejlesztéshez kötődő pályázatot nyújtott be, melynek segítségével folytatódhat az épület felújítása, valamint az egyedi, innovatív programkínálat biztosítása érdekében a hely múltjához és történetéhez kötődő digitális szórakoztató tartalmat kívánnak előállítani. Ennek apropóján érkeztek a számottevő szakmai tapasztalattal rendelkező virtuális tartalomgyártó cégek Ajkára.

A Fantastigo és a Digitálisreklám.hu Kft. múzeumoknak, oktatási és kulturális intézményeknek nyújtanak teljes körű kreatív szolgáltatást koncepciótervezéstől az egyedi tartalomigények megvalósításáig. Céljuk, hogy megtalálják a szórakoztatás és az ismeretterjesztés megfelelő kombinációját. A cégek képviselői ismertették referenciamunkáikat az önkormányzat képviselői számára. Munkájuk eredményeként interaktív virtuális fejlesztések valósultak meg a Futura élményközpontban, Mosonmagyaróváron, illetve az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában. Számos más projekt tervezésében és a kivitelezésében is részt vettek, többek között Tatabányán, Tihanyban, Hódmezővásárhelyen.

A digitális fejlesztések tárháza végtelennek bizonyul: lehetnek képernyőn játszandó kvízjátékok, az AR, (kiterjesztett valóság) és VR (virtuális valóság) játékok és ismeretterjesztő anyagok, fényjátékok, telefonos applikáció fejlesztése, online épületbejárás biztosítása, projektor terem kialakítása is. A projekt technikai és tartalmi elemeinek kivitelezésén túl a digitális eszközök és elemek karbantartását és frissítését is vállalják. Tapasztalataik szerint hosszútávon mindenképpen érdemes befektetni a digitális eszközök és tartalmak kialakításába, hiszen ezek használata biztosítja az érdeklődést, könnyen változtathatók, így új tartalmak megjelenésére ad lehetőséget.

Kutatások szerint a kiterjesztett valóság rendszerek hozzájárulnak a tanulási készségek fejlesztéséhez, egyes szakmák esetén a gyakorlati munkavégzésre is jó felkészítési lehetőségeket kínál. Ma már ismert tanulásmódszertani tény, hogy olvasás során a tudásanyag 5-10 százalékát jegyezzük meg. Minél több érzékszervünkkel veszünk részt az információk feldolgozásában, melyben segítség lehet az interaktív, digitalizált tartalom is, ez az arány 90 százalék is lehet.

Varga Andrea a találkozó végén elmondta a megjelenteknek, hogy a turisztikai pályázatok kötelező elemét képezik az élményelemeket jelentő technikai fejlesztések, az interaktív bemutatási formák kialakítása, és minden bizonnyal ezáltal közelebb lehet hozni az emberekhez a múzeumok anyagait is, növelni lehet ezeknek a közgyűjteményeknek a népszerűségét. A fejlesztések feltétele mind a Kriptongyár, mind a múzeumok esetében további pályázati források elnyerése lesz.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply