FOGYASZTÓVÉDELEM – Új elnök a békéltető testületben

Mitev Hriszto nyugdíjasként is aktív (Fotó: Lékó)

Egy tokaji ház falán elhelyezett emléktáblán olvastam néhány évvel ezelőtt, hogy a görög kereskedők elkötelezték magukat amellett, hogy portékájukat két (értsd: kettő) százalék – ma úgy mondanánk – árréssel forgalmazzák. Boldog békeidők – sötét középkor… Nem igazán maguk a kereskedők tehetnek róla, de ehhez a foglalkozáshoz ma már jóval nagyobb árrés és több gógyi szükségeltetik. Ezért jött létre a fogyasztóvédelem – és az általa alkalmazható törvények -, hogy mi vásárlók se legyünk azért kiszolgáltatottak.

Ma már számtalan rendelkezés, jogszabály és intézmény őrködik a fogyasztók jogai felett. Ezek egyik “végpontjai” a kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületek, amelyek éjt nappallá téve dolgoznak azon, hogy elsimítsák a kereskedők, szolgáltatók és a vásárlók, a szolgáltatásokat igénybe vevők között felmerült ellentéteket.

2019.január 1-je óta új vezetője van a Veszprém megyei Kereskedelmi és Iparkamara kebelében működő békéltető testületnek: a Csalán Környezet- és Természetvédő Egyesület által delegált Mitev Hriszto. Aki nyugdíjas ugyan, de fiatalokat meghazudtoló kreativitással és munkabírással igyekszik kézben tartani az ügyeket. Nem ma kezdte a szakmát, 34 évig a közigazgatásban dolgozott. A 80-as évek elején az (akkor még) Veszprém megyei Tanácsnál a kereskedelmi osztály osztályvezető helyettese volt, majd előbb a Kereskedelmi Felügyelőség, később pedig a Kereskedelmi- és Piacfelügyelőség vezetője lett. Csaknem egy évig a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség Veszprém megyei Felügyelőségét is vezette. De azóta is hosszú utat bejárt, kereskedőknek szóló tankönyvek szerkesztésében vett részt és még a Pannon egyetemen is dolgozott három évig, egyengetve a kereskedelmi mesterképzésben résztvevők útját.

Nem sok újat lehet tehát mondani neki a vevők és eladók esetleges vitájában, azzal együtt, hogy minden esetnek mások a szereplői és más lehet a vitatott érték. Valahol azt halottam, hogy “a kereskedelem a becsapásra épül”, de ezt is lehet becsületesen űzni, adott normák szerint és keretek között.

Mitev Hriszto arról tájékoztatott, hogy a békéltető testület mindent megtesz azért (ha már a vevő és a kereskedő a “boltban” nem tudott megegyezni), hogy igazságos döntéseket hozzon, de van, amikor a jó szándék kevés, mert a kereskedő (értsünk alatta szolgáltatót is) az esetek egy részében nem szívesen áll szóba sem a reklamáló vevővel, sem a békéltető testülettel. Van, amikor ténylegesen “nem együttműködő” kereskedővel találkozik a testület, aki nem válaszol megkeresésére, leveleire. Ez azonban nem marad titokban: a békéltető testület honlapján “kipellengérezi” a renitenseket. Vannak azonban “tipikusan” jól együttműködő cégek, amik adott esetben elkövetett hibájukat elismerik és – jobb a békesség – visszatérítik a hibás termék, vagy szolgáltatás árát. Ebben a rovatunkban időről-időre szeretnénk olyan eseteket leírni, amelyek tanulságul szolgálhatnak a vásárlók és – esetleg – visszatartó erőként a kereskedők, szolgáltatók számára. Ezért kérjük olvasóinkat, írjanak nekünk, tájékoztassanak bennünket az önöket ért esetleges sérelmekről, amikor a blokk bemutatása is kevés volt a vita elrendezésére. Ha ezt megteszik, azoknak, akik sorozatunkat olvassák mindez csak hasznára válhat. A válaszok kidolgozásában ígérete szerint segítségünkre lesz a békéltető testület új elnöke, Mitev Hriszto.

Comments

comments

Be the first to comment

Leave a Reply